Újabb gyorstöltők az M7-esen
2020. január 14. | VL online | 2407 |
Az alábbi tartalom archív, 5 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A kelet-közép-európai piacon Magyarországon nyitott először elektromos töltőállomásokat a Shell, amely a régióban a legfejlettebbnek tekinti a hazai villanyautópiacot.
Az Ionity szupergyors töltési ideje 10-15 perc, de a Shell saját márkás töltője is 30 perc alatt éri el a 80 százalékos töltöttséget - olvasható a hvg.hu oldalán.
Először vezetni elektromos autót nagyszerű élmény, de talán még ennél is nagyobb kaland azzal szembesülni, hogy miként alakul át az autózás, ha a benzines vagy dízeles járgányból villanyautóba ülünk át. Bár az elektromos autók hatótávolsága egyre nő, és mind több modell éri el a 300 kilométert, típustól és az időjárástól függően mégis sokkal gondosabban kell megtervezni a „tankolás” ütemezését. Ez azonban Magyarországon is egyre könnyebb, hiszen a több, mint 500 eddig üzembe helyezett töltőállomáson a kútfejek száma nagyjából ezer lehet. A Shell is beszállt az üzletágba, és két újdonsággal is megjelent a töltők keletközép-európai piacán, mindkettővel az M7-es autópályán.
Egyrészt a brit-holland olajtársaság a müncheni székhelyű Ionity töltőhálózattal együttműködve tegnap nyitotta meg a négy oszloppal felszerelt gyorstöltő állomását a balatonkeresztúri Shell-benzinkúton az M7-es autópálya Budapest felé tartó oldalán.
Mind a négy töltőpont maximálisan 350 kW töltési teljesítményt kínál, ami azt jelenti, hogy az új generációs elektromos járműveket akár 10-15 perc alatt is fel tudják tölteni. Vagyis háromszor olyan gyorsan, mint az autósok számára általában elérhető töltők.
A Shell-Ionity állomáson a kezdeti időszakban 2560 forintért lehet tölteni, függetlenül a használat időtartamától és a felvett energia mennyiségétől. Később – várhatóan februárban – az Ionity átáll a kWh alapú árazásra.
Másrészt ugyancsak az M7-es autópálya Balaton felé tartó szakaszának az oldalán Székesfehérvárnál a Shell Recharge névre keresztelt saját márkás töltő kezdte meg az üzemelését. Az 50 kW-os töltési kapacitás azt jelenti, hogy a szerkezet – autótól függően – általában fél óra alatt biztosít 80 százalékos töltöttséget nulláról indulva. Itt 1925 forint a töltési egységár, utalva a Shell magyarországi alapításának évére. Magyarország lesz a társaság 5. európai és a 9. globális piaca, ahol a Shell Recharge-ot bevezetik.
Az Ionity vállalatnak ez már a harmadik állomása Magyarországon, az elsőt Bábolnánál az M1-es, a másodikat Kajászónál az M7-es autópálya pihenőjében helyezték el. A tervek szerint már a jövő hónapban sor kerül a negyedik átadására Balatonkeresztúrnál az autópálya másik oldalán, majd az ötödik is megnyílik Szigetszentmiklós mellett az M0-s autópálya északi oldalának egyik pihenőjében. Az Ionity 2021 végéig összesen 21 töltőállomás kiépítését tervezi a Magyarország mellett Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát és Szlovéniát lefedő régióban.
A 2017-ben – a BMW, a Daimler, a Ford és a Volkswagenhez tartozó Audi és Porche autógyártók által – alapított Ionity célja, hogy az idei év végére összesen 400 töltőállomást alakítson ki Európa-szerte. A legfontosabb közlekedési útvonalak mentén, egymástól 100-120 km-es távolságra telepített, rendkívül nagy teljesítményű töltők hálózata lehetővé teszi, hogy ne csak a városi, de a városok közötti közlekedésre is egyre biztonságosabban lehessen elektromos járművet igénybe venni. A töltés pedig gyakran gyorsabb, mint egy kávézással egybekötött szokásos pihenés – mondta a balatonkeresztúri átadón szintén jelen lévő Marcus Groll, az Ionity vezetője.
A Shell az Ionityvel való együttműködésen túl a saját márkás töltőjéből vagy más partneri együttműködés keretében száz régiós töltőállomásán szeretne elektromos töltőállomást telepíteni 2021 végéig. Magyarország a Shell számára tesztpiac, mivel Közép- és Kelet-Európában hazánkban a legfejlettebb az elektromobilitás. Idehaza tavaly az új autók eladásának 1 százaléka volt elektromos, szemben a régió országaiban mért 0,3-0,5 százalékkal.
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. A VL elsődlegesen a villanyszereléssel, épületvillamossági kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, karbantartók, társasházkezelők és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, előírásai, problémái és megoldásai iránt.
A VL előfizetési díja egy évre 9950 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 20 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.