Az elektromosautó-töltőállomások jövője és fejlődési irányai
2018/3. lapszám | Kozma László | 2308 |
Figylem! Ez a cikk 7 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Az elektromosautó-töltőállomás, mint üzlet és termék, rendkívül fiatal üzletág, gyakorlatilag néhány évre tekint vissza modernkori formájában. A 21. században (de már bőven a 20. század végén is) a különböző iparágak, így a villamosipar is, a szabványos megoldások elterjedését élte és éli, ami azt jelenti, hogy a gyártóknak a különböző termékek és megoldások gyártása során meg kell felelniük egy bizonyos minimum elvárási szintnek. Ez nem kerülte el a töltőállomásokat sem, korábbi cikkeinkben számos szabványt megemlítettünk már. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a töltőállomásokat nem lehet fejleszteni, változtatni vagy jobbá tenni – ezekről a lehetőségekről szól ez a cikk.
Jelenlegi állapot
Az elektromosautó-töltőállomások jelenlegi formájukban tulajdonképpen inkább nevezhetők „okos” mágneskapcsolóknak, mint töltőállomásnak, bár a termék megnevezése akár a gyártók oldaláról (EV charger – elektromosautó-töltő), akár a szabványos megnevezést nézzük (EV charging station – elektromosautó-töltőállomás), töltőre utal. Ez egész pontosan azt jelenti, hogy a váltakozó áramú töltőállomások jelen állapotukban egy elektronika által vezérelt kontaktort tartalmaznak a mérések mellett, amely mágneskapcsoló a feltételek teljesülése esetén behúz, máskor pedig elenged, így biztosítva a biztonságos töltést, ki- és bekapcsolást, kommunikációt a tápforrás és az autó között. Persze azért sosem ilyen egyszerű, de ha ezt állítjuk, nem vagyunk messze a valóságtól. Az autó akkumulátora számára szükséges DC egyenáramot az autóba épített fedélzeti töltésvezérlő alakítja át a váltakozó áramú tápforrásból (töltőállomás). Az egyenáramú töltőállomások kicsit összetettebb szerkezetek, mert azokban teljesítményelektronikai elemek, hűtés/fűtés, védelmek (kismegszakító, áram-védőkapcsoló) csatlakozókábelek, kontaktorok, mérés és kommunikációs elemek is megtalálhatók, lévén az egyenáramra történő átalakítás ezeknél a megoldásoknál a töltőben történik meg. De ez a „bonyolultság” leginkább a töltőáram átalakítása miatt van az állomásban, nem szolgál most még egyelőre más célokat.
A cikk még 12 184 karakternyi szöveget tartalmaz.
A teljes cikket bejelentkezés után olvashatja el,
ha ön előfizetőnk vagy megvásárolta a cikket vagy a lapszámot.
Ha van előfizetése, vagy már megvásárolta ezt a tartalmat, itt tud bejelentkezni.
Elolvasná ezt a cikket, de nem előfizetőnk?
950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, megvásárolhatja és azonnal elolvashatja. A megvásárolt cikkhez a későbbiekben is korlátozás nélkül hozzáférhet. Legyen előfizetőnk és minden tartalmunkat korlátozás nélkül elolvashatja!
Csak ezt a lapszámot vásárolná meg?
1950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, azonnal megvásárolhatja a lapszámot, amelyben ez a cikk olvasható, ezzel hozzáférést kap a szám összes cikkéhez, amit pdf formátumban le is tölthet.
Legyen ön is előfizetőnk!
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. Válasszon papíralapú vagy digitális előfizetést! Előfizetőink korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is.