Villanyszerelők Lapja

A jövő energiatermelői: az elektromos autók

| |  602 | |

A jövő energiatermelői: az elektromos autók

Manapság megközelítőleg 4 milliárd ember él városokban, és az ENSZ becslései szerint 2050-re további 2,5 milliárddal emelkedik majd a nagyobb településeken élők száma - 66 százalékra növelve ezzel a városlakók arányát. Ebbe a fejlődésbe csatlakoznak bele az elektromos autók is.

Az urbanizáció térnyerésével párhuzamosan a városok és a külvárosok is jelentős változáson mennek keresztül, hogy fenntartható életkörülményeket biztosíthassanak lakóiknak. Az átalakulás két legfontosabb része az energia és a közlekedés, melyek esetében szintén komoly korszerűsítésekre van szükség, hogy elkerülhető legyen a környezetszennyezés és túlzsúfoltság. Azokban a fejlesztésekben lehet a jövő, amelyek elősegítik az elektromos autók tulajdonosai és az energiaszolgáltatók közti együttműködést, és így új üzleti modellt teremtenek az okos városokhoz.

A jövő útjai

A városok fejlődésnek köszönhetően a közlekedésben egyre nagyobb szerephez jutnak az önvezető és az elektromos járművek, illetve a különféle telekocsis rendszerek. Becslések szerint 2030-ra az autóval megtett távolságok 25%-át osztják majd meg a sofőrök más utasokkal valamilyen a jelenlegi 4%-kal szemben. Szintén növekedés várható az elektromos járművek terén: 2030-ra az eladott új autók harmada már villanymeghajtású lesz, és a most még különlegességnek számító önvezető autók működtetése pedig 40%-kal is olcsóbb lehet a jövőben, mint a belsőégésű motorokkal működő autóké.

Az energetikai rendszerek szintén fejlődnek. Egyre tisztábbá válnak a források, és egyre kevésbé központosított az energia útja: vagyis a megújuló energiaforrásoknak és a fejlett tárolórendszereknek köszönhetően az energiát a végfelhasználókhoz közelebb termelik, tárolják és osztják el. Az egyre terjedő digitalizáció pedig lehetővé teszi a felhasználók és a rendszerüzemeltetők számára, hogy ellenőrizzék az energiahasználat helyét, idejét és módját. 

Energia tisztán, hatékonyan

A villamosítás kiterjesztése a közművek egyik fontos célkitűzése, ugyanakkor kihívást jelent számukra az energia előállítása során keletkező szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. Számos régióban a mikrohálózatok és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaforrások (nap- és szélenergia) bizonyulnak a lefenntarthatóbb megoldásnak.

A digitális technológia, valamint az IoT-eszközök nyújtotta lehetőségek úgyszintén kulcsszerepet játszanak az energiaproblémák orvoslásában, mivel az intelligenshálózatok lehetővé teszik a megújuló erőforrások jobb kihasználását, emellett pedig javítják az általános hálózati teljesítményt. Ehhez olyan infrastruktúra szükséges, amely megfelelő rugalmasságot és valós idejű felügyeletet biztosít az energiaszolgáltatók számára a hálózat felett.

Villany az „utakon”

Az elektromos autók pozitív tulajdonságai közt a legtöbben csupán azt látják, hogy javítják a levegő minőségét, és ezzel a klímavédelemhez kapcsolódó célkitűzések elérésében fontos szerephez jutnak. Azonban ezek az új közlekedési eszközök könnyedén beilleszthetőkaz okos városok működésébe. Jó példa Hongkong, ahol a város vezetése azzal ösztönzi az elektromos járművekhez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztőit, hogy lehetővé teszi számukra a tömegközlekedéshez is igénybe vett intelligens fizetési rendszer, az Octopus integrálását.

A digitális technológiára való áttéréssel az elektromos autók használatához szükséges töltőállomások előnyei kiaknázhatóak, amihez az energiaszolgáltatók megújuló forrásokból biztosítanák az energiát, és segítennéek maximalizálni annak felhasználását. Az elektromos járművek így hozzájárulnak a hatékonyabb és tisztább energiarendszer kialakításához.

Energia és közlekedés együtt

A következő generációs energiaszolgáltatás, illetve közlekedés komolyabb "házasításának"eredményeként az elektromos autók már nem csupán fogyasztói, hanem forrásai is lehetnek az áramnak, és bevételt generálhatnak tulajdonosaiknak. A villanyautók ugyanis úgynevezett guruló akkumulátorokként egyfajta decentralizált energiaforrásként is felhasználhatók, és képesek az áramot eltárolni; ez pedig elősegíti az energiarendszer stabilitását, és egyben új üzleti modelleket teremt az okosvárosok működéséhez.

Erre az egyik legjobb példa a Nissan és az Enel dániai kísérlete, melynek keretein belül „vehicle-to-grid” (V2G), azaz „járműből az elektromos hálózatba” töltőegységeket helyeztek ki, illetve a városi közműszolgáltató cég tíz Nissan elektromos kishaszonjárművet is beszerzett. Az éppen nem használt autók akkumulátorai a V2G-egységekre kapcsolva tölthetőek újra, de az elektromos autók igény esetén vissza is tudják táplálni az áramot az országos hálózatba. Ezzel voltaképpen mobil energiatároló, illetve -elosztó központként funkcionálhatnak.

A V2G-technológia segítségével az elektromos járművek a jövő energiagazdálkodási rendszereinek szerves részévé válhatnak.A rendszer lehetővé teszi a tulajdonosok számára, hogy töltés céljából olyan időszakokban csatlakoztassák járműveiket, amikor alacsony a rendszerterhelés vagy a díjszabás, majd végül otthon felhasználják a jármű akkumulátorában tárolt energiát (de akár vissza is tölthetik azt a hálózatba, hogy ezzel kiegészítő bevételhez jussanak).

A Berlin közelében található EUREF Campus területén a helyi nap- és szélenergiával működtetett intelligens hálózatba integrálták az elektromos autók töltőit. A hálózat mesterséges intelligencia és gépi tanulás segítségével optimalizálja az autók töltését, és igény esetén a járművekből vissza is juttat a hálózatba. Ezáltal olyan rendszer jön létre, amely biztosítja a villamosenergia termelését, tárolását és igény szerinti visszatáplálását.

Az ilyen jellegű fejlesztési kezdeményezéseknek köszönhetően az elektromos autók tulajdonosai és az energiaszolgáltatók osztozhatnak a költségeken, ami csökkenti a járművek tulajdonlási költségeit, illetve hozzájárul azok piaci elterjedéséhez is.

Elektromos autó