Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

A készpénzmentes villanyszerelőké a jövő?

A szakértő válaszol

| |  1544 |

A készpénzmentes villanyszerelőké a jövő?

Egyre nagyobb az igény a lakosság körében arra, hogy már ne csak a standard fizetési megoldásokkal lehessen fizetni a villanyszerelési szolgáltatásokért – mint az átutalás vagy a készpénz -, hanem fejlettebb, modernebb eszközökkel is, így akár telefonnal, bankkártyával, esetleg egy okosórával. – Fodor Bettina mikro- és kisvállalati könyvelő írása.

Az évben új irodába költözött a könyvelő irodánk és ezért szükség volt arra, hogy egy mennyezeti lámpát feltegyen egy villanyszerelő ügyfelünk – oldjuk meg házon belül. Elmondta előre, hogy mennyiért jön ki, mennyiért szereli fel a plafonra a lámpát, amit el is fogadtam, és végbe is ment a lámpacsere. Miután végzett és eltakarított maga után, megkérdezte, hogy hogyan rendezzük a dolgot, mert tud átutalásos számlát adni, rendezhetjük készpénzben, de akár bankkártyával is. Ez utóbbi esetében én lennék az első ügyfele, aki így fizet, mert előző nap kötött szerződést kártyaelfogadásra. A bankkártyás megoldás mellett döntöttem, hisz számomra is ez a legkényelmesebb. Előkaptam az NFC képes mobilomat, amibe korábban digitalizáltam be a céges bankkártyámat, az ő zsebéből pedig előkerült a telefonterminál, és levonta a bankkártyámról az összeget. Enyhe rezgés a két készülékben és tudtuk, hogy a tranzakció sikerült. A számlát online küldte el, emailben. Ez egy XXI. századhoz méltó pénzügyi elszámolás volt.

2020-ban a felnőtt lakosság körében (14–60 éves kor között) 14%-os volt a mobiltárcákhoz csatolt kártyák aránya. Ez több, mint 800 ezer digitalizált kártyát jelent (MNB, 2021), és idén az MNB adatai szerint a mobilfizetéses műveletek száma és értéke is több mint a duplájára nőtt tavalyhoz képest. Folyamatosan dolgoznak azon a szakemberek, hogy még több és még kényelmesebb legyen az elektronikus fizetés, amihez a 2021. január 1-vel bevezetett rendelet – az online pénztárgéppel rendelkező vállalkozóknak kötelező elektronikus fizetési lehetőség biztosítása – is teret nyújt.

A pandémia okán szajkózott biztonságos, érintésmentes fizetési lehetőségek már nem csak a vállalkozóknak nyújtanak versenyelőnyt, hanem igény is lett rájuk. Azok az ügyfeleink, akik áttértek a készpénzt helyettesítő megoldásokra, még 2020-ban másfélszer több szolgáltatást tudtak kiszámlázni, mint azok, akik maradtak az utalás/készpénz megoldásoknál. Legtöbb lakossági szolgáltatásban ténykedő építőipari vállalkozónk (festők, villanyszerelők, klímaszerelők) katás egyéni vállalkozó. Évi 12 millió forintig tudnak a katájukból számlázni úgy, hogy meg is érkezzen a pénz hozzájuk, és hasonlóan évi 12 millió forintig tudnak áfamentesen számlát kiállítani.

Azért is fordultak ezek a vállalkozók a lakosság felé, mert ha cégnek számláznak egy évben 3 millió forint feletti összegben, akkor a cégnek 40%-os kata járulékot kell fizetnie utánuk, amit a cégek nem szeretnek kifizetni, így általában valamilyen kedvezőtlen megállapodás keretében a katás vállalkozó kerül kényelmetlen helyzetbe. A magánszektorban viszont igény van a bankkártyás fizetési lehetőségekre. Sok ügyfelünk igényelt idén valamilyen hitelt, ahol a katásoknál a tavalyi évben megszerzett jövedelmet vették alapul. A jövedelem katások esetében a bevétel 60%-át jelenti a törvényben meghatározott módon számolva. Vagyis azok a vállalkozók, akik számlával és bankszámlával tudták bizonyítani, hogy 2020-ban kimaxolták a kata határukat (évi 12 millió forintot ki tudtak számlázni és be is érkezett a pénz hozzájuk bizonyítható módon), azok 7,2 millió forintig hitelképesnek bizonyultak. Vagyis megérte nem fű alatt intézni az ügyleteiket készpénzben, hanem minden szolgáltatást kiszámlázva, akár bankkártyás fizetési lehetőséget felajánlva a megrendelőnek.

