Villanyszerelők Lapja

Csak illúzió a Tesla autócsoda?

| |  1330 | |

Csak illúzió a Tesla autócsoda?

Bizonyára sokan vannak úgy, ha tehetnék, akkor gondolkodás nélkül vásárolnának maguknak egy Teslát az érzés kedvéért. A gondtalan környezettudatos suhanás illúzióját viszont olyan tényezők dönthetik romba pillanatok alatt, mint a magas fenntartási költség és a gyári adatoktól messze elmaradó hatótávolság.

Utóbbi csak akkor, hogyha utazásunk során tartósan ki akarjuk használni az elektromotor(ok) elementáris erejét, persze nem itthon, hanem olyan országban, ahol erre a törvény lehetőséget ad. A portfolio.hu összeállítása.

Inged-gatyád

A Tesla Model S esetében is igaz az, hogy nem csak a megvétele, hanem a fenntartása is komoly összegeket emészt fel. Ez részben a magas biztosítási díjjakkal magyarázható, amit rögtön megértünk, hogyha a TeslaMotorsClub.com honlapján szemezgetünk a hozzászólásokból, amik arról számolnak be, hogy milyen javítási díjakkal szembesültek a tulajdonosok az egyes káreseményeket követően.

Felmerül a kérdés, hogy lehet az, hogy egy elem és a kutyacsont kicserélése többe kerül, mint egy új Tesla árának a fele?

A kérdésre a pontos választ valószínűleg az alábbi tényezők eredője adja:

  • A Tesla Model S prémium autó, így az alkatrészek ára és az óradíjak is ehhez igazodnak
  • Mivel kevés darabot gyártottak a Model S-ből, gyakorlatilag nincs másodpiaca a járműnek, az olcsóbb bontott alkatrészeket így el lehet felejteni
  • A Tesla Motors szigorú követelményeinek kell megfelelni ahhoz, hogy valaki a járműveiket szervizelhesse, illetve magas költség mellett meg kell vásárolni a szerviznek a szükséges eszközöket és a know-how-t.
  • Alkatrészeket csak ezek a szervizek rendelhetnek a Teslától
  • Az ilyen infrastruktúrával rendelkező szervizek száma viszont nagyon kevés, így gyakorlatilag monopolhelyzetben vannak a piacon, amit igyekeznek is kihasználni az árszabásuk kialakítása során
  • Azt sem szabad elfelejteni, hogy az új technológiák szervizelése mindig magasabb költségekkel jár, jó példa erre a Toyota Prius, amelynek a szervizköltségei az első években átlagosan 8,4 százalékkal voltak magasabbak (a GreenCarReports.com összeállítása szerint), mint a nem hibrid hajtású járműveké

Egy Balatoni túrára jó lesz, vagy nem

A Tesla Motors kínálatában hat opció közül választhatnak a vásárlók (Model S 60, 85, P85, P85+, 85D, P85D), ezek a teljesítmény, a felszereltség, az összkerékhajtás, a meghajtást biztosító elektromotorok számában és a hatótávolságukban térnek el egymástól. A legkisebb hatótávolsággal a Model S 60-as rendelkezik, míg a legnagyobb távolságot a Model S 85D-vel tehetik meg az autósok.

A gond csak az, hogy a gyártó által megadott adatok egy idealizált világban léteznek csupán, ahol a jármű vezetője durván 105 km/h-s tempóval poroszkál az autópályán. De mi történik akkor, hogyha úgy dönt, kihasználja a törvény adta keretet és 130 km/h környékére gyorsít? A gyári mérések szerint ebben az esetben az általa vezetett jármű hatótávolság drasztikusan csökkenni kezd. Konkrétan a korábbi 285-295 mérföldes (durván 460-475 kilométer) hatótávolság 200 mérföld (nagyjából 322 kilométer) közelébe esik, ami majdnem 30 százalékos csökkenést jelent. Még rosszabb a helyzet, hogyha a Tesla összeállításakor nem spórolt, és nem a gyári 19-es kerekeket választotta, hanem a 21-es mellett döntött (ez egyébként közel 1,5 millió forintos kiadást jelent). Abba pedig már bele sem merünk gondolni, hogy hogyan alakul a Tesla hatótávolsága abban az esetben, hogyha valaki nem poroszkálásra vásárolta magának a 691 lóerős (a P85D két elektromotorja ekkora teljesítményre képes) elektromos fenevadat, hanem azért, hogy letesztelje alkalomadtán a rendelkezésre álló közel 250 km/h-s végsebességet.