Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Nagykorú lett a Villanyszerelők Lapja

Áttekintés (nem csak) marketingeseknek

| |  348 |

Nagykorú lett a Villanyszerelők Lapja

2020 szeptemberében jelent meg a VL 180. lapszáma, amellyel a 19. évfolyamába lépett a szakkiadvány, cikkünkben röviden visszatekintünk a múltra, átnézzük a jelent és kicsit a jövőbe is belepillantunk. 

A Villanyszerelők Lapja 2002-es alapításakor a kiadó törekvése az volt, hogy szakmai tudásbázist biztosítson a médiapiacon korábban mellőzött, villanyszerelési profillal működő kivitelező vállalkozások számára.

A lap működését tekintve a Villanyszerelők Lapja újszerű megközelítéssel lépett fel az építőiparral foglalkozó hazai kiadványok körében: azzal a meggyőződéssel építette fel tematikáját, hogy hosszú távú és intenzív marketingkapcsolatok kialakítására kizárólag abban az esetben nyílik lehetőség, ha kiemelkedő előfizetői létszámot, garantált szakmai érdeklődést biztosít partnerei részére. Míg más kiadványok elsősorban a hirdetők számára készülnek, s így nélkülözik a szélesebb szakmai nyilvánosság elérését, addig a Villanyszerelők Lapja az első lépéstől kezdve az olvasók megszólítására törekedett. A megfelelő témaválasztás és a célközönség igényeihez szabott megszólalásmód biztosítja azt, hogy az olvasók ténylegesen elolvassák a szaklapot, s előfizetésükkel elköteleződnek a kiadvány mellett. Ezirányú törekvéseink helyességét az elmúlt 18 év tényadatai bizonyítják, hiszen a VL piacvezető szaklappá nőtt, nem csak az épületvillamosság, de az építőipari lapkiadás összességét tekintve is kimagasló eredményeket elérve.

Bő 10 éve kong a vészharang a nyomtatott lapkiadás felett és valóban komoly múltú kiadványok tűntek el a médiapiacról. Mindeközben a Villanyszerelők Lapjával kapcsolatban egy átmeneti stagnálási időszakról, majd az elmúlt évek során folyamatosan és jelentősen növekvő előfizetői létszámról tudunk beszélni. A folyamat jól illusztrálja a hiteles, érthető, megbízható, a napi munkavégzést segítő szakmai tartalomra való igény létét és jelentőségét.

A Villanyszerelők Lapja előfizetői számának változása 2017-2020 között.

A nyomtatott lapkiadás mellett természetesen jelentős energiákat mozgósítunk az internet irányából érkező olvasók kiszolgálására is, így a VL az online térben is sikeres. 2017 óta új előfizetési konstrukciót is kínálunk azoknak, akik papír helyett már szívesebben olvasnak monitoron vagy tableten, nekik lehetőségük van a csak elektronikus kiadványra előfizetni, de a nyomtatott lapra előfizető olvasók is elérhetik PDF formátumban a lapszámainkat. A papír, illetve online előfizetőink aránya azonban továbbra is (90–10%-ban) a nyomtatott olvasók irányába billen, igazolva a papíralapú olvasás és kézbevehetőség élményének fontosságát.

A nyomtatott lapra előfizető olvasóink mellett az online felületeinken hírekkel, információkkal, szakmai tartalommal látjuk el azokat az érdeklődőket is, akik egy Google-keresés nyomán kerülnek kapcsolatba a villanyszerelés világával vagy a Facebook-on töltött idő alatt találkoznak velünk. Ahogy a nyomtatott lap, úgy a VL online teljesítménye sem vethető össze egyetlen hazai műszaki lapéval sem – olyan mértékű a különbség, hogy az összehasonlításnak nincs értelme.

Hogy mégis szolgáljunk néhány számadattal, vessük össze a világ legjelentősebb villanyszereléssel és villamosiparral foglalkozó magazin honlapjának havi látogatói adatait a Villanyszerelők Lapjáéval.

1. POWER Magazine
Amerikai piacvezető szaklap
(print és online is működik)
Havi látogatás kb. 200 000/hó
2. Electrical Contractor Magazine
Amerikai villamossági szaklap
nyomtatott és online formában is elérhető.
Havi látogatás kb. 170 000/hó
3. Elektro.net
Német villamosipari szakportál.
Havi látogatás kb. 75 000/hó
4. Villanyszerelők Lapja
Magyarország piacvezető
épületvillamossági szaklapja.
Havi látogatás kb. 65 000/hó
5. Voltimum
Számos országban elérhető, több nyelven.
Az angol kiadás a leglátogatottabb,
a német is hasonló látogatottságú.
Az angol változat teljesítménye kb. 40 000/hó
6. POWERGRID International
Amerikai nyomtatott szakkiadvány
kétféle printverzóban.
Havi látogatás kb. 30 000/hó


Az összehasonlítást a similarweb.com PRO szolgáltatásával végeztük október hónapban. A bemutatott és ábrázolt website-ok mellett számos villanyszereléssel foglalkozó európai kiadványt megvizsgáltunk (pl. a francia Électro Magazine, a spanyol Electrica, vagy a lengyel Rynek Elektryczny), de azok látogatottsága 10-15 000 látogató/hó.

Jól látható, hogy nemzetközileg is komoly az a látogatói szám, amelyet a Villanyszerelők Lapja havonta produkál. Azonban, ha a számokat tovább árnyaljuk az adott ország lakosságának/szakembereinek a számával, illetve az amerikai, német vagy angol piac méretével, akkor joggal lehetünk büszkék a VL eredményeire.

Sok-e 4000 előfizető?

Ha egy szóval kellene válaszolni, akkor azt mondanánk, hogy sok! Hogy még határozottabb képet kapjunk a Villanyszerelők Lapja előfizetői számának a jelentőségéről, össze kellene vetni a konkurensekével, de a magyar villamosipari médiapiacon ilyen tekintetben nincs verseny. Sőt, a hazai építőipari műszaki lapok tekintetében sem, hiszen a legtöbb előfizetővel rendelkező szaklapok előfizetői száma sem éri el a Villanyszerelők Lapjáét. 

Egy érzékletes példa: a legrégebbi amerikai üzleti magazin, a Forbes magyar nyelvű havilapja 8000 előfizetővel büszkélkedhet. Ha ehhez a számhoz viszonyítjuk a 4000 villanyszerelőt, villamosmérnököt, villamossági területen tevékenykedő vállalkozást az előfizetői között tudó VL-t, akkor érezzük ennek a számnak az igazi jelentőségét!

(1) A Villanyszerelők Lapja 2002 októberi, első lapszámának borítója.
(2) A 2010 márciusában változott először a szaklap logója, majd 2012 októbere óta VL-ként jelenik meg a lap.
(3) A fotón a VL 2020 szeptemberi címlapja látható, amely a 180. lapszámunk volt.  

Az internet a jövő?

A világ az internet felé halad, ez tény. De a VL példája is bizonyítja, hogy a máshol nem beszerezhető, a napi munkavégzést támogató, hiteles szakmai információknak van és lesz is létjogosultsága – mindez egy nyomtatott kiadvány olvasásának élményével és presztizsével.

Internetező kontra szakember

Vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy 70 000 látogató kontra 4000 villanyszerelő előfizető. Nem lehet összehasonlítani 4000, havonta elért állandó előfizetőt és 70 000 weboldal-látogatót. Egy villamosszakipari nyomtatott szaklapra előfizető, a szakma történéseit ismerő és nyomon követő, a munkavégzés szakmai, technológiai, szabványi és jogszabályi környezetét ismerő szakmabelinél értékesebb lehet 1 vagy akár 100 interneten szörfölő alkalmi látogató? Egyértelműen nem! Azonban a Villanyszerelők Lapja elérést kínál mindkét területre, kombinálható lefedettséget és hatékony elérést adva a szakma szereplőihez, kivitelezőihez és a villanyszerelés iránt érdeklődők felé.

Elsőnek lenni felelősség!

Egy pillanatig sem ülünk a babérjainkon, hiszen folyamatos megújulással, új platformok bevonásával (pl. videógyártás), illetve a nyomtatott és a digitális tartalomfogyasztás átjárhatóságának fejlesztésével (pl. a pdf-ekben kattinthatók a hirdetések) további lehetőségeket kínálunk a partnereinknek és az olvasóknak egyaránt.

Legyen partnerünk, keressen bennünket!

Kapcsolat

VillanyszerelésVillanyszerelőVillanyszerelők Lapja

Kapcsolódó