Villanyszerelők Lapja

Hatótáv-teszt: meddig jut egy 4 éves Nissan LEAF egy töltéssel az alföldön?

| |  2316 | |

Hatótáv-teszt: meddig jut egy 4 éves Nissan LEAF egy töltéssel az alföldön?

Tibor egy 4 éves, 24 kWh-ás Nissan LEAF tulajdonosa. A múlthét végén gondolt egy merészet és hatótáv-tesztre szánta el magát, hogy kihasználva az ideálisnak tűnő körülményeket kiautózza az akkucsomagból a maximumot.

Előre kell bocsátanom, hogy ez a beszámoló nem a villanyautós hétköznapokról, vagy a normális közlekedésről szól - kezdi beszámolóját az autó tulajdonosa a villanyautosok.hu oldalon olvasható beszámolóban.

A borítókép csak illusztráció, nem Tibor látható rajta. :)

Amit és ahogy most szombaton próbáltam, az nagyon messze áll attól, ahogy a mindennapokban használom a négy éves, 24 kWh-ás akkus Nissan LEAF-et. Általában napi 70-120 km-t megyünk vele, amit nyáron 80%-ra töltött akkumulátorral is gond nélkül teljesít, de télen 100%-ra töltve a fűtésről sem kell lemondanunk. Az útvonalon nagyjából azonos arányban vannak országúti, autópályás és városi szakaszok, de ma már gondolkodás nélkül bevállalunk váratlan 100-200 km-es extra kitérőket is vele, ha úgy hozza a sors. Ilyenkor a Budapesten és környékén szerencsére már szép számmal elérhető villámtöltők, és a célállomásokon egy konnektor segítik az utazást. De ez a mostani próba nem a mindennapokról és a tempós közlekedésről, hanem a Nissan LEAF-fel elérhető legnagyobb hatótávról szólt.

Péntek este Hódmezővásárhelyre kellett mennem, ahonnan csak szombat délután indultam vissza Budapestre. Mivel egyedül voltam és nem siettem, az időjárás pedig a kellemesnek ígérkezett, úgy döntöttem, hogy most először kipróbálom, hogy szigorúan valós 50 km/h-ás tempót tartva mit lehet kiautózni a 4 éves LEAF akkumulátorából.

Az autó 2013-as európai gyártású, így már a módosított változat. A napi agglomerációs ingázásoknak köszönhetően a km számláló már 80 ezer km-en túl jár, így az akku eredeti kapacitásának 18-19%-át már elveszítette. A mindennapokban nem érződik ilyen mértékű csökkenés, a megtehető hatótáv tekintetében kb. 10%-kal számolok kevesebbel, mint 3 éve, amikor az autó hozzám került.

Hódmezővásárhelyről Budapestre a szolnoki villámtöltő érintésével tudok a legkényelmesebben eljutni. Messze nem ideális, de sajnos minden más opció még ennél is kényelmetlenebb. A cél tehát most is Szolnok, de nem a szokásos 100 km-es útvonalon, hanem egy kis kerülővel. Mivel eddig 154 km-nél soha nem tudtam többet megtenni az autóval (óvatos, de normál tempó mellett), 170-180 km közé próbáltam belőni az út hosszát. Hogy az 50 km/h-ás tempómmal a lehető legkevésbé zavarjam a többi autóst, igyekeztem kisebb forgalmú útszakaszokat kiválasztani. 

A 2-3 perc alatt összedobott ~176 km-es itiner Tótkomlós, Csorvás, Gyomaendrőd és Martfű érintésével vezetett Szolnokra. Ha nagyon nem sikerül, akkor valahol (benzinkút, étterem, stb.) biztos találok egy konnektort, ha meg még ennél is jobban menne, akkor megyek még 1-2 kört Szolnokon a töltő körül. Mivel kellemes volt az idő, a klímát nem kellett használni, de a tiszta mérés érdekében lekapcsoltam a rádiót (bár meggyőződésem, hogy nincs komoly hatása a fogyasztásra) és tompított helyett csak a nappali menetfényt használtam. Az út során egyszer sem mentem más jármű szélárnyékában.

