Az elektromos autók töltési technológiái
Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon 3.
2017/3. lapszám | Kozma László | 7600 |
Figylem! Ez a cikk 7 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Előző két cikkünkben beszéltünk törvényi feltételekről és érdekességekről a hazai e-mobilitással kapcsolatban. Az elkövetkező cikkekben már inkább villamos műszaki paraméterekről, követelményekről fogunk beszélni, hiszen az újság olvasóit ez érdekelheti leginkább. Sok kérdés van az elektromos autózással és ezek töltésével kapcsolatban, rengeteg a buktató, érdemes ezeket tisztába tenni. Ezúttal a töltési technológiákról igyekszünk részletes leírást adni.
Elektromos autók töltése
Az elektromos autók töltéséről gondoskodni kell, mert működtetésükhöz villamos energiára van szükségük. Ilyen tekintetben kétfajta autótípust különböztethetünk meg, mindkettő tölthető külső töltőállomásról:
- A tisztán elektromos autókat (Battery Electric Vehicle – BEV) kizárólag elektromotorok hajtják, és állandóan gondoskodni kell a külső töltésükről. Más szavakkal tehát, ezek az autók külső villamos töltés nélkül nem képesek közlekedni. Közlekedés közben fékezéskor az autó a mozgási energiát átalakítja és az akkumulátortelepek töltésére használja. Hatótávolságuk függ az akkumulátortelepek kapacitásától és természetesen az autó egyéb paramétereitől (hajtáslánc, hatékonyság, forma stb.).
- A plug-in-hibrid autók (Plug-in Hybrid Electric Vehicle – PHEV) egyaránt rendelkeznek robbanómotorral és elektromotorral is, akkumulátor kapacitásuk általában kisebb és a haladáshoz üzemanyagot (benzin, gázolaj) és elektromos töltést is igényelnek. Következésképp, külső villamos töltés nélkül is remekül használhatók, sőt a robbanómotor működése közben egy inverteren keresztül az autó tölti a kis kapacitású akkumulátortelepeket és bizonyos feltételek megléte esetén az elektromotor rásegít a robbanómotor működésére. Ennek köszönhetően csökken az autó üzemanyag fogyasztása, kevesebb lesz a károsanyag kibocsátása és hatékonyabb lesz a működése. Ezek az autók is képesek fékezéskor visszatölteni.
A cikk szerzője úgy gondolja, hogy a személyszállításban megtalálható különböző belső égésű motorokon és elektromotorokon alapuló hibrid technológia nem fog elterjedni, inkább a tisztán elektromos változatok fogják ellepni a városokat. Az úgynevezett hatótáv-növelt elektromos autókat (Range Extender EV – REX) is meg lehetne említeni, bár olyan nagyon nem elterjedt technológia és ugyan a jövőt senki nem látja, azért jelen helyzetben egy olyan jóslat tehető, hogy még kevésbé fognak elterjedni, mint a PHEV változatok. Így cikksorozatunkban nem is beszélünk az ilyen típusú autókról, bár külső állomásról való töltésük megoldható és kívánatos is.
A cikk még 12 931 karakternyi szöveget tartalmaz.
A teljes cikket bejelentkezés után olvashatja el,
ha ön előfizetőnk vagy megvásárolta a cikket vagy a lapszámot.
Ha van előfizetése, vagy már megvásárolta ezt a tartalmat, itt tud bejelentkezni.
Elolvasná ezt a cikket, de nem előfizetőnk?
950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, megvásárolhatja és azonnal elolvashatja. A megvásárolt cikkhez a későbbiekben is korlátozás nélkül hozzáférhet. Legyen előfizetőnk és minden tartalmunkat korlátozás nélkül elolvashatja!
Csak ezt a lapszámot vásárolná meg?
1950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, azonnal megvásárolhatja a lapszámot, amelyben ez a cikk olvasható, ezzel hozzáférést kap a szám összes cikkéhez, amit pdf formátumban le is tölthet.
Legyen ön is előfizetőnk!
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. Válasszon papíralapú vagy digitális előfizetést! Előfizetőink korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is.
E-mobilitáse-töltőElektromos autó