Új áramellátási megoldás az Egyesült Királyság vasúti hálózatához
2017. augusztus 15. | VL online | 2104 |
Az alábbi tartalom archív, 8 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

20 millió dollár értékű beruházás a Network Rail pálya menti erősáramú elektronikai megoldásra nagysebességű villamos motorvonatokhoz.
Az Egyesült Királyság kiemelkedő jelentőségű vasúti fővonala, az East Coast Mainline (ECML) Londont és Edinburgh-t köti össze. A vasúti infrastruktúra tulajdonosa és üzemeltetője, a Network Rail arra készül, hogy közel 200 km/óra sebességgel közlekedő Hitachi Intercity Express vonatokat állít forgalomba. Az új szerelvények várhatóan 2018-tól állnak az utazóközönség rendelkezésére. Az új vonatok hibrid hajtásúak, egyaránt üzemeltethetők diesel olajjal és villamos energiával is. Doncaster közelében egy pályaszakaszon, illetve a Hitachi új gördülőállomány kiszolgálására létesítendő járműtelepén többlet vontatási teljesítmény biztosítására lesz szükség.
Az új szerelvények villamos vontatásához háromszor nagyobb villamos teljesítmény kell, mint amit a jelenlegi hálózat biztosítani tud. Ilyen esetekben az a bevett gyakorlat, hogy nagyfeszültségű hálózati csatlakozást építenek ki, ami azonban nagyon költséges és igen időigényes lehet. A szokásos megoldás helyett egy statikus frekvencia-átalakítóra (Static Frequency Converter / SFC) alapozott megoldást fejlesztettek ki, amely a meglévő Northern Powergrid villamosenergia-elosztó hálózatról érkező áramot fogja átalakítani.
Az esetek többségében az SFC beépítésének az a fő célja, hogy segítségével inkompatibilis villamos hálózatokat kössenek össze. Az SFC alkalmazásának egy jellemző példája, amikor a 60 Hz-es fedélzeti hálózattal rendelkező tengeri utasszállító hajónak rá kell csatlakoznia a kikötő 50 Hz-en üzemelő parti villamos hálózatára.
Az ECML doncasteri szakaszán az SFC nem a hálózati frekvencia átalakítását végzi majd. Az SFC-nek az lesz a feladata, hogy a helyi elosztóhálózatról érkező 33 kilovoltos tápáramot a vonatok számára egyfázisú, 25 kilovoltos pálya menti tápárammá alakítsa. A komplett SFC megoldást az ABB szállítja a Network Rail számára, ebbe beletartoznak a teljesítményelektronikai rendszerek, transzformátorok, kapcsolóberendezések és a kábelezés is.
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. A VL elsődlegesen a villanyszereléssel, épületvillamossági kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, karbantartók, társasházkezelők és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, előírásai, problémái és megoldásai iránt.
A VL előfizetési díja egy évre 9950 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 20 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.