Kozma László
villamosmérnök
6073 | |
Tanulmányait a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolán végezte nappali tagozaton és 2000-ben diplomázott műszaki-menedzser szakon. A főiskolai évek után az ABB-nél dolgozott termékmenedzser és értékesítő munkakörben. Később Schneider Electric hazai vállalatához váltott, mint termékmenedzser. Időközben távoktatáson elvégezte az Óbudai Egyetem Kandó szakán az erősáramú villamosmérnök szakot és 2014-ben diplomázott. Egész eddigi szakmai pályafutása során kisfeszültségű energiaelosztással foglalkozott és foglalkozik.
Kozma László cikkei
41 cikk. Lapozó: |
Megfelelés a MEKH rendeletnek
Motoros leágazások esetén frekvenciaváltókkal
2021. április 14. |
988
2 5 (2)
A villamos készülékek és mérőeszközök gyártóinak termékkínálatában számos megoldás létezik az 1/2020. (I. 16.) MEKH rendeletben előírt mérések megvalósítására, ezeket részleteztük a cikksorozatunkban. Jelen cikkünkben a motoros leágazások esetén alkalmazható frekvenciaváltók használatának lehetőségével foglalkozunk.
Megfelelés a MEKH rendeletnek miniatürizált, vezeték nélküli mérőeszközökkel
2021. március 8. |
1510
3 4.33 (3)
A témában írt cikkeinket folytatva, a MEKH 1/2020. (I. 16.) rendelet kívánalmainak megfelelő mérési megoldásokat felsorolva most egy meglehetősen furcsa, de annál hasznosabb műszaki lehetőséget mutatunk be.
Megfelelés a MEKH rendeletnek, nem hagyományos mérőeszközökkel
2021. február 7. |
1294
A témában született korábbi cikkeinkben (VL 2020/11. és 12. szám) összefoglaltuk a MEKH 1/2020. (I. 16.) rendelet részleteit, továbbá bemutattunk egy lehetséges megoldást. Nevezetesen a hagyományos villamos mérőkkel történő mérést, amely kielégíti a MEKH rendelet kívánalmait. Időközben el is jött az első határidő, mégpedig 2021. január elseje, amely fontos fordulópont az ügyben! A cégeknek, szervezeteknek most már nem lehet halogatni a lépéseket és a beruházásokat, mert a megfelelő hatóságok ellenőrizhetnek és akár bírságolhatnak is.
Megfelelés a MEKH rendeletnek
mérőkészülékekkel és áramváltókkal
2020. december 7. |
2219
6 4.67 (6)
A VL novemberi számában olvasható előző cikkünkben összefoglaltuk az MEKH 1/2020. (I. 16.) rendelet kívánalmait, annak hátterét és részleteit. A rendelet értelmében 2021 és 2022 elején vannak azok a határidők, amelyeket be kell tartani. Következésképp az érintett cégeknek, szervezeteknek gyorsan és hatékonyan kell cselekedniük, ha meg akarnak felelni a követelményeknek, nem mellesleg pedig szabadulni szeretnének a milliós nagyságrendű, többször is kiszabható bírság rémétől.
MEKH rendelet az almérők telepítéséről
2020. november 9. |
9934
18 4.44 (18)
2020. január 16-án megjelent egy nyúlfarknyi, kétoldalas, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által jegyzett rendelet az almérők telepítéséről. Ez a rendelet meglehetősen rövid és tömör, ugyanakkor fenekestől fordítja fel azon szervezetek életét, amelyekre vonatkozik. Rendkívül rövid határidőket és erős követelményeket támaszt az érintett cégekkel szemben, nem mellesleg – adott esetben – jelentős költségek elé állítva azokat. A törvényalkotó szándéka egyértelmű és nemes, összességében még a kötelezett cégek érdekeit is szolgálja, azonban nem könnyű most ezen cégek helyzete, mert intézkedni és beruházni kell – szinte azonnal. De mi is ez a rendelet, kire vonatkozik, és mi a teendője a kötelezett szervezeteknek?
Ki telepíthet elektromosautó-töltőállomást?
2020. október 12. |
2591
27 4.74 (23)
A Villanyszerelők Lapja hasábjain már sok nézőpontból írtunk az elektromosautó-töltőállomásokról és a töltőállomásokat érintő számtalan területről. A cikk címében felvetett kérdésről érintőlegesen már esett szó, azonban ennyire konkrétan még soha nem tárgyaltuk meg: ki telepíthet elektromosautó-töltőállomást Magyarországon és milyen feltételeknek kell megfelelnie a szakembernek? A kérdés teljes mértékben releváns és fontos, azonban a cikkből kiderül, hogy semmi ördöngösség nincs a dologban.
