Beköltöztek a munkahelyükre a MAVIR dolgozói
2020. július 30. | VL online | 2916 |
Extra intézkedésekkel is sikerült biztosítania a magyar villamosenergia-ellátás zavartalanságát a koronavírus-járvány megfékezését célzó korlátozások időszakában az átviteli rendszerirányítónak, miután a folyamatos ügyeletet és műszakot ellátó kollégákat kéthetes turnusokban beköltöztették a társaság teljesen izolált székházába.
A MAVIR mint átvitelihálózat-üzemeltető, rendszerirányító és a piac működtetéséért felelős entitás működési modellje alapvetően arra az elvárásra épül, hogy a legkülönlegesebb körülmények között, minden pillanatban képes legyen az ellátásbiztonság garantálására. Azonban a működési kritériumok nem konkrétan a koronavírus-járványra vonatkozóan lettek meghatározva, így a helyzet komoly kihívás elé állította a MAVIR-t is – mondta Biczók András, a Mavir Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. vezérigazgatója az NRGreport-nak adott interjúban.
Hermetikusan lezártuk a székházat, a liftet, a mélygarázst és az udvart, a folyamatos ügyeletet és műszakot ellátó mintegy 25-30 kollégánkat pedig beköltöztettük a MAVIR teljesen izolált épületébe – természetesen a megfelelő COVID-19 tesztek elvégzését követően. Ezek a munkatársaink kéthetes turnusokban váltották egymást, az éppen sorra kerülő turnusok két héten át nyolc óra műszak-nyolc óra pihenés beosztásban dolgozva itt töltötték a mindennapjaikat, miközben a családjuk otthon volt. A kollégák csak személyautóval közlekedhettek, és még a műszakok sem találkozhattak egymással, két önálló dicspécserközpontot működtetünk házon belül, tehát minden olyan érintkezést igyekeztünk kizárni, amelyek növelhették volna a fertőzésveszélyt.
Ezek a különleges intézkedések a rendszerirányítókra, a piaci operátorokra, az informatikára, illetve a létesítménygazdálkodásra vonatkoztak.
A működésünk során az egyik legfontosabb szempont az, hogy extrém körülmények között is helyt tudjunk állni, azonban a munkatársaink egyikét sem úgy vettük fel annak idején, hogy egyszer majd két hétre be fogjuk zárni a székházba. Ez különleges pszichés terhelést jelent, melyre nálunk kifejezetten erre irányuló képzés, felkészítő program nem volt. Az érintett kollégák bő három hónapon át rendkívüli körülmények között dolgoztak, a vége felé pedig már látszott is rajtuk a fáradtság, mielőtt az erre vonatkozó szigorú szabályokat július elsején megszüntettük volna. Mivel nem tudhatjuk, mit hoz a holnap, ezért minden érintett kollégától azt kértük, hogy munkaidejükön kívül is legyenek fokozottan óvatosak a készültség fenntartása érdekében, hiszen ők speciális szaktudásuk és tapasztalatuk miatt alapvetően nem pótolhatóak.
A beköltöztetés példátlan lépés volt, hiszen a hazai rendszerirányítás 70 éves történelmében korábban nem fordult elő, hogy kollégákat kellett beköltöztetni a munkahelyükre – még a háborús időszakban sem. Pandémiás Bizottságunk a megelőző intézkedéseket követően március elején, a veszélyhelyzet kihirdetése előtt meghozta a beköltözésre vonatkozó döntést. Budapesti székhellyel üzemelünk, a fővárosi kockázat pedig a nagyobb népsűrűség miatt jóval jelentősebb volt, mint az ország más területein, ezért nagyon gyorsan kellett lépnünk a folyamatos munkavégzés rendkívüli körülmények közötti biztosítása érdekében.
Mivel a székház megépítésekor nyilvánvalóan nem elsősorban ez a cél lebegett a szemek előtt, ezért meglehetősen sokat kellett dolgoznunk a megfelelő körülmények kialakításán. Az épület adottságai szerencsére lehetővé tették, hogy minden beköltöző kolléga számára saját pihenő és hálóhelyiséget alakítsunk ki a használaton kívüli irodákból. Rendszerirányítási központunk, az úgynevezett vezénylő mellett az egyébként alapvetően tesztelésre és képzésekre használt, funkcionálisan teljesen azonos szimulátorunkat a kollégák egy hétvége alatt élesítették, és létrehoztak egy második vezénylő központot az épületen belül. A két vezénylőt az egész első emeletet „félbe vágva” elválasztottuk egymástól; harmadik, tartalék központunk bevetésére nem volt szükség.
Gondoskodnunk kellett arról is, hogy a beköltözött, szabadságukban korlátozott és nagyfokú monotonitásra kényszerült kollégák szabadidejüket is értelmesen el tudják tölteni, hogy utána ismét pihenten, a jelentős figyelmet igénylő feladatokra készen állhassanak műszakba. Ezért fitneszgépeket, szórakoztató elektronikát, tévéelőfizetéseket és helyben létrehozott könyvtárakat is biztosítottunk számukra. Az élelmiszer ellátmányt, a szükséges eszközök, valamint természetesen a munkatársak biztonságos, kontaktmentes beléptetését is meg kellett szerveznünk. Erre vonatkozóan szintén szigorú eljárásrendet vezettünk be. A zökkenőmentes átállásért nagyon sokat tett biztonsági igazgatóságunk is, de a legnagyobb köszönet természetesen a beköltöző kollégáknak jár, akik rábeszélés nélkül vállalták mindezt.
Az interjúban Biczók András egyebek mellett az átalakuló rendszerirányítói feladatkörökről, a klímaváltozás hálózatra gyakorolt hatásairól, valamint a társaság jelentősebb idei fejlesztéseiről is beszélt az NRGreport-nak. A beszélgetést teljes terjedelmében ide kattintva olvashatja el.
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. A VL elsődlegesen a villanyszereléssel, épületvillamossági kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, karbantartók, társasházkezelők és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, előírásai, problémái és megoldásai iránt.
A VL előfizetési díja egy évre 9950 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 20 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.
Átviteli hálózatElosztóhálózatMavir