Ha valaki attól fél, hogy így könnyen túllépi a kata évi 12 millió forintos határát, akkor nyugodjanak meg, hiszen egy jó könyvelő előre figyelmezteti az ügyfeleit, hogy meddig számlázhatnak, de erre már egyes számlázó programok is képesek, amikhez szintén lehet online pénztárcákat kapcsolni (SimplePay, PayPal, Barion, Borgun stb.).

Nem egy ügyfelünk panaszkodott már arra, hogy egy villanyszerelési munka után, ha nincs a megrendelőnél elég készpénz – ami a 2020-ban kezdődő Covid-19 járvány miatt egyre gyakrabban fordul elő – akkor az átutalásos végszámláját a munka elvégezte után van, hogy ki sem fizetik a megrendelők, mert egyszerűen elfelejtik, hogy kaptak ilyen számlát. Pár ügyfelünk emiatt vezette be a bankkártyás fizetési lehetőséget a vállalkozásában. Állításuk szerint fillérekből beüzemelhető és fenntartható, többségében környezetbarát megoldás, ami a vevők fizetési hajlandóságát szinte 100%-ra emelte a bevezetésük óta. Megkérdezésemre elmondták, hogy mióta lehet náluk bankkártyával fizetni, azóta kevesebb megrendelést mondanak le, és sokkal többször bízzák meg ügyfeleimet a lakás körüli munkálatokkal.

Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy milyen termináltípusok vannak – szerencsére ma már számos praktikus és könnyen kezelhető lehetőség közül választhatnak a vállalkozók. Összeszedtük ezeket, megjelölve, hogy ügyfeleinknél melyik vált be.

  • Hagyományos POS terminál: előnye, hogy nagyok a nyomógombjai, hátránya, hogy kicsi a kijelzője.
  • Hordozható mPOS: azok a vállalkozóink szokták használni, akik szeretik magukkal vinni, akár az okostelefonjukat, elvégre elég, ha arra telepítenek egy applikációt és hozzákapcsolnak egy fizikai eszközt (mPOS). Használatuk pofonegyszerű, az appon keresztül kell beütni az összeget, és a terminál egyből le tudja olvasni az érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyát vagy egyéb okoseszközt, ha a megrendelő odaérinti a készülékhez. Ez az egyik legkedveltebb megoldás az ügyfeleink körében.
  • Korszerű érintőképes terminál (vagyis PIN ON GLASS): ez egy olyan vezetéknélküli megoldás, ahol a megrendelő egy érintőképernyőn keresztül csak a terhelt bankkártyájának a PIN kódját kell, hogy megadja. Elég innovatív ahhoz, hogy legyen rá kereslet, de ilyet még egyik ügyfelünk sem használ.
  • Telefonterminál: Az NFC-képes okostelefonoknak hála, már nem kell bankkártyát magunkkal vinnünk, hogy bárhol fizethessünk, elég hozzá egy okoseszköz. Ugyanígy elég egy NFC képes androidos mobiltelefon, egy hozzá kapcsolt alkalmazás, és már kész is a Telefonterminál. Elég egy érintés, és máris ki lett egyenlítve a szolgáltatás összege.

Kártyaelfogadóvá válással kapcsolatos információért érdemes felkeresni a Mastercard DOPPIO infrastruktúrafejlesztési programjának weboldalát. További hasznos vállalkozásfejlesztési tippek pedig a Készpénzmentes Zóna oldalán érhetőek el.

Villanyszerelés