Villanyszerelők Lapja

Újrahasznosítják a metrók fékezési energiáját

| |  252 | |

Újrahasznosítják a metrók fékezési energiáját

Az osztrák fővárosban már a második energiaátalakító berendezést üzemelték be, amelyek mintegy 3 gigawattórányi áramot termelnek évente.

A bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien már 2018-ban elindította azt a tesztprojektet, ami a metrók fékenergiájának hasznosítását tűzte ki célul – írja a Forbes. A megállóba érkező szerelvények fékezési energiáját már korábban is hasznosították az állomásról kifutó szerelvények indulásakor, viszont kárba veszett, ha nem volt a közelben induló vonat (hasonlóan a 2-3-4-es budapesti metrókhoz).

Ezen változtatott sikeresen a tesztfázis alatt az U2 metróvonalon használt 20 kV-os energiaátalakító berendezés, ami képes a fékezés alatt felszabaduló energiát eltárolni, és más berendezések számára árammá alakítani – liftek, mozgólépcsők, a szellőztetőrendszer és a világítás is működtethető ezáltal.

A közelmúltban egy újabb átalakítót helyeztek üzembe, méghozzá a leghosszabb metróvonal, az U1 “Altes Landgut” állomásán. 2021-re egy harmadik átalakító egység beüzemelését is tervezik, ezúttal az U4-es vonalon.

A két energiaátalakító mintegy 3 gigawattórányi áramot termel évente, ami körülbelül 720 háztartás energiaellátására lenne elegendő és 400 tonna széndioxid kibocsátását spórolják meg vele.

Áramtermelés