Az elektromos autózás előnyei és hátrányai
Elektromosautó-töltőállomások Magyarországon 2.
2017/1-2. lapszám | Kozma László | 8697 |
Figylem! Ez a cikk 8 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Előző cikkünkben megpróbáltuk feltérképezni a Magyarországon jelenleg érvényben lévő törvényeket, amelyek befolyásolhatják az e-mobilitást, azaz az elektromos autózást. Cikksorozatunk második részében olyan érdekességekkel foglalkozunk, amelyek szintén befolyásolják az elektromosautó-töltőállomások hazai helyzetét, leginkább pozitív irányban.
Elektromos autózás
Nem kérdéses, hogy rengeteg előnnyel jár az elektromos autózás. Természetesen nehéz elvonatkoztatni a cikk írójának villamos ipar iránti elkötelezettségétől és objektív képet festeni a történetről, de ettől függetlenül próbálunk felvonultatni néhány ellenérvet is, ami eddig felmerült vagy megjelent különböző fórumokon.
Hátrányok között sorolható fel jelenleg a drága bekerülési költség, amely azért lássuk be, természetes állapot, hiszen egy technológiai váltás előtt állunk, amely mindig drága a meglévő infrastruktúrák üzemeltetéséhez képest. Nehéz jól kijönni egy olyan vitából is, amikor szkeptikusok azt a kérdést feszegetik nekünk, hogy mennyi utat lehet megtenni egy feltöltéssel és mennyi idő alatt lehet feltölteni az autót bizonyos út megtételéhez. Itt az a jó hírem, hogy rohamtempóban fejlődik a technológia, néhány évvel ezelőtt még csak 100 km-es távokról beszélhettünk, ma pedig már 4-500 km megtételére alkalmas autókat kínálnak a gyártók. Az autók feltöltésének sebessége ma még sok kívánni valót hagy maga után. Jelenleg a legrövidebb időtartam a fél óra és ezzel is kb. 80%-ra lehet feltölteni az akkumulátorokat. Természetesen a töltési idő rövidítésére is keresik a megoldást a gyártók, egyre nagyobb teljesítmény felvételére alkalmas autókat és akkumulátorokat jelentetnek meg az autógyártók és egyre nagyobb töltési kapacitásokat és állomásokat alakítanak ki a töltőgyártók.
Ha ezeket elérik az elektromos autók (700-1000 km táv egy feltöltéssel és néhány perces feltöltési idő), akkor valódi alternatíva lehet a robbanó motoros technológia leváltására. Azt is lehet hallani, hogy az elektromos autózás nem annyira környezetkímélő, mint amilyennek mondják. Ez az állítás igaz is lehet – bár a teljes életciklus láncra még nem láttunk elemzéseket –, és az is biztos, hogy a villamos energiát is elő kell állítani valahogy. Ebben jelenleg még túlnyomó többségben hagyományos foszilis- és atomerőművek jeleskednek, de ne felejtsük el, hogy villamos energiát zöld módon is számtalan úton elő lehet állítani, egyre gazdaságosabban. Egy biztos, a káros anyag kibocsátást elviheti az elektromos autózás a városokból, ahol egyre több ember él, ez kétségtelen tény és óriási előny.
A cikk még 11 202 karakternyi szöveget tartalmaz.
A teljes cikket bejelentkezés után olvashatja el,
ha ön előfizetőnk vagy megvásárolta a cikket vagy a lapszámot.
Ha van előfizetése, vagy már megvásárolta ezt a tartalmat, itt tud bejelentkezni.
Elolvasná ezt a cikket, de nem előfizetőnk?
950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, megvásárolhatja és azonnal elolvashatja. A megvásárolt cikkhez a későbbiekben is korlátozás nélkül hozzáférhet. Legyen előfizetőnk és minden tartalmunkat korlátozás nélkül elolvashatja!
Csak ezt a lapszámot vásárolná meg?
1950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, azonnal megvásárolhatja a lapszámot, amelyben ez a cikk olvasható, ezzel hozzáférést kap a szám összes cikkéhez, amit pdf formátumban le is tölthet.
Legyen ön is előfizetőnk!
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. Válasszon papíralapú vagy digitális előfizetést! Előfizetőink korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is.