Villanyszerelők Lapja

Kozma László

villamosmérnök

 129 | |

 Kozma László

Tanulmányait a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolán végezte nappali tagozaton és 2000-ben diplomázott műszaki-menedzser szakon. A főiskolai évek után az ABB-nél dolgozott termékmenedzser és értékesítő munkakörben. Később Schneider Electric hazai vállalatához váltott, mint termékmenedzser. Időközben távoktatáson elvégezte az Óbudai Egyetem Kandó szakán az erősáramú villamosmérnök szakot és 2014-ben diplomázott. Egész eddigi szakmai pályafutása során kisfeszültségű energiaelosztással foglalkozott és foglalkozik.

Kozma László cikkei

Kozma László

Az ingyenes töltés kora lejárt

Elektromosautó-töltőállomások

2019. szeptember 17. |  128

2019 végéhez közeledve érdemes megnézni, hogy alakul a magyarországi elektromosautó-töltőállomások helyzete, amely egyértelműen befolyásolja a hazai alternatív mobilitás jövőjét. Arról megoszlanak a vélemények, hogy az elektromos autók követelik-e ki a töltőállomásokat, vagy a töltőállomások megléte lendíti-e fel az elektromos autók számát. Ez tipikusan a mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás kérdése. Választ adni erre talán nem is lehet, mi sem próbálkozunk vele, viszont a töltőállomások aktuális hazai helyzetéről be tudunk számolni.

Kozma László

Milyen áram-védőkapcsolót használjunk az elektromosautó-töltőállomásokban?

2019. június 12. |  1129
7 4.83 (6)

Rendszeres olvasóink emlékezhetnek rá, hogy a Villanyszerelők Lapja hasábjain az elektromos autózás témakörében már többször értekeztünk az életvédelmi relé kérdéseiről. Sokakat megoszt a téma, pedig a szabványok egyértelműen fogalmaznak és foglalnak állást. Persze tudjuk, a szabványok alkalmazása nem feltétlenül kötelező, de minimum tudni kell róluk és érdemes megfogadni az ott leírtakat. Nézzük meg, hogy alakul mostanában a követelmény ezen a területen, mik a trendek és elvárások, illetve mi a gyakorlat.

Kozma László

Elektromosautó-töltő otthoni környezetben

Elektromosautó-töltőállomások

2019. május 14. |  188
4 5 (4)

Egyre több és több alternatív meghajtású autó kerül forgalomba, a trendek meredek felfutásokat mutatnak és az előrejelzések is bizakodóak – jön a nagy autóipari fordulat és forradalom! Ez természetesen megnöveli a háttér-infrastruktúra megteremtésének, fejlesztésének igényét is. Jelen cikkünkben azt nézzük meg, mi kell ahhoz, hogy valaki biztonsággal beszereltethessen és üzemeltethessen otthoni, saját elektromosautó-töltőállomást. A cikk szakembereknek és laikus autótulajdonosoknak is iránymutatást kíván nyújtani.

Kozma László

Az elektromos autózás jövője és a jövő energiatermelői

Elektromosautó-töltőállomások

2019. március 11. |  439

Senki sem ismeri a jövőt és nem tudja, hogy fognak alakulni a dolgok, de ettől függetlenül meg lehet próbálkozni becslésekkel és jóslatokkal. Sőt, néha szükséges a jövőről beszélni, mert ki kell deríteni, milyen nehézségek merülhetnek fel, és ezekre az emberiség milyen válaszokat fog adni. Villamosipari szaklapként mi sem kézenfekvőbb, mint az elektromos autózásról elmerengeni, és ezen ipari forradalom társadalomra, városokra, energetikára gyakorolt hatásairól értekezni.

Kozma László

Kérdések és válaszok az elektromos autók kedvezményeiről

2018. december 9. |  480

Sok mítosz és pletyka övezi az elektromos autózással kapcsolatos különböző kedvezményeket és támogatásokat. Az is felmerült már, hogy a magyar állam megadóztatja az otthoni töltést, hasonlóan az üzemanyagok jövedéki termékének adótartalmához. Nézzük meg pontosan, mi a helyzet ma Magyarországon ezzel kapcsolatban. A pontos leírások érdekében hivatkozunk a rendeletekre és törvényekre, hogy kutatható legyen a forrás a részletekért. Különösen izgalmas kérdés ez most, amikor könnyebbé vált az elektromos autók után igénybe vehető támogatás igénylése, 8000 fölé emelkedett október végére a zöld rendszámok darabszáma hazánkban, és történelmi csúcsot dönt az utóbbi hónapokban az igénylések száma.

