Milyen áram-védőkapcsolót használjunk az elektromosautó-töltőállomásokban?
2019. június 12. | Kozma László | 1198 | |
Rendszeres olvasóink emlékezhetnek rá, hogy a Villanyszerelők Lapja hasábjain az elektromos autózás témakörében már többször értekeztünk az életvédelmi relé kérdéseiről. Sokakat megoszt a téma, pedig a szabványok egyértelműen fogalmaznak és foglalnak állást. Persze tudjuk, a szabványok alkalmazása nem feltétlenül kötelező, de minimum tudni kell róluk és érdemes megfogadni az ott leírtakat. Nézzük meg, hogy alakul mostanában a követelmény ezen a területen, mik a trendek és elvárások, illetve mi a gyakorlat.
Előzmények
A Villanyszerelők Lapja 2018 január–februári számában egy teljes cikkben mutattuk be, milyen típusú áram-védőkapcsolók léteznek, és ezek közül melyeket kell vagy lehet felhasználni az elektromosautó-töltőállomások üzemeltetéséhez. Legutóbbi cikkünkben (VL 2019/5. Elektromosautó-töltő otthoni környezetben) is érintettük a kérdést, részleteztük a követelményeket, az aktuális előírásokat. Mivel az újkori elektromos autózás csak néhány évre tekint vissza, ezért a körülötte kialakuló piac és infrastruktúra is fiatal és változékony. Ha kicsit visszaemlékezünk, Magyarország első nyilvános töltőállomását az ELMŰ adta át Budapesten a társaság Váci úti székháza előtt. A dátum 2010 szeptembere volt, tehát mondhatjuk, hogy a töltőállomások történelme hazánkban nem tekint vissza hosszabb időre mint 10 év!
Mivel a töltőállomás-infrastruktúra és annak a műszaki kialakításai, megoldásai és követelményei „fiatalok”, még számos kérdés forog a szakemberek és a felhasználók körében. Ugyanakkor ebben a kevesebb mint 10 évben több jelentős változás és fejlődés történt a töltőállomások és a hálózati követelmények tekintetében.
A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.
Ha van előfizetése, itt tud bejelentkezni. Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!