Elektromosautó-töltőállomások kiválasztási szempontjai
2020. április 14. |
3550
4 4.25 (4)
Az áprilisi áttekintő táblázatunkban az elektromosautó-töltők területén végeztünk összehasonlítást, bemutatva a hazai piac kínálatát. A különböző gyártók számos készüléket és típust gyártanak, ráadásul mivel egy fiatal üzleti lehetőségről (alig 5-6 éves fejlesztésekről) beszélünk, ezért a gyártmányok is elég eltérőek mind dizájnban és kialakításban, mind pedig tudásban és árban. Ugyanakkor műszaki cikkekről lévén szó, kötelező a gyártóknak bizonyos szabályokat és szabványokat betartani, míg másokat pedig érdemes, ha el szeretnék adni termékeiket a vevőknek. Nézzük meg, melyek azok a szempontok, amelyek alapján ki tudjuk választani az ügyfelünknek legmegfelelőbb töltőállomást.
Elektromosautó-töltőállomás telepítése, üzemeltetése és fenntartása
2019. december 9. |
2870
4 4.75 (4)
Az elektromosautó-töltőállomás telepítése bonyolult művelet, nagy beruházásigényű tevékenység, és sok odafigyelést igényel, azonban messze könnyebben és gyorsabban üzembe helyezhető, mint egy belső égésű járműveket kiszolgáló állomás.
Az ingyenes töltés kora lejárt
Elektromosautó-töltőállomások
2019. szeptember 17. |
1270
2019 végéhez közeledve érdemes megnézni, hogy alakul a magyarországi elektromosautó-töltőállomások helyzete, amely egyértelműen befolyásolja a hazai alternatív mobilitás jövőjét. Arról megoszlanak a vélemények, hogy az elektromos autók követelik-e ki a töltőállomásokat, vagy a töltőállomások megléte lendíti-e fel az elektromos autók számát. Ez tipikusan a mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás kérdése. Választ adni erre talán nem is lehet, mi sem próbálkozunk vele, viszont a töltőállomások aktuális hazai helyzetéről be tudunk számolni.
Milyen áram-védőkapcsolót használjunk az elektromosautó-töltőállomásokban?
2019. június 12. |
12 346
16 1 4.79 (14)
Rendszeres olvasóink emlékezhetnek rá, hogy a Villanyszerelők Lapja hasábjain az elektromos autózás témakörében már többször értekeztünk az életvédelmi relé kérdéseiről. Sokakat megoszt a téma, pedig a szabványok egyértelműen fogalmaznak és foglalnak állást. Persze tudjuk, a szabványok alkalmazása nem feltétlenül kötelező, de minimum tudni kell róluk és érdemes megfogadni az ott leírtakat. Nézzük meg, hogy alakul mostanában a követelmény ezen a területen, mik a trendek és elvárások, illetve mi a gyakorlat.
Elektromosautó-töltő otthoni környezetben
Elektromosautó-töltőállomások
2019. május 14. |
2169
8 5 (8)
Egyre több és több alternatív meghajtású autó kerül forgalomba, a trendek meredek felfutásokat mutatnak és az előrejelzések is bizakodóak – jön a nagy autóipari fordulat és forradalom! Ez természetesen megnöveli a háttér-infrastruktúra megteremtésének, fejlesztésének igényét is. Jelen cikkünkben azt nézzük meg, mi kell ahhoz, hogy valaki biztonsággal beszereltethessen és üzemeltethessen otthoni, saját elektromosautó-töltőállomást. A cikk szakembereknek és laikus autótulajdonosoknak is iránymutatást kíván nyújtani.
Az elektromos autózás jövője és a jövő energiatermelői
Elektromosautó-töltőállomások
2019. március 11. |
1637
Senki sem ismeri a jövőt és nem tudja, hogy fognak alakulni a dolgok, de ettől függetlenül meg lehet próbálkozni becslésekkel és jóslatokkal. Sőt, néha szükséges a jövőről beszélni, mert ki kell deríteni, milyen nehézségek merülhetnek fel, és ezekre az emberiség milyen válaszokat fog adni. Villamosipari szaklapként mi sem kézenfekvőbb, mint az elektromos autózásról elmerengeni, és ezen ipari forradalom társadalomra, városokra, energetikára gyakorolt hatásairól értekezni.
