Villanyszerelők Lapja

CHAdeMO: már 400 kW-tal is tud tölteni

Elektromosautó-töltőállomások

2018. augusztus 7. | Kozma László |  620 | |

CHAdeMO: már 400 kW-tal is tud tölteni

Hihetetlen, hogy milyen ütemben fejlődik és változik az elektromosautó-piac és -technológia. Az ember csak kapkodja a fejét, és azt látja, hogy az alig néhány évre visszatekintő új piac már ott tart, hogy számos autógyártó forgalmaz rendkívüli növekvő mértékben elektromos autókat és szédületes ütemben terjed az infrastruktúra is. Nemrégiben jelentette be a CHAdeMO szövetség is, hogy kiadta a 400 kW töltési teljesítményű szabványát – ennek részleteit nézzük meg közelebbről.

Előzmények

A CHAdeMO típusról és technológiáról már írtunk a VL-ben korábban is (pl. 2017/5. és 2017/12. lapszámok), de azért nem árt megismételni, hogy miről van szó. Az elektromosautó-gyártók az autók akkumulátorának töltéséhez teljesen egyedi és kizárólag az autók töltésére alkalmas csatlakozókat fejlesztettek ki. Ezek a csatlakozótípusok az évek során szabványosodtak (IEC 62196 Csatlakozódugók, csatlakozóaljzatok, járműcsatlakozók és bemeneti járműcsatlakozók – lásd 2017/11. lapszám), illetve az alkalmazásuk valamelyest egyszerűsödött, és csökkent a használatos csatlakozótípusok száma. Általánosságban az mondható el, hogy AC töltési módozatokban (2 és 3 módozat) az úgynevezett 1 és 2 típusú (Type 1 és Type 2 vagy T1 és T2) töltési csatlakozó terjedt el nagymértékben (bár létezett korábban T3 és T4 típus is, de ezek alkalmazása teljesen megszűnt). DC töltési módozatban (4 módozat) pedig a CHAdeMO és a Combo 2 vagy más néven CCS (Combined Chargind System) használatos.

A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.

Ha van előfizetése, . Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!

Előfizetés

E-mobilitásElektromos autó

Kapcsolódó