Villanyszerelők Lapja

Ismét útnak indult a Solar Impulse

| |  1265 | |

Az alábbi tartalom archív, 5 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Ismét útnak indult a Solar Impulse

A világrekordra készülő napelemes repülőgép, a gép egyik pilótájával, André Borschberggel a pilótafülkében folytatja világkörüli repülőútját a legnehezebb, a kínai Nanking, és Hawaii közötti szakaszán a Csendes-óceán felett.

Ez a szakasz a kizárólag  napenergiát felhasználó repülés leghosszabb, első óceán feletti, felfedező etapjának indult. A Hawaii elérését biztosító kedvező időjárás május 30-án elromlott, és mivel a hidegfront miatt túl veszélyes lett volna az óceán fölötti, öt napon át tartó, folyamatos repülőút, úgy döntöttek, hogy a gép leszáll Japánban, Nagojában, és megvárják, amíg a körülmények kedvezőbbre nem fordulnak a folytatáshoz. Ebben az etapban a napelemes repülőgép végül 44 óra 10 perc repülőidőt teljesített,maximális repülési magassága 28000 láb (8634 méter), míg a megtett távolság 2852 km volt. A rossz időjárási viszonyok miatt a Solar Impulse kénytelen volt kénytelen Nagojában várakozni, hogy újra útra kelhessen Hawaiira, ami most bekövetkezett. A Nagoyában eltöltött idő alatt a mérnökök elvégeztek rajta néhány karbantartási műveletet.

Az Abu-Dzabi repteréről március 9-én felszállt gép az ománi, indiai, mianmari és kínai állomások után arra készült, hogy a Kína keleti partjához közel fekvő Nankingból Hawaira repüljön. Azonban a Hawaira tartó repülés idején a hideg front túl veszélyessé tette az átkelést, ezért úgy döntöttek, hogy leszállnak Nagojában (Japán), és ott várják ki, hogy az időjárás jobbra forduljon és folytatni lehessen a repülést Borschberggel a pilótafülkében, aki a Svájci Légierőnél sugárhajtóműves gépeken szerzett repülési tapasztalata mellett jóga tudására is támaszkodhat, hogy sikeresen legyőzze a több napos nonstop repülés kihívásait.

Tamara Tursijan, a gép felfújható, mobil hangárjáért és a földi irányító rendszerért felelős üzemeltető (földi kiszolgáló) mérnöke, aki azért felel, hogy a Solar Impulse mobil hangárja készen álljon, amikor a gép megérkezik olyan helyszínre, ahol állandó létesítmény nem áll rendelkezésre, mint például a mianmari Mandalay-ben. Ő telepítette azokat a berendezéseket, amelyek megnövelik a rendszerek megbízhatóságát a szűkös energiaforrással rendelkező térségekben.

Míg Tursijana Solar Impulse-zal együtt utazik, Nicolas Loretan és Stevan Marinkovic mérnökök a csapat svájci Payerne-ben lévő bázisára települtek. A háttérben azon dolgoznak, hogy a fedélzeti berendezések rendeltetésszerűen működjenek.  Loretan, fontos teszteket végzett a berendezéseken, hogy biztonságosan működjenek az utazás extrém körülményei között, ahol a hőmérséklet az arab-sivatagi +50 Celsius-foktól a fagypont alattiig terjed a 30 000 láb fölötti, a Mount Everestnél is nagyobb magasságon.

„Fontos volt, hogy rendszeres párbeszéd legyen a különböző csapatokban dolgozó kollégák között, hogy egyesítsük a know-how-t, még a repülő elektromos rendszerén túlit is" – mondja Loretan. „Elengedhetetlen, hogy pontosan megértsük az összes igényt, amely a Föld körüli úttal kapcsolatban felmerülhet”.

Marinkovic, készülő szenzorok fejlesztését végzi, egy DC-DC töltőmegoldást dolgozott ki, olyan készüléket, amely egy high-tech autógenerátorhoz hasonlít. Ez a Solar Impulse akkumulátorait feltöltött állapotban tartja, és egyben tartalmaz egy riasztó rendszert is, amely képes felismerni a hibát, így biztosítva, hogy a csapat gyorsan tudjon reagálni, és ki tudja javítani a hirtelen felmerülő problémákat annak érdekében, hogy az út a terv szerint folytatódhasson. „A legnagyobb kihívás az volt, hogy a repüléshez időre elkészüljön, és biztonságosan le tudjuk tesztelni” – mondja Marinkovic. „Rendszerint a kutatás-fejlesztés során a tudósnak van második vagy harmadik esélye is, hogy valamit megfelelően elkészítsen. Itt csak egy volt."

InterjúNapenergia