Intelligens világítási rendszerek
A gépjármű-világításról
2014/3. lapszám | Laász János | 7506 |
Figylem! Ez a cikk 10 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
„Látni és látszani, de nem vakítani!” Hallhattuk, hallhatjuk rengetegszer a közlekedés biztonságával, a gépjárművek világításával foglakozó szakemberektől. Az élet azonban naponta igazolja, hogy mégsem elcsépelt ez a mondat.
Hogyan lehetne még fokozni a közlekedés biztonságát világítástechnikai oldalról? A gépjárművezetőt a lehető legtöbb képi információhoz kell juttatni, illetve ennek feltételeit kell javítani. A gépjárművek világítását teljes mértékben a forgalmi helyzethez, az út- és időjárási viszonyokhoz kell igazítani, kikerülve az embert, mint hibaforrást. Egyértelmű, hogy teljesen más megvilágításra van szükség autópályán, ahol nincs szembejövő forgalom, de a nagyobb sebesség miatt hosszabban kellene belátni az utat. Lakott területen kívül, ahol már szembejövő forgalommal, kanyarokkal, vagy városi forgalomban, ahol gyalogosokkal, kerékpárosokkal is számolni kell. Nagyon fontos befolyásoló tényező még az időjárás, különösen a köd. Ezekre a kihívásokra próbálnak megoldást nyújtani az egyre jobban elterjedő, lassan már szériafelszereléssé váló intelligens világítási rendszerek.
Természetesen ezen rendszerek helyes működése is elengedhetetlen biztonságtechnikai szempontból. A témát legegyszerűbben szemléltetni két, az ezirányú fejlesztésekben is élenjáró autógyár intelligens világítórendszerének bemutatásával lehet.
Az Opel már 2003-ban bevezette az AFL-nek nevezett dinamikus kanyarfényszóróból és 90 fokos sarokvilágításból álló rendszerét. Ma már az Opel és a Hella által továbbfejlesztett változata, a kameraalapú, adaptív világító- rendszer, az AFL+ üzemel az Insigniába építve. Amellett, hogy a nappali menetfénye, ami ha bekapcsolják a fényszórót, helyzetjelző lámpaként működik, a kisebb fogyasztás érdekében LED-es, alapvetően bi-xenon fényszórós rendszerű (1. ábra).
Opel Insignia világítás rendszere és világíási funkciói.
1. Nappali menetjelző/helyzetjelző, 2. Irányjelző, 3. Bi-xenon fényszóró, 4. Statikus kanyarvilágítás.
Egy elforduló henger, nem a szokásos árnyékolólemez képezi a tompított fény világos-sötét határvonalát. A rendszer lelke a VarioX adaptív világító modul, mely egy Super DE világító modulból, egy vetítőlencséből és egy változó felületű elforgatható hengerből áll. A henger menetfüggően takarja ki a fénysugár útját, ezáltal különböző fényeloszlásokat hoz létre. A tompított és távfényt oldalanként egyetlen bi-xenonlámpa biztosítja, így a keltett fény intenzitása és spektruma nem változik (2. ábra).
2. ábra: Opel Insignia – a fényszóró metszete.
1. Műanyag fényszóróbura, 2. Takarólemez, 3. VarioX világító modul, 4. Xenon vezérlőegység, 5. VarioX modulkeret.
Az út- és látási viszonyoknak megfelelően automatikusan állítja a fényszórómagasságot. Kilenc integrált világítási funkcióval rendelkezik. Gyakorlatilag egy–egy programot rendel minden utazási sebességhez.
Távfény–asszisztens
Automatikusan aktiválja a távfényszórót. Amennyiben a belső tükör lábában elhelyezett kamera hátsó lámpát vagy szembejövő jármű fényszóróját érzékeli, a vakítás elkerülése érdekében átkapcsol tompított fényszóróra.
Távfény
Teljesítményét 35-ról 38 W-ra növelték. Az utat teljes szélességében megvilágítja.
Városi világítás
50 km/h alatt átkapcsol széles, szimmetrikus sugarú, korlátozott hatótávú világításra. Segíti a gyalogosok mielőbbi észlelését.
Országúti fény
50-100 km/h között működik, 70 méterig hatásos. Szélesebben és erősebben világítja meg az utat, mint a normál tompított fény. Segíti például az állatok mielőbbi észlelését.
Autópálya-fény
100 km/h fölött automatikusan kapcsolódik be, de csak akkor, ha a kormány elfordulásérzékelő jele alapján (kis kormánymozdulatok) egyértelműen autópályán, autóúton halad a gépjármű. A fénycsóva az úttest bal oldalát is jobban megvilágítja, teljesítményét 35-ról 38 W-ra növelték, 140 méterig hatásos.
Rossz idős világítás
Ha az esőérzékelő nedvességet észlel a szélvédőn, aktiválódik, és megváltoztatja a fényteljesítményt és a fényeloszlást is. A világító modul enyhén jobbra fordul, így jobban látható az út széle. 35-ről 32 W-ra csökkenti a bal oldali fényszóró teljesítményét, elkerülve ezzel a szembejövők elvakítását. A jobb oldali fényszóró teljesítményét viszont 35-ról 38 W-ra növeli, ezzel segítve a vezető látását.
Gyalogos fény
30 km/h sebességig. A világító modulokat 8-8 fokkal elfordítja az út szélei felé. Segíti a parkoló autók, gyalogosok mielőbbi észlelését.
Statikus kanyarfény
40 km/h alatti sebességnél az irányjelző használata vagy nagy kormánymozdulat aktiválja. A gépjárműtől balra, illetve jobbra lévő területeket világítja be, maximum 90 fokos szögben, segíti például a sötét helyekre történő behajtást.
Dinamikus kanyarfény
A menetsebességtől, kormánymozdulattól függően a világító modul egy előre meghatározott algoritmus szerint, maximum 15 fokos szögben elfordul. Segítségével növekszik a gépjármű vezetőjének látási tartománya, ugyanakkor csökken a szembejövő forgalomban résztvevők elvakítása kanyarokban.
A Mercedes-Benz folyamatosan élen jár a gépjárművek, a gépjárművilágítás fejlesztésében. 2006-ban az Opelhez hasonlóan a Hella VarioX világítórendszerére – ezért igencsak hasonlít egymásra a két rendszer – alapozva az E osztályú járművein bevezette az ILS-t.
Mercedes Benz W176 világítás rendszere.
1. Irányjelző,2. Nappali menetjelző,
3. Statikus kanyarfény,
4. Bi-xenon fényszóró tompított és távolsági fénnyel, valamint dinamikus kanyarfényszóróval.
A rendszer kamerája, melyet a belső visszapillantó tükör magasságában helyeznek el, érzékeli a gépjármű környezetében a többi közlekedésben résztvevőt. Ezt összevetve az időjárási viszonyokkal, a menetsebességgel és a kormány elfordulási szögével a rendszer elektronikus vezérlőegysége segítségével korrigálja a gépjármű világítását a vetítőlencse helyzettől függő, vízszintes vagy függőleges tengely körüli, adott szögű elfordításával.
Mercedes Benz ILS használatára egy példa.
A fényszórók az adott forgalmi helyzettől függően 65-300 méter közötti távolságot világítanak meg, ami éppen elég a biztonságos vezetéshez. Integrált fényszórótisztító rendszer minimalizálja a szennyeződés okozta hatásfokcsökkenést. Felismeri és figyelmen kívül hagyja a fényvisszaverő közlekedési táblákat. A tipus esetében öt különböző, fokozatmentesen szabályozható világítást különböztetünk meg, melyek megfelelnek a tipikus vezetési- és időjárási viszonyoknak, jelentősen csökkentve a magas baleseti kockázatot.
Autópályavilágítás
Két szakaszból áll, a hagyományos megoldáshoz képest összességében mintegy 60 méterrel növeli a látótávolságot. Az első fokozat a gépjármű 90 km/h feletti sebességénél aktiválódik. Ekkor 35-ről 38 W-ra növeli a bi-xenon lámpák teljesítményét, fokozva a kisugárzott fény intenzitását, aminek hatására jobban megvilágítja elsősorban az út széleit, 110 km/h sebességnél kapcsolja be a második fokozatot. A fényszórók beállításával a hagyományos tompított fényszórókkal történő világításhoz képest körülbelül 50 méterrel egyenletesen megnöveli és ezzel mintegy 120 méter hatótávolságúvá alakítja a világítást (3. ábra).
Országúti világítás
A tompított világítást felváltva körülbelül 10 méterrel megnöveli és az úttest bal oldalára kiszélesíti a távolsági fény világítását (4. ábra).
Megerősített ködvilágítás
A lökhárítóba szerelt, továbbfejlesztett ködlámpák mellett automatikusan bekapcsol, ha a hátsó ködlámpa be van kapcsolva, és a gépjármű sebessége nem haladja meg a 70 km/h-t, és automatikusan ki is kapcsol 100 km/h sebesség felett. Aktivált állapotában a bal oldali fényszórót 8 fokkal kifelé fordítva és ugyanakkor a fénykévét lefelé döntve növeli az út széleinek megvilágítását, és csökkenti a ködről visszavert fény okozta káprázást (5. ábra).
Bekanyarodás-világítás
A rendszer fokozza a kölcsönhatást a bi-xenon fényszórók és a lökhárítóba épített ködlámpák között az útkereszteződésekben, szűkebb kanyarokban, 30 méterrel szélesebb oldalfényt sugározva, így elősegíti ezen manőverek biztonságos végrehajtását. A világítás automatikusan aktiválódik, ha a gépjármű 40 km/h-nál lassabban halad, és a gépjármű vezetője bekapcsolja az irányjelzőt, vagy a kormányt erőteljesen elfordítja. Ekkor a tompított és ködfényszórók a jármű előtt maximum 65 fokos szögben és 30 méter távolságban megvilágítják az utat a kanyarodás irányában. Lassú haladás esetén kanyarban is aktív maradva követi a kanyar ívét (6. ábra).
Aktív kanyarvilágítás
A gépjármű sebességének és kormányának elfordulási szögétől függően, körülbelül 190 méter kanyarsugárig működik tompított és távolsági fényszóró esetében is. A megvilágított távolságot 25 méterrel növeli, a fényszórókat maximum 15 fokos szögben, a kanyarodás irányába elfordítva a hagyományos fényszóróknál beláthatóbban világítja meg az út kanyarulatát (7. ábra).
Biztonságtechnikagépjármű-világításLEDVilágítástechnika