Délben még váratlanul el kellett szaladnom valahová, így extra 2,5 km ment az autóba, de úgy gondoltam, hogy nem ezen fog múlni a siker. Sajnos azt nem rögzítettem, hogy az ezt követő induláskor hány %-on állt az akkumulátor töltöttsége. Ha tippelnem kellene, akkor 98-99%-ot mondanék. Ekkor a még megtehető hatótávot az autó az előző esti országúti tempóm alapján 125 km-re tippelte.

Budapest környékén, a dimbes-dombos vidéken a normális ritmusomban képtelen vagyok 12 kWh/100 km alá vinni a fogyasztást, így mindig meglep, amikor az alföldön belendülve az autó szinte alig vesz ki energiát az akkumulátorból. Az első szakaszon a lenullázott fogyasztásmérő 8,7-8,8 kWh/100 km-t mutatott az 50 km/h-ás tempóhoz. 

Az első 10% energiával ennek ellenére csak a Vásárhelyhez tartozó Erzsébetig jutottam, ami az első 2,5 km-t is beleszámolva 17,7 km-re volt a kiindulási ponttól. Ezt felszorozva tízzel meg is kaptam a várható 177 km-es hatótávot, ami épp egy km-rel volt magasabb, mint amit beterveztem. 

Itt most ugrunk egyet a történetben – akit minden részletre kiterjedően érdekel az út leírása, az olvassa el az eredeti cikket – és folytassuk az utolsó 10%-nyi energiaadag megkezdésével. 

...ekkor már Szolnok közelében, Rákóczifalva után jártam. A 9. tizedben megint jót mentem. 49,38 km/h-ás átlagsebesség mellett 21,5 km-t teljesítettem. Bár már egy ideje nem mutatta az autó, hogy mennyit mehetek még, az eddigi 165,3 km alapján egyértelmű volt, hogy odaérek.

Sőt, úgy sejtettem, hogy el tudok még gurulni az egyik gyorsétterem helyi egységébe, hogy a villámtöltés alatt ehessek valamit. Akkor még nem gondoltam, hogy a teknős mód eléréséig még 31 km-t kell mennem, közel egy óra alatt többször körbejárva Szolnokot.

A töltőhöz 196,3 km megtétele után értem oda. Az autó már rég nem mutatta, hogy hogy áll a töltöttség, de a DBT oszlopnak 0%-ot jelentett le. A LEAF Spy Pro szerint a SOC 4,7% volt, ami 0,4 kWh energiát jelent. Nem lepődnék meg, ha ezzel még meg lehetett volna tenni a 200 km-hez szükséges 3,7 km-t, de mivel nem tudtam, hogy a villámtöltő működik-e, illetve nem volt más segítségem, nem akartam nullára meríteni az autót. 

A 24 kWh-ás 2013-as LEAF-et annak idején 200 km-es hatótávval hirdették, ami a hétköznapi használat mellett akkor is teljesen irreális volt. Én akkoriban 145-150 km-es hatótávokkal számoltam. Ehhez képest a most elért majdnem 200 km számomra nagyon meglepő eredmény. Az átlagfogyasztás 8,88 kWh/100 km-re jött ki.

Az úton 17.379 Wh energiát használtam el, amihez ha hozzáadjuk a 400 Wh-át, ami az akkuban maradt, 17779-et kapunk. Ez az az energiamennyiség, amit a 4 éves LEAF-em akkumulátora tárolni tud. Ha 21,3 kWh-ás eredeti kapacitást vesszük alapul, akkor az akku jelenleg 83,5%-os állapotban van. A LEAF Spy Pro jelenleg 82%-os SOH (State of Health) adatot kalkulál.

A villanyautókat természetesen nem így kell használni. Senki sem akar közúti veszélyforrásként 50-nel