Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Laász János

világítástechnikai szakmérnök

 961 | |

Laász János cikkei

Laász János

Intelligens világítási rendszerek

A gépjármű-világításról

2014. március 17. |  7509
1 5 (1)

„Látni és látszani, de nem vakítani!” Hallhattuk, hallhatjuk rengetegszer a közlekedés biztonságával, a gépjárművek világításával foglakozó szakemberektől. Az élet azonban naponta igazolja, hogy mégsem elcsépelt ez a mondat.

LED: a vöröstől a fehérig

A gépjárművilágítás fejlődésének története III.

2013. december 11. |  5979
1

LED (fénykibocsátó dióda), azaz félvezető anyagból készített fényforrás, amely az elektromos energiát közvetlenül fénnyé alakítja. Ez a jelenség a hidegen sugárzás, azaz elektrolumineszcencia, melyet Henry Joseph Round, angol elektromérnök írt le először 1907-ben, amikor egyenáramot vezetett át szilícium-karbidon (SiC) és fénykibocsátást észlelt. Az átalakítás során hőenergia is keletkezik, ez azonban nem vesz részt a fénykeltésben, viszont elvezetésével számolni kell. Inkoherens keskeny spektrumú fényt bocsát ki, az infravöröstől az ultraibolyáig terjedően a félvezető anyag összetételétől és az ötvözőitől függően.

A gépjárművilágítás fejlődésének története II. - Az utóbbi 30 év fejlesztései

2013. november 14. |  11 286
1

A gépjárművilágítás történetét bemutató sorozatunk második részében az utóbbi 30 év fejlesztéseinek mérföldköveit tekintjük át, bemutatva a fényforrások és felhasználási területük fejlődését. Ma a fényforrások minden fajtája - a hagyományos izzótól a LED-ig - megtalálható a gépjárművilágításban. Fék-, irányjelző-, ködzárófény-, tolatólámpaként, szélességjelzőként, rendszámtáblavilágításként izzót (vákuum) használnak, mely úgy bocsát ki fényt, hogy a volfrám anyagú izzószál elektromos áram hatására izzani kezd. Az izzás során párolog is a volfrám, ami a lámpaburán feketedést okoz, csökkentve az összes fénytechnikai paramétert és az élettartamot. Tompított világításra, illetve távfényszóróban, valamint ködlámpában egy vagy két izzószálas halogén izzót használnak. Itt a volfrámpárolgás miatti burafeketedés halogén elem (például jód) hozzáadásával csökkenthető. Nagyobb hatásfok érhető el a halogén izzókkal, mert a halogén körfolyamat miatt magasabb hőmérsékleten üzemeltethetők. Azonban a halogén izzó élettartama is erősen korlátozott a burán belül végbemenő volfrám regeneráció ellenére is, így természetes igényként jelentkezett a hosszabb élettartam, a nagyobb fényáram és fénysűrűség, a jobb fényhasznosítás.

A gépjármű-világítás fejlődésének története I.

2013. október 16. |  11 454
1 3 (1)

Három részes cikksorozatot indítunk útjára, amelyben közreadjuk a gépjármű-világítás fejlődésének történetét, kiemelt fókuszálva az utóbbi harminc év jelentősebb lépcsőfokaira, amelyben végül elérkezünk napjainkig, a LED-es világításokig és a legaktuálisabb fejlesztésekig.