Rátai Attila
villamosmérnök, műszaki felügyelő
28 700 | |
Rátai Attila cikkei
127 cikk. Lapozó: |
Navigálás a változó előírások tengerében VII. A fürdőhelyiségek villanyszerelése
2012. december 10. |
24 348
1 1 5 (1)
A dokumentációval és szabványokkal foglalkozó cikksorozatunkban néhány szabvánnyal részletesen is foglalkozni fogunk, azért kezdjük ezzel a témával, mert a tapasztalat szerint a legtöbb hiedelem, és a legnagyobb melléfogások a fürdőhelyiségeket érintő kivitelezésekkel kapcsolatban vannak. Maga a szabvány nem olyan bonyolult, csak rá kell éreznünk a felépítésére. Ahogy azt már említettük, az újabb szabványok nem GPS módjára irányítanak, hanem megadják a célt, és annak elérését felelős szakemberre bízzák. Az MSZ 1600 sorozat a helyiségeket jellemzőjük alapján sorolja be, majd a különböző besorolások alapján írja elő a vonatkozó létesítési előírásokat. Az MSZ HD 60364-7 sorozat a rendeltetést veszi alapul, és ez szolgál az előírások alapjául.
Navigálás a változó előírások tengerében VI.
2012. november 9. |
13 848
1 5 (1)
Jó pár mérföldet megtettünk, és foglalkoztunk már dokumentálással, méréssel, szabványokkal és változásokkal. Be kell ismernem, elég nagy rendetlenség van a hajón. Arra gondoltam, mielőtt továbbhaladnánk, kicsit rendet rakunk. Mivel az érintésvédelemmel (újabban hibavédelemmel) foglalkozó szabványok lelke az MSZ HD 60364-4-41:2007, arra gondoltam, átszaladhatnánk rajta. A szabvány által említett sorrendben végigvesszük az érintésvédelmi módokat. Természetesen, amit tárgyaltunk, nem fogjuk újra átbeszélni, csak a hiányzó helyeket töltjük fel hajónk raktárának sós tengerlevegő itatta polcain. A szabvány neve: MSZ HD 60364-4-41 Kisfeszültségű villamos berendezések 4-41. rész: Biztonság. Áramütés elleni védelem.
Újabb ködfolt: FELV, villamos elválasztás
Navigálás a változó előírások tengerében IV.
2012. október 17. |
18 547
6 5 (4)
Pármondatos ismétlés. A SELV/PELV rendszer három összetevőből áll: a tápegységből, a vezetékrendszerből (a csatlakozókat is beleértve) és a készülékekből. Ha mindhárom összetevő maradéktalanul kielégíti a SELV/ PELV rendszerre vonatkozó előírásokat, és ezeket az előírásoknak megfelelően szemrevételezéssel vagy műszeres vizsgálatokkal ellenőriztük, akkor és csakis akkor beszélhetünk SELV/PELV rendszerről. Azonban attól függően, hogy hol nem teljesíti rendszerünk a SELV követelményeket, beszélhetünk PELV-ről, esetleg FELV-ről. A FELV-ben már olyan szintű engedmények vannak, hogy a szabvány nem is nevezi érintésvédelmi módnak. Mitől lesz a SELV PELV? Attól, ha a rendszer nem földfüggetlen. Ebben az esetben például méréssel nem kell igazolni a szekunder vezetők és a föld (földelt védővezető) közötti minimum 0,5 MOhm-os szigetelési ellenállás meglétét. Továbbá a PELV áramkörök csatlakozóin lehet védőföldelés. A PELV szerkezetek is lehetnek védővezetővel is ellátva.
Navigálás a változó előírások tengerében IV.
2012. szeptember 1. |
19 899
5 4.67 (3)
Ködös terület: SELV/PELV, de oszlik a homály...
Navigálás a változó előírások tengerében III. Most már tényleg horgonyt fel!
2012. július 1. |
17 031
5 5 (2)
Mielőtt továbbmennénk a dokumentálás fejtegetésében, pár sor erejéig időzzünk el a villamos berendezés szigetelési ellenállás mérésénél.
Navigálás a változó előírások tengerében II.
2012. június 1. |
17 360
4 4.67 (3)
Jéghegy már a kikötőben?! Miért mondhatjuk, hogy jéghegy van egy kikötőben, 30 fokban? Az érintésvédelmi dokumentációk készítői az esetek több mint 90 százalékában olyan dokumentálási hibát követnek el, amely már eleve elfogadhatatlanná teszi a minősítést. A probléma a következő: a kábelek szigetelési ellenállásának mérését keverik a villamos berendezés szigetelési ellenállásának mérésével. Legelőször is nézzük meg azokat a különbségeket, amelyek egyértelműen elkülönítik ezt a két vizsgálati módszert. Ezek után részletesen megbeszéljük ezeket a pontokat.
Navigálás a változó előírások tengerében I. – Horgonyt fel!
2012. május 1. |
6581
3 4.33 (3)
Képzeljük el, hogy sofőrök vagyunk, és főnökünk jóvoltából egy segítséget kapunk magunk mellé, amikor vezetünk. Lépésről lépésre mondja meg, mit tegyünk, hogyan váltsunk sebességet, mennyivel haladjunk, utasít, hol kanyarodjunk, hol álljunk meg, szól, ha zöld van, akkor is, ha piros, emlékeztet, hogy nézzünk körbe sávváltásnál – felügyeletet gyakorol az egész út felett. Ez a felügyelő az MSZ 1600 és az MSZ 172.
127 cikk. Lapozó: |