Kérdések és válaszok az elektromos autók kedvezményeiről
2018. december 9. |
1663
Sok mítosz és pletyka övezi az elektromos autózással kapcsolatos különböző kedvezményeket és támogatásokat. Az is felmerült már, hogy a magyar állam megadóztatja az otthoni töltést, hasonlóan az üzemanyagok jövedéki termékének adótartalmához. Nézzük meg pontosan, mi a helyzet ma Magyarországon ezzel kapcsolatban. A pontos leírások érdekében hivatkozunk a rendeletekre és törvényekre, hogy kutatható legyen a forrás a részletekért. Különösen izgalmas kérdés ez most, amikor könnyebbé vált az elektromos autók után igénybe vehető támogatás igénylése, 8000 fölé emelkedett október végére a zöld rendszámok darabszáma hazánkban, és történelmi csúcsot dönt az utóbbi hónapokban az igénylések száma.
Tölthető-e az elektromos autó esős időben?
2018. november 17. |
2327
5 4.5 (2)
Terjednek az elektromos autók, egyre több lesz belőlük az utakon, és egyre többen használják majd az autókat olyanok is, akik kevésbé értenek a technológiához, hétköznapi emberek, akik egész más módon közelítik meg és használják azokat. De még a villamos szakemberek között is jogosan vetődhet fel a kérdés: lehet-e az elektromos autót tölteni esős időben? Hiszen a hétköznapi ember is tudja, hogy a víz és az elektromosság nehezen használható együtt…
V2G – Elektromos autóból a villamos hálózatba
Elektromosautó-töltőállomások
2018. október 16. |
6295
1
Már többször emlegettük az elektromosautó-töltőállomásokkal foglalkozó cikkeinkben az okos töltési megoldásokat. Néhány kommunikációs szabvánnyal foglalkozó témában is felrejlett ez a meglehetősen jövőbe mutató technológia, ami már a „spájzban van”, azaz a nem is annyira jövőbeli megoldás. Nézzük meg közelebbről, mit is jelent pontosan a V2G.
Miért jó hír, hogy fizetőssé válik az elektromos autók töltése?
2018. augusztus 24. |
4484
Társszerző: Fülöp Miklós
Gyakran tapasztalni, hogy evidens módon kezelik az elektromos autók ingyenes töltésének tényét a gépjárműtulajdonosok és valamiféle sarcként tekintenek a fizetős töltés bevezetésére, pedig a dolog pont fordítva van: örülnünk kell a fizetős kutak megjelenésének…
CHAdeMO: már 400 kW-tal is tud tölteni
Elektromosautó-töltőállomások
2018. augusztus 7. |
1984
1 5 (1)
Hihetetlen, hogy milyen ütemben fejlődik és változik az elektromosautó-piac és -technológia. Az ember csak kapkodja a fejét, és azt látja, hogy az alig néhány évre visszatekintő új piac már ott tart, hogy számos autógyártó forgalmaz rendkívüli növekvő mértékben elektromos autókat és szédületes ütemben terjed az infrastruktúra is. Nemrégiben jelentette be a CHAdeMO szövetség is, hogy kiadta a 400 kW töltési teljesítményű szabványát – ennek részleteit nézzük meg közelebbről.
OCPP kommunikációs protokoll 2.0
Elektromosautó-töltőállomások
2018. június 18. |
2919
2 4 (1)
Múlt havi cikkünkben alaposan körüljártuk az OCPP kommunikációs protokollt, amely az elektromosautó-töltőállomások és az azokat kiszolgáló back-end számítógépes szoftverrendszer közötti nyelvet írja le. Akkor a leginkább elterjedt és a legtöbb gyártó által használt 1.5 és 1.6 verziók részleteit írtuk le, azonban időközben megjelent a legújabb, 2.0 változat. Hamarosan minden gyártó át fog állni erre, ezért érdemes megnézni az újdonságokat, fejlesztéseket és a változásokat.
OCPP kommunikációs protokoll
Elektromosautó-töltőállomások
2018. május 16. |
2388
Az elektromosautó-töltőállomásokkal kapcsolatban sok helyen hivatkoznak a bűvös OCPP-re, de vajon tudjuk-e, hogy mi az? Cikkünkben erre próbálunk meg választ adni.
Az elektromosautó-töltőállomások jövője és fejlődési irányai
2018. március 20. |
2244
Az elektromosautó-töltőállomás, mint üzlet és termék, rendkívül fiatal üzletág, gyakorlatilag néhány évre tekint vissza modernkori formájában. A 21. században (de már bőven a 20. század végén is) a különböző iparágak, így a villamosipar is, a szabványos megoldások elterjedését élte és éli, ami azt jelenti, hogy a gyártóknak a különböző termékek és megoldások gyártása során meg kell felelniük egy bizonyos minimum elvárási szintnek. Ez nem kerülte el a töltőállomásokat sem, korábbi cikkeinkben számos szabványt megemlítettünk már. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a töltőállomásokat nem lehet fejleszteni, változtatni vagy jobbá tenni – ezekről a lehetőségekről szól ez a cikk.
41 cikk. Lapozó: |