Villanyszerelők Lapja

Az elektromosautó-töltőállomások jövője és fejlődési irányai

2018. március 20. | Kozma László |  1028 | |

Az elektromosautó-töltőállomások jövője és fejlődési irányai

Az elektromosautó-töltőállomás, mint üzlet és termék, rendkívül fiatal üzletág, gyakorlatilag néhány évre tekint vissza modernkori formájában. A 21. században (de már bőven a 20. század végén is) a különböző iparágak, így a villamosipar is, a szabványos megoldások elterjedését élte és éli, ami azt jelenti, hogy a gyártóknak a különböző termékek és megoldások gyártása során meg kell felelniük egy bizonyos minimum elvárási szintnek. Ez nem kerülte el a töltőállomásokat sem, korábbi cikkeinkben számos szabványt megemlítettünk már. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a töltőállomásokat nem lehet fejleszteni, változtatni vagy jobbá tenni – ezekről a lehetőségekről szól ez a cikk.

Jelenlegi állapot

Az elektromosautó-töltőállomások jelenlegi formájukban tulajdonképpen inkább nevezhetők „okos” mágneskapcsolóknak, mint töltőállomásnak, bár a termék megnevezése akár a gyártók oldaláról (EV charger – elektromosautó-töltő), akár a szabványos megnevezést nézzük (EV charging station – elektromosautó-töltőállomás), töltőre utal. Ez egész pontosan azt jelenti, hogy a váltakozó áramú töltőállomások jelen állapotukban egy elektronika által vezérelt kontaktort tartalmaznak a mérések mellett, amely mágneskapcsoló a feltételek teljesülése esetén behúz, máskor pedig elenged, így biztosítva a biztonságos töltést, ki- és bekapcsolást, kommunikációt a tápforrás és az autó között. Persze azért sosem ilyen egyszerű, de ha ezt állítjuk, nem vagyunk messze a valóságtól. Az autó akkumulátora számára szükséges DC egyenáramot az autóba épített fedélzeti töltésvezérlő alakítja át a váltakozó áramú tápforrásból (töltőállomás). Az egyenáramú töltőállomások kicsit összetettebb szerkezetek, mert azokban teljesítményelektronikai elemek, hűtés/fűtés, védelmek (kismegszakító, áram-védőkapcsoló) csatlakozókábelek, kontaktorok, mérés és kommunikációs elemek is megtalálhatók, lévén az egyenáramra történő átalakítás ezeknél a megoldásoknál a töltőben történik meg. De ez a „bonyolultság” leginkább a töltőáram átalakítása miatt van az állomásban, nem szolgál most még egyelőre más célokat.

A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.

Ha van előfizetése, . Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!

Előfizetés

E-mobilitásElektromos autó