Az alábbi tartalom archív, 5 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Korábban már számos nézőpontból írtunk az elektromosautó-töltőállomásokról, azonban a címében felvetett kérdést konkrétan még nem tárgyaltuk meg: ki telepíthet e-töltőt Magyarországon és milyen feltételeknek kell megfelelnie a szakembernek?
A kérdés teljes mértékben releváns és fontos, azonban a Villanyszerelők Lapja októberi számában olvasható cikkből kiderül, hogy semmi ördöngösség nincs a dologban.
Az elektromosautó-töltőállomásoknak jelenleg két fajtát ismerjük kereskedelmi forgalomban: egyenáramú és váltakozó áramú elektromosautó-töltőállomások. Szaklapunkban jellemzően a váltakozó áramú típusokról szoktunk értekezni, hiszen ezek azok a típusok, amelyek nagy mennyiségben fordulnak elő és a villanyszerelők is ezekkel a változatokkal kapcsolatban kaphatnak kérdéseket akár cégektől, akár magányszemélyektől. A DC egyenáramú töltőállomásokat jellemzően a gyártó és forgalmazó cégek maguk helyezik üzembe és tartják karban, legfeljebb szerződött partnerekkel végeztetik ezeket a tevékenységeket.
A váltakozó áramú elektromosautó-töltőállomás – sok esetben a hiedelmekkel szemben – egy meglehetősen egyszerű szerkezet. Korábbi cikkeinkben is tárgyaltuk, hogy tulajdonképpen a váltakozó áramú elektromosautó-töltőállomás nem más, mint egy „okos” mágneskapcsoló. Ha tüzetesebben megnézünk egy ilyen berendezést, akkor láthatjuk, hogy néhány fő elemből áll:
mágneskapcsoló és/vagy erősáramú sorkapocsblokk,
tápegység,
kommunikációs aljzatok vagy csatlakozók,
vezérlőáramkörök sorkapocsblokkja,
vezérlőegység vagy számítógép alaplap, illetve áramváltók a mérésekhez,
elektromosautó-csatlakozóaljzat.
3 fázisú háztartási elektromosautó-töltőállomás belső felépítése.
A legegyszerűbb háztartási váltakozó áramú elektromosautó-töltőállomás annyiban különbözhet legfeljebb egy közületi töltőállomástól, hogy abban még kevesebb alkatrész található, általában ezekből hiányzik a kommunikációs interfész és a csatlakozók, hiszen ezek jellemzően nem képesek semmilyen kommunikációra.
Az elektromosautó-töltőállomás installálása és üzembe helyezése egy rendkívül egyszerű rutinfeladat egy szakképzett villanyszerelő számára. Nem szabad megijedni a feladattól, egyszerűen a villanyszerelő szakma megtanult fortélyait és szabályait kell alkalmazni. A telepítés lépéseit vesszük sorba a VL 2020/10. számában olvasható cikkünkben.
Egy nyomtatott kiadvány nem létezhet előfizetők nélkül, így a mi célunk is az, hogy minél több, a szakmáját szerető, a munkájára igényes villanyszerelőt, az épületvillamossági területen dolgozó szakembert tudhassunk az olvasóink között. Ha Ön is egy ilyen kolléga, akkor kérjük, szavazzon nekünk bizalmat és a VL-re való előfizetéssel fejezze ki a szakma iránti elkötelezettségét. A VL előfizetési díja egy évre 6500 Ft, amit akár azonnal, bankkártyával is kiegyenlíthet. Ezért 10 lapszámot juttatunk el Önhöz, ami azt jelenti, hogy egy szám mindössze 650 Ft-ért kerül a postaládájába. Mit kapunk manapság ennyi pénzért? A napi munkavégzéshez elengedhetetlen szakmai ismereteket biztosan nem!
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. A VL elsődlegesen a villanyszereléssel, épületvillamossági kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, karbantartók, társasházkezelők és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, előírásai, problémái és megoldásai iránt.
A VL előfizetési díja egy évre 9950 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 20 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.