Villanyszerelők Lapja

Elektromos autó-töltők - hol tartunk most?

| |  2236 | |

Elektromos autó-töltők - hol tartunk most?

A villanyautózás egyre elérhetőbbé válik, a terület rohamosan fejlődik, ám em elég a kocsik hatótávolságát növelni, az infrastruktúra és a töltőállomások kialakítása is fontos. Tekintsük át, hol tartunk most.

AC és DC töltőállomások

Az akkumulátorokat – mindenki számára köztudott -, csak egyenárammal lehet tölteni.  Az elektromos autók töltésénél alapvetően két módszert különböztethetünk meg, amely figyelembe veszi, hogy van-e, és ha igen, milyen fedélzeti töltő az elektromos autóban. Minden elektromos autó tölthető váltóáramról, viszont nem minden autó tölthető direkt egyenáramról. A kívánt cél, hogy a töltés ideje ne legyen hosszabb, mint a hagyományos benzin, vagy dízelüzemű kocsik esetében. Jelenleg az autópályák mellett DC ultragyors töltőállomásokat helyeztek el, melyek töltési ideje 15-30 perc, az irodák, munkahelyek mellett viszont AC és DC töltőállomások egyaránt megtalálhatók. Itt lehetőség van gyorstöltésre, ami 30-120 perc, valamint lassú, a munkaidőt kitöltő 8 órás töltésre is. A kereskedelmi egységek, plázák parkolóiban AC és DC gyorstöltők működnek, amelyek 30-120 perc alatt töltik fel a gépkocsikat. Az otthonokban is lehetőség van az AC és DC töltésre, a 8 órás éjszakai, valamint a 120 perces gyors funkcióknak megfelelően.

Rendszerek és teljesítmények

Ahogy már említettük, nem mindegy, hogy váltakozó, vagy egyen áramú töltésről beszélünk. A váltakozó árammal tölthető autó tartalmaz egy átalakító berendezést, attól függően, hogy ez mekkora teljesítményű, kiszámítható, hogy hány kilométert képes megtenni az autó 30 perces töltéssel. Az otthoni használatra rendszeresített, 230 V-os, 10-16 A-es konnektorral 3-6 kW-os berendezéssel  az autó kb. 10-15 Km megtételére képes. A három fázisról táplált 400V/16A töltés esetén a berendezés 11 kW-os, egy fél órás töltés esetén képes akár a 35-40 Km megtételére is. A 400V/32A táplálás esetén, 22 kW-os készülék üzemeltethető, amely 50-60 Km megtételére képes. Egyenáramú táplálás esetén más a helyzet, bár ezek a berendezések jóval költségesebbek. Az egyenáramú töltőkre egy szabvány vonatkozik, ez a CHAdeMO szabvány, melyet japán autógyártók fejlesztettek ki.  Ha a töltőberendezés CHAdeMO szabványnak megfelelő, 50 kW teljesítménnyel, akár 15 perc alatt is fel lehet tölteni, és így 100-120 Km megtételére van lehetőség. Nem annyira elterjedt a DC Combo csatlakozó rendszer, melyek  80-90 kW teljesítményre is képesek, így az elektromos autó eléri a 200-250 Km-es hatótávolságot is egy fél órás töltéssel. A kínai fejlesztések nem terjedtek el Magyarországon, az ilyen töltők 120 kW-ra is képesek, ezzel az autó eléri a 300 Km-es hatótávolságot. Tehát egy gyorstötlő állomáson ma egy CHAdeMO vagy egy kombó rendszerrel lehet találkozni.

Észtország rákapcsolt

Jelenleg Észtországban folyik a legnagyobb hálózati fejlesztés. A balti állam eladta széndioxid kvótáját a Mitsubishinek, és ezt a pénzt forgatták vissza az elektromos töltőhálózat fejlesztésére. Minden útvonalon 50 kilométerenként ultragyors töltőket telepítettek.

Magyarországon az Istenhegyi úti töltőállomás volt az úttörő, és az egyik legkiemelkedőbb. Itt az ABB telepítette a rendszerét, amely teljes egészében zéro emissziós, két 50 kW-os DC kimeneti teljesítményű CHAdeMO szabványnak megfelelő töltővel. A töltési idő 15-30 perc, 25 kWh akkumulátor esetén. Az intelligens rendszer a csatlakoztatást követően információkat kér a járművek akkumulátorainak állapotáról, és ehhez igazítja a töltést. A fizetés történhet SMS-el, okostelefon segítségével, de előfizetésre is mód van. A töltőhálózat folyamatosan fejlődik, csak az ELMŰ-nek jelenleg 35 töltőpontja van a fővárosban. Az E-On pedig országszerte 14 töltőponttal rendelkezik.  Ezek többsége AC töltő és gyorstöltő, de van a CHAdeMO szabványnak megfelelő DC gyorstöltő is.