Villanyszerelők Lapja

Itt az első napenergiával működő vonat

| |  1641 | |

Itt az első napenergiával működő vonat

Egyelőre még nem megy túl messzire – hiszen mindössze 3 kilométeres távot említhetünk –, de tény, hogy elindult. Az ausztrál Byron Bay Railroad Company Új-Dél-Wales-ben található, és egy régi, elhanyagolt, 1949-es évjáratú vonatot alakított át úgy, hogy az csak napenergiát hasznosítva működhessen.

Byron Bay egy kis, új-dél-wales-i település, mely mindössze 5000 főt számlál, mégis: náluk van a világ első olyan vonata, mely napenergiával működik, és amely a városközpont és North Beach közt található. A vasútvonal 3 km hosszú, és elsősorban arra hivatott, hogy megfizethető utazási lehetőséget nyújtson a helyiek és a látogatók számára; jelenleg 100 főt tud egyszerre szállítani.

A motorkocsi tetején egyedi kialakítású, hajlított napelemeket helyeztek el, hogy elegendő villamosenergiát termelhessenek a vonat elindításához, ugyanis ezek biztosítják az akkumulátorok újratöltését. A fékrendszer („regen”) minden egyes fékezéskor az elhasznált energia megközelítőleg 25 százalékát visszanyeri.

Kész szerencse, hogy Új-Dél-Wales-ben az évi napsütéses napok száma 200 fölött van, és így könnyedén működtethető a napenergiát hasznosító rendszer, ám arra is van megoldás, ha felhős idő van: ebben az esetben egy speciális eljárást alkalmaznak, melynek köszönhetően a vonat egyes fedélzeti elemei alternatív energiaforrás által tölthetőek az Enova Energy segítségével.

Korábban két Cummins-dízelmotor hajtotta a szerelvényt; ezek közül egyet meghagytak vész esetére, jelenleg pedig egy 220 kW-os motor biztosít elegendő energiát a vonat összes rendszerének üzemeltetéséhez.

A vonat 25 km/h-s végsebességre képes, a 3 kilométeres táv megtétele pedig 7 percbe telik. 

NapenergiaVonat