Jelentős átalakulás jön a regisztrált szerelői rendszerben
2025. június 23. | VL online | 1734 |

A közeljövőben megújul a regisztrált szerelői rendszer, amely korszerűbb, átláthatóbb és felhasználóbarátabb működést eredményez majd. A cél egy olyan egységes, digitális alapokra helyezett, országosan elérhető és naprakész nyilvántartás kialakítása, amely nemcsak az energiahálózatokat üzemeltető vállalatok, hanem a szerelők és az ügyfelek számára is megbízható információforrást nyújt.
A vállalatok már több munkacsoportban is megkezdték a közös munkát a rendszer megújítása érdekében. Együttműködésük célja, hogy az ország teljes területén egységes szabályok és eljárások legyenek érvényesek minden ügyfélre és regisztrált szerelőre, biztosítva ezzel az átlátható és kiszámítható működést.
A jelenlegi rendszer több, mint 20 éve szolgálja az iparágat. Az új megoldás bevezetését követően a regisztráció, az adatmódosítás, valamint a jogosultságok ellenőrzése is online történhet majd. A fejlesztés további célja a hatósági és minőségbiztosítási megfelelés erősítése, valamint a szakmai átláthatóság növelése.
A rendszer fejlesztésének részleteit a következő hónapokban véglegesítik. Fontos hangsúlyozni, hogy 2025-ben továbbra is a jelenleg hatályos szabályozás van érvényben, az oktatások és a kapcsolódó adminisztratív folyamatok a megszokott módon zajlanak. A bevezetés tervezett időpontja 2026 első féléve, amelyet széles körű tájékoztatás, oktatások és konzultációk előznek majd meg.
Az egységes működés lényeges előnyökkel jár a regisztrált szerelőkre, a hálózati engedélyesekre, de leginkább a lakosság, az ügyfelek számára. Történelmi jelentőségű, hogy a három tulajdonosi kör felsővezetése egyhangúan kifejezte azt az igényét, hogy a magyar villamos energia felhasználók az ország bármely területén ugyanazzal az eljárással, ugyanazzal a folyamattal, ugyanazzal a követelményrendszerrel és ugyanazzal a kiszolgálással találkozzanak függetlenül attól, hogy melyik DSO területén kívánnak mérőhellyel, bekapcsolással, teljesítménybővítéssel kapcsolatos ügyeket intézni.
Az új rendszer az egységesítésen túl, kibővített lehetőségeket kínál majd a regisztrált szerelők és a DSO-k együttműködésében. Nagyobb bizalomra épülő felhatalmazás, nagyobb felelősségi és hatáskör mellett egyszerűbb és gyorsabb ügyintézést jelent majd az ügyfelek számára, remélhetőleg mindenki megelégedésére. Természetesen a nagyobb felhatalmazás és bizalom más együttműködési, irányítási és ellenőrzési formát követel meg a szereplőktől.
A folyamatok fejlesztése mellett, a műszaki elvárások és tartalom is változni fog, ami 2026-tól új oktatási rendszert és tananyagot is igényel.
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. A VL elsődlegesen a villanyszereléssel, épületvillamossági kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, karbantartók, társasházkezelők és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, előírásai, problémái és megoldásai iránt.
A VL előfizetési díja egy évre 9950 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 20 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.