Villanyszerelők Lapja

Búcsú a hólapátolástól

Oldja meg a problémát örökre

| |  1798 | |

Búcsú a hólapátolástól

Az idei tél megmutatta az évszak zordabb arcát is, voltak kemény fagyok és kijutott a havazásból is. Mindenki belekóstolhatott a hólapátolás, útsózás, jégcsapleverés örömeibe. Ha ezek a tevékenységek nem tartoznak a kedvenc téli sportjai közé, akkor olvassa tovább ezt a cikket, mert Önnek íródott.

Egy éjszakai havazás a reggeli munkába indulást akkor is megkeserítheti, ha éppen nem hegyoldalon lakunk, csupán egy fedetlen mélygarázsból próbálunk kigurulni, amit ellepett a hó. Gyalogosan sem kellemesebb lépcsőn, járdán egyensúlyozni.

Olyat is láttam az elmúlt hetekben, hogy egy férfi a háza előtt lombszívóval küzdött a kapu előtt feltorlódott hóakadállyal (nem sok eredménnyel). Ennél azért jobb megoldás is létezik.

A hóval való állandó csatározás a burkolatba épített elektromos fűtőkábelekkel elkerülhető. Mielőtt megijednénk az elektromos és a fűtés szókapcsolattól – és fejben már megfogalmaznánk, hogy, de hiszen az drága, főleg, ha szó szerint az utcát fűtjük – tisztázzuk, hogy ez esetben a vezérlő nem csupán a hőmérséklet alapján kapcsol be. Mivel a cél a hó- és jégolvasztás, ezért a rendszernek tartalmaznia kell egy nedvességérzékelőt is. Így a vezérlés csak akkor engedi melegedni a fűtőkábelt, amikor arra valóban szükség van, mindezt önműködően.

Tehát hiába van a farkasordító –10 °C kint, amikor száraz a kocsifeljáró, akkor nem lesz fogyasztása sem a fűtőkábeleknek. Viszont amikor éjszaka – a legszebb álmunk alatt – lehull a csapadék és a beállított hőfok alatt van a külső hőmérséklet, akkor automatikusan elindul a fűtés. Így hóréteg (ónoseső esetén jégpáncél) nem marad a felületen, sőt a vezérlésen utánfűtés is beállítható, amivel a fűtött felület teljes leszárítása is elérhető.

Ebből is  látszik, hogy a nedvességérzékelő elhelyezése kardinális kérdés. Fontos, hogy a fűtött felület legalacsonyabb pontján, az olvadék elvezetésének útjában legyen, hiszen csak így biztosítható a teljesen száraz felület. Azonban a rétegrend, illetve a fűtőkábelek felett lévő burkolat vastagsága sem elhanyagolható. A gyors reagálást biztosító vezérlés önmagában mit sem ér, ha olyan mélyre sülyesztettük a fűtőkábeleket, hogy a felettük lévő burkolat akkora tehetetlenséggel bír a vastagsága miatt, hogy sípálya lett felette mire eléri a  +3-5 °C felületi hőfokot. Emiatt a javasolt vastagság térkő esetén ~6 cm, vagy betonba ágyazott rendszer esetén 4-5 cm (a betonréteg ennél lehet vastagabb, de a fűtés a felső részére a vasalásra kerüljön).

Teljesítményigény

A rétegrend után fontos figyelmet fordítani egy ekkora rendszer amperigényére is. A kültéri megoldások teljesítményigénye 300 W/m2, ami azt jelenti, hogy négyzetméterenként 1,3 A terhelés lesz az elektromos hálózaton 230 V feszültségről működő fűtőkábelek esetén. Ez egy hosszabb garázs-utca távolság esetén jelentősebb terhelést jelent, mint amit egy átlagos családi házra terveznek. Ettől a fogyasztás – ahogy megbeszéltük már, hogy az a csapadékmennyiségétől és nem csak a teljesítménytől függ – nem lesz rémisztően magas. Számokban például egy 18 m hosszú kocsifeljáró fűtése nyomsávon, azaz 2×50 cm-en 18 m². Ezt 25 A-es biztosítékkal kell levédeni, és minimálisra  csökken a ház egyéb elektromos kapacitása, ha csak az ingyenes 32 A kapacitás áll rendelkezésre. Nyílván éjszaka ez nem probléma, de egy hózápor hétvégén is előfordulhat, amikor mindenki otthon van, és nagyobb a villamoshálózat kihasználtsága. Emiatt olyan gyártók, mint a Comfort Heat 400 V feszültségre kapcsolható (tehát kisebb amperigényű) termékeket is gyártanak.

Üzemeltetési költség

Visszakanyarodva az üzemeltetés költségéhez, hogy kinek mit jelent a drága, vagy olcsó, az egy szubjektív döntés. Az biztos, hogy a havazás ideje alatt a 300 W/m2 teljesítmény 37 Ft/kWh tarifán számolva 11,1 Ft. Így már csak az a kérdés, hogy Ön szívesen lapátolna-e havat ezer forintért 100 m2-en?

Ha érdeklik ereszcsatornák, kerticsapok fagyvédelmének megoldásai, vagy bővebb ismertetőt szeretne kapni a termékekről, látogassa meg a www.comfortheat.hu holnapot.

Érdekel

Elektromos fűtés