Elektromosautó-töltőállomások kiválasztási szempontjai
2020/4. lapszám | Kozma László | 3464 |
Az áprilisi áttekintő táblázatunkban az elektromosautó-töltők területén végeztünk összehasonlítást, bemutatva a hazai piac kínálatát. A különböző gyártók számos készüléket és típust gyártanak, ráadásul mivel egy fiatal üzleti lehetőségről (alig 5-6 éves fejlesztésekről) beszélünk, ezért a gyártmányok is elég eltérőek mind dizájnban és kialakításban, mind pedig tudásban és árban. Ugyanakkor műszaki cikkekről lévén szó, kötelező a gyártóknak bizonyos szabályokat és szabványokat betartani, míg másokat pedig érdemes, ha el szeretnék adni termékeiket a vevőknek. Nézzük meg, melyek azok a szempontok, amelyek alapján ki tudjuk választani az ügyfelünknek legmegfelelőbb töltőállomást.
Elektromosautó-töltőállomások típusai és kategóriái
Általánosságban elmondható, hogy az elektromosautó-töltőállomások lehetnek váltakozó áramú vagy egyenáramú kivitelűek, azaz a töltésüket AC vagy DC árammal végzik el az autók irányába.
Az AC töltőállomások egyszerűen tartalmaznak egy mágneskapcsolót és egy elektronikát, számítógépes körítéssel (alaplap, memória, processzor) és ha minden rendben van (autó és töltőállomás tud kommunikálni egymással, a fázisok vagy a fázis-nulla sorrend rendben van, a földelés hibátlan, a nullavezető megvan) és autó kerül a töltőállomásra töltési céllal, akkor az elektronika meghúzó parancsot ad a kontaktornak és elindul a töltés. Tehát az 1 fázisú töltőállomások 230 V, míg a 3 fázisú töltőállomások 400 V feszültséget kapcsolnak az autó beépített, fedélzeti töltőállomására (konyhanyelven, helytelenül inverter, AC/DC átalakító, töltésvezérlés) és ez az egység végzi az átalakítást DC áramra az akkumulátorok felé. Ezért az AC töltőállomások kisméretűek és néhány kg, legfeljebb 20 kg súlyúak és bekötésük, beüzemelésük meglehetősen egyszerű és gyors.
A DC töltőállomások nagyteljesítményűek (20 kW felettiek, akár egészen 350 kW-ig) viszont magukba foglalják azokat a teljesítményelektronikai elemeket és azok kiszolgáló egységeit, valamint hűtésüket, amelyeken keresztül már a töltőállomásban átalakítják a 400 V-os váltakozófeszültséget 485 vagy 500 V DC egyenáramú feszültségre, és kiadnak 50 A-től akár egészen több 100 A-ig teljesítményt a töltéshez. Ezért ezek a töltőállomások közvetlenül az autók akkumulátor-kapcsaira csatlakoznak, maga a töltőállomás végzi a töltésvezérlést és megkerüli ez az ág az autó fedélzeti töltőjét. A DC elektromosautó-töltőállomások nagyméretűek, nehezek és beüzemelésük is időigényesebb.
A cikk még 16 365 karakternyi szöveget tartalmaz.
A teljes cikket bejelentkezés után olvashatja el,
ha ön előfizetőnk vagy megvásárolta a cikket vagy a lapszámot.
Ha van előfizetése, vagy már megvásárolta ezt a tartalmat, itt tud bejelentkezni.
Elolvasná ezt a cikket, de nem előfizetőnk?
950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, megvásárolhatja és azonnal elolvashatja. A megvásárolt cikkhez a későbbiekben is korlátozás nélkül hozzáférhet. Legyen előfizetőnk és minden tartalmunkat korlátozás nélkül elolvashatja!
Csak ezt a lapszámot vásárolná meg?
1950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, azonnal megvásárolhatja a lapszámot, amelyben ez a cikk olvasható, ezzel hozzáférést kap a szám összes cikkéhez, amit pdf formátumban le is tölthet.
Legyen ön is előfizetőnk!
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. Válasszon papíralapú vagy digitális előfizetést! Előfizetőink korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is.
E-mobilitásE-töltőElektromos autó