Kozma László

Tölthető-e az elektromos autó esős időben?

2018. november 17. |  539
2

Terjednek az elektromos autók, egyre több lesz belőlük az utakon, és egyre többen használják majd az autókat olyanok is, akik kevésbé értenek a technológiához, hétköznapi emberek, akik egész más módon közelítik meg és használják azokat. De még a villamos szakemberek között is jogosan vetődhet fel a kérdés: lehet-e az elektromos autót tölteni esős időben? Hiszen a hétköznapi ember is tudja, hogy a víz és az elektromosság nehezen használható együtt…

Kozma László

V2G – Elektromos autóból a villamos hálózatba

Elektromosautó-töltőállomások

2018. október 16. |  1420
1

Már többször emlegettük az elektromosautó-töltőállomásokkal foglalkozó cikkeinkben az okos töltési megoldásokat. Néhány kommunikációs szabvánnyal foglalkozó témában is felrejlett ez a meglehetősen jövőbe mutató technológia, ami már a „spájzban van”, azaz a nem is annyira jövőbeli megoldás. Nézzük meg közelebbről, mit is jelent pontosan a V2G.

Kozma László

Miért jó hír, hogy fizetőssé válik az elektromos autók töltése?

2018. augusztus 24. |  2974
Társszerző: Fülöp Miklós

Gyakran tapasztalni, hogy evidens módon kezelik az elektromos autók ingyenes töltésének tényét a gépjárműtulajdonosok és valamiféle sarcként tekintenek a fizetős töltés bevezetésére, pedig a dolog pont fordítva van: örülnünk kell a fizetős kutak megjelenésének…

Kozma László

CHAdeMO: már 400 kW-tal is tud tölteni

Elektromosautó-töltőállomások

2018. augusztus 7. |  592

Hihetetlen, hogy milyen ütemben fejlődik és változik az elektromosautó-piac és -technológia. Az ember csak kapkodja a fejét, és azt látja, hogy az alig néhány évre visszatekintő új piac már ott tart, hogy számos autógyártó forgalmaz rendkívüli növekvő mértékben elektromos autókat és szédületes ütemben terjed az infrastruktúra is. Nemrégiben jelentette be a CHAdeMO szövetség is, hogy kiadta a 400 kW töltési teljesítményű szabványát – ennek részleteit nézzük meg közelebbről.

Kozma László

OCPP kommunikációs protokoll 2.0

Elektromosautó-töltőállomások

2018. június 18. |  624
1

Múlt havi cikkünkben alaposan körüljártuk az OCPP kommunikációs protokollt, amely az elektromosautó-töltőállomások és az azokat kiszolgáló back-end számítógépes szoftverrendszer közötti nyelvet írja le. Akkor a leginkább elterjedt és a legtöbb gyártó által használt 1.5 és 1.6 verziók részleteit írtuk le, azonban időközben megjelent a legújabb, 2.0 változat. Hamarosan minden gyártó át fog állni erre, ezért érdemes megnézni az újdonságokat, fejlesztéseket és a változásokat.

Kozma László

OCPP kommunikációs protokoll

Elektromosautó-töltőállomások

2018. május 16. |  871

Az elektromosautó-töltőállomásokkal kapcsolatban sok helyen hivatkoznak a bűvös OCPP-re, de vajon tudjuk-e, hogy mi az? Cikkünkben erre próbálunk meg választ adni.

Kozma László

Az elektromosautó-töltőállomások jövője és fejlődési irányai

2018. március 20. |  1073

Az elektromosautó-töltőállomás, mint üzlet és termék, rendkívül fiatal üzletág, gyakorlatilag néhány évre tekint vissza modernkori formájában. A 21. században (de már bőven a 20. század végén is) a különböző iparágak, így a villamosipar is, a szabványos megoldások elterjedését élte és éli, ami azt jelenti, hogy a gyártóknak a különböző termékek és megoldások gyártása során meg kell felelniük egy bizonyos minimum elvárási szintnek. Ez nem kerülte el a töltőállomásokat sem, korábbi cikkeinkben számos szabványt megemlítettünk már. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a töltőállomásokat nem lehet fejleszteni, változtatni vagy jobbá tenni – ezekről a lehetőségekről szól ez a cikk.

Kozma László

Szükség van-e B típusú áram-védőkapcsolóra az elektromosautó-töltőállomásokban?

2018. február 12. |  1468
3 5 (2)

Nevezhetjük provokatív témafelvetésnek is a címben olvasható kérdést, de az biztos, hogy sarkalatos témakör. Mivel ezeket a készülékeket installációtechnikailag be kell építeni az áramkörökbe, ezért nem kerülhetjük el a dilemmát. Az viszont már kérdés tárgya lehet, hogy milyen típust válasszunk az elektromosautó-töltőállomásokhoz? A döntéshez próbál segítséget nyújtani cikkünk.

Kozma László

Kommunikáció az elektromos autó és a DC töltőállomás között

Elektromosautó-töltőállomás

2017. december 8. |  2015
1 4 (1)

Az előző havi cikkünkből kiderült, hogy mi történik az AC töltőállomás és elektromos autó között töltés előtt. Hasonlóan érdekes téma, hogy vajon hasonló folyamatok zajlanak-e le egy DC villámtöltő és ugyanazon elektromos autó között, vagy vannak különbségek?

Kozma László

Kommunikáció az elektromos autó és az AC töltőállomás között

2017. november 10. |  999

Korábbi cikkeinkben áttekintettük az elektromosautó-töltőállomások helyzetét a világban és Magyarországon, illetve több alkalommal beszéltünk műszaki tulajdonságokról. Az ezután következő írásokban részletesen megvizsgálunk egy-egy műszaki témát akár az EV autókkal, akár a töltőállomásokkal kapcsolatban, beszámolunk az ipar fejlesztéseiről és várható kilátásairól.

Kozma László

Lassan vége az elektromos autók ingyen töltésének

2017. november 7. |  3942

A nyáron hatályba lépett az elektromosgépjármű-töltési szolgáltatás egyes kérdéseiről szóló rendelet, amellyel szabaddá vált az út az elektromosautó-töltőállomások üzemeltetői előtt, hogy díjakat szedjenek a töltőállomásról vételezett energiamennyiség után.

Kozma László

Fizetés a töltés után

Elektromosautó-töltőállomás

2017. október 10. |  499

Korábbi cikkeink egyikében már érintettük a töltőállomás-infrastruktúra gazdasági feltételeit, ebben bemutattuk, milyen műszaki és gazdasági feltételeknek kell megfelelnie annak, aki elektromosautó-töltőállomást szeretne telepíteni, üzemeltetni, karbantartani.

Kozma László

Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon

Javaslatok, jótanácsok

2017. szeptember 10. |  1408

Elektromosautó-töltőállomás cikksorozatunk befejező részéhez érve érdemes összefoglalni az eddig leírtak alapján, hogy milyen jótanácsokat érdemes megfogadni annak, aki elektromos autózásra adja fejét vagy ebben a rendkívüli gyorsasággal fejlődő iparágban szeretne tevékenykedni.

Kozma László

Elektromosautó-töltőállomás telepítésének és üzemeltetésének gazdasági feltételei Magyarországon

Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon 7.

2017. augusztus 2. |  4201

Elektromosautó-töltőállomás cikksorozatunk utolsó részeihez érve, és áttekintve a műszaki feltételeket és paramétereket, érdemes megvizsgálni ennek az üzleti lehetőségnek a gazdasági feltételeit és körülményeit. A cikk megírásához segítséget nyújtottak a témával foglalkozó minisztériumok, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint az engedélyezési hatóságok, amit ezúton is köszönünk.

Kozma László

Teljesítmények, kiépítendő védelmek, villanyszerelési munkálatok

Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon 6.

2017. június 7. |  3287
1

Cikkünkben azon műszaki paraméterekről fogunk beszélni, amelyek befolyásolják a töltőállomások üzemeltetését. Így szó esik majd teljesítményekről, a teljesítmények kiépítésének feltételeiről, a védelmekről és kapcsolókészülékekről, amelyek elengedhetetlen feltételei az elektromosautó-töltőállomások villamos működtetésének, így azokról mindenképp gondoskodni kell.

Kozma László

Elektromosautó-töltőállomás kategóriák és típusok

Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon 5.

2017. május 10. |  1600

Korábbi cikkeinkben próbáltuk körüljárni az elektromosautó-töltőállomások bizonyos paramétereit, eddig azonban még egyáltalán nem ejtettünk szót magukról a töltőállomásokról, azok típusairól és elérhetőségükről. Mivel fiatal iparágról beszélhetünk, ezért nagyon gyorsan változnak a technológiák, ennek ellenére egy jól körülírható kategóriarendszer kezd kialakulni a töltőgyártóknál a töltők típusait illetően, lévén ezeket a termékeket sorozatban kell gyártani és standardok alapján kell megalkotni.

Kozma László

Elektromos autók töltési módozatai - csatlakozás az elektromos hálózathoz

Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon 4.

2017. április 11. |  5195

Fontos szempont, hogy egy elektromos autót biztonságosan és megbízhatóan tudjunk csatlakoztatni az elektromos hálózathoz, és a töltés a teljes időtartam során elérhető maradjon. Erre valók az elektromosautó-töltőállomások.

Kozma László

Az elektromos autók töltési technológiái

Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon 3.

2017. március 16. |  4065

Előző két cikkünkben beszéltünk törvényi feltételekről és érdekességekről a hazai e-mobilitással kapcsolatban. Az elkövetkező cikkekben már inkább villamos műszaki paraméterekről, követelményekről fogunk beszélni, hiszen az újság olvasóit ez érdekelheti leginkább. Sok kérdés van az elektromos autózással és ezek töltésével kapcsolatban, rengeteg a buktató, érdemes ezeket tisztába tenni. Ezúttal a töltési technológiákról igyekszünk részletes leírást adni.

Kozma László

Az elektromos autózás előnyei és hátrányai

Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon 2.

2017. február 9. |  5549

Előző cikkünkben megpróbáltuk feltérképezni a Magyarországon jelenleg érvényben lévő törvényeket, amelyek befolyásolhatják az e-mobilitást, azaz az elektromos autózást. Cikksorozatunk második részében olyan érdekességekkel foglalkozunk, amelyek szintén befolyásolják az elektromosautó-töltőállomások hazai helyzetét, leginkább pozitív irányban.

Kozma László

Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon

2016. december 5. |  1809

A nemzetközi trendeket figyelve, de idehaza Magyarországon is egyre elterjedtebb a tisztán elektromos meghajtású járművek használata. Természetesen a villamos szakma lélegzetvisszafojtva várja az újabb és újabb fejleményeket, hiszen az autók töltéséről gondoskodni kell, ennek biztosítása pedig a villamos szakemberek dolga. Cikksorozatunkban megpróbálunk utána járni a piacot mozgató rendelkezéseknek, műszaki megoldásoknak és követelményeknek, valamint hasznos jó tanácsokat osztunk meg a szakma résztvevőivel.

Energiamenedzsment a mindennapokban

2010. május 1. |  8268

Az előző lapszámokban közölt publikációkban számos oldalról igyekeztünk megvilágítani az energiatakarékosság különböző szempontjait és megoldási lehetőségeit – elsősorban a praktikus, könnyen átlátható megközelítésre helyezve a hangsúlyt. A sorozat utolsó elemében egy kis összefoglalót közlünk és áttekintjük az eddig leírtak legfontosabb elemeit.

Energiamenedzsment a mindennapokban

2010. április 1. |  7887

Az elmúlt lapszámokban megjelent cikkeinkben már aktív energiamenedzsmentet valósítottunk meg. Megismételve a korábban leírtakat, ez azt jelenti, hogy automatizáljuk az energiarendszereinket, és nem bízzuk az emberre ezek működését.

Energiamenedzsment a mindennapokban

2010. március 1. |  7964

Ebben a cikkünkben is a hétköznapi funkciókra vonatkozó vezérélésekkel és az abból eredő megtakarításokkal foglalkozunk, hiszen ezek a rendszerek nagy „energiafalók”. A most megfogalmazott javaslatokban már bőven túllépünk a passzív megoldásokon és az alapok megjavításán: már arra törekszünk, hogy aktívan beavatkozva a folyamatokba lecsökkentsük – adott esetben drasztikus mértékben – a fogyasztást.

Energiamenedzsment a mindennapokban

2010. január 2. |  7946

2009-ben e lap oldalai már több publikációban foglalkoztunk az energiamenedzsment területével, mint olyan megoldandó problémakörrel, ami számos vetületben itt van velünk a mindennapokban és kitüntetett jelentőséggel rendelkezik manapság. Nem lesz ez másképp 2010-ben sem: folytatjuk ezt a cikksorozatot. Továbbra is az a cél, hogy felhívjuk a figyelmet erre az égető problémakörre, ugyanakkor egyszerűen alkalmazható, de hatékony és megtakarítást ígérő megoldásokkal segítsük a ki- és/vagy átépítéseket.

Energiamenedzsment a mindennapokban IV.

2009. december 1. |  3194

Előző cikkeinkben azt mutattuk be, hogy pusztán az energiafelhasználás mértékének megfigyelésével már 8-10%-os energiacsökkentést érhetünk el. Nemhiába hozta az Európai Unió azt az irányelvet, hogy a jövőben „smartmeter” vagy „okosmérő” elnevezés alatt olyan villamos mennyiségmérőket kell majd Magyarországon is alkalmazni a lakóházakban is, amelyek percre pontosan megmutatják majd az éppen felhasznált energiamennyiséget, ráadásul „forintos” összegben is.

Energiamenedzsment a mindennapokban III.

2009. november 25. |  3161

Előző cikkeinkből már megismerhettük, hogy miért fontos az energiahatékonyság és -menedzsment. Kutatások mutatják, hogy már egyszerű megfigyeléssel és kijelzéssel is akár 8-10% csökkenést lehet elérni anélkül, hogy bármilyen beavatkozást vagy aktív tevékenységet folytatnánk az elektromos hálózatokon! Ez konkrétan azt jelenti, hogy csupán azzal, hogy egy jól látható és figyelemmel kísérhető képernyőn észleljük fogyasztásunkat, már csökkenthetjük azt. Természetesen ez igaz minden energiára, nem csak a villamosra. Az ilyen jellegű tevékenység passzív, azaz nem igényel beavatkozást. Ha további csökkentéseket akarunk elérni, akkor aktív tevékenységeket is eszközölnünk kell!

Energiamenedzsment a mindennapokban

2009. szeptember 28. |  6196

Mint tudjuk, 1980 óta 45%-kal növekedett a világ energiafelhasználása, és úgy tűnik 2030-ra további 70% emelkedés várható. A feltörekvő piacok, beleértve Kínát és Indiát is, legalább 70%-kal felelősek az új igények megteremtésében. Ugyanakkor viszont az olyan érett piacok, mint Észak-Amerika, Európa vagy Japán sem ülhet tétlenül ölbe tett kézzel az emelkedő igények és szűkös források miatt. Továbbra is szükség van tehát jelentős és mindenki által követendő lépésekre, beleértve a lakosságot is. Talán sokan nem tudják, de a háztartások használják fel az összes energia 21%-át. Óriási mennyiség, hiszen rengeteg mindent működtetünk otthon, ami energiát igényel. Gondoljunk csak bele, hűtünk, fűtünk, világítunk, motorokat, szivattyúkat működtetünk és különböző elektromos és elektronikus eszközöket működtetünk, sok esetben teljesen feleslegesen készenléti állapotban.

Megszakítók új szerepkörben

2009. május 1. |  3653

Mint minden más termék esetében, a műanyag tokozású vagy más néven öntöttházas megszakítóknál sem állt meg a fejlesztés és a műszaki haladás az elmúlt időszakban.