Villanyszerelők Lapja

Jankó István

 28 | |

Jankó István cikkei

Légi akadályvilágítás III.

2012. október 18. |  6839

Cikksorozatunk befejező részét – miután megismertük az akadályvilágító lámpatestek különböző típusait, azok fejlődését és telepítésük szabályait – a világítástechnika e speciális ágának gyakorlati tudnivalóinak ismertetésének szenteljük.

■ A lámpatestek elhelyezése, mechanikai szerelése

Az akár 100-200 méteres magasságban elhelyezett akadályvilágító eszközök elhelyezése, rögzítése kritikus kérdés. A világító berendezések részére erős és a lámpatesthez pontosan illeszkedő tartószerkezetet kell készíteni (vagy vásárolni). Ajánlatos tűzihorganyzott acél kivitelű szerkezetet alkalmazni, hogy a rögzítés időtálló és stabil legyen.3. kép Az akadályvilágító berendezések felújítása alkalmával a hazai gyakorlat sajnos az, hogy általában a régi lámpatesteket hasonló kategóriájú új lámpatestekre cserélik.

Légi akadályvilágítás II.

2012. szeptember 1. |  8196
1 1 (1)

Az előző lapszámban megjelent cikkem folytatását az akadályvilágító lámpatestek fejlődésének rövid ismertetésével kezdem.

Légi akadályvilágítás I.

2012. július 1. |  10 468
1

Cikkemben a világítástechnika a villanyszerelők jelentős részének egy eléggé ismeretlen szegmensével, a légi akadályvilágítással vagy akadályfények területével szeretném megismertetni az olvasókat.

Több éves tapasztalatom alapján az elmúlt időszakban sokan fordultak hozzám különböző kérdésekkel ebben a témában, és úgy érzem, hogy sok villanyszerelő kollégában érzékelhető némi bizonytalanság.

Találkoztam olyan esettel is, amikor egy kolléga árajánlatot adott többek között egy akadály-világító lámpa cseréjére, és meglepődve tapasztalta, hogy ezek a speciális lámpatestek egy kissé borsosabb áron kaphatók, mint egy hajólámpa vörösre festett burával.

De lássuk, hogy miről is van szó. A légi járművek biztonságos közlekedéséhez rendkívül fontos a légi közlekedés biztonságát veszélyeztető akadályok jól látható megjelölése, illetve kivilágítása. Mik is ezek az akadályok?

1. ábra Alacsony intenzitású akadályfények

A magas kémények, tornyok, adóantennák, víztornyok, távvezetéki oszlopok, szélturbinák, hidak, esetleg más magas építmények. A felsorolás nem teljes körű, mivel minden magas műtárgy esetében vizsgálni kell, hogy az mennyiben jelent veszélyt a légi járművek közlekedésére. Itt vetődik fel a kérdés, hogy milyen magas építményt kell légi akadályvilágítással ellátni?

Ennek megválaszolása nem könnyű feladat, ugyanis nem vonatkozik rá általános szabály, mivel a kivilágítandó műtárgy megengedhető magassága nagyban függ annak helyétől, például, attól hogy a közelében található-e repülőtér vagy helikopter-leszállóhely. Általában 45 méter magasságú építmények kivilágítása már szükséges lehet, és az építmény magasságával növekszik a kivilágítás szükségessége, valamint változik az alkalmazandó akadályvilágító lámpák fajtája, színe és működési módja is. Általános szabályként elmondható, hogy „az olyan akadályokat, amelyek kivilágítása szükséges, alacsony, közepes vagy nagy intenzitású akadályfényekkel, esetleg ezek kombinációjával kell jelezni”. Lássuk ezen speciális lámpák főbb osztályozását az ANNEX 14-I 6-3 táblázata alapján.

1. ábra
Alacsony intenzitású akadályfények
csak állandó, rögzített tereptárgyakra vonatkozóan
• „A” típusú alacsony intenzitású akadályfény: állandó vörös fény, min. 10 cd fényerősség, függőleges irányszög: 6-10°.
• „B” típusú alacsony intenzitású akadályfény: állandó vörös fény, min. 32 cd fényerősség, függőleges irányszög: 6-10°.

2. ábra
Közepes intenzitású akadályfények

• „A” típusú közepes intenzitású akadályfény: villogó fehér fény, 20-60 fpm. (felvillanás/perc), 20 000-2000 cd (adott háttérvilágítás erősségétől függően).
• „B” típusú közepes intenzitású aka- dályfény: villogó vörös fény, 20-60 fpm., 2000 cd.
• „C” típusú közepes intenzitású akadályfény, állandó vörös fény, 2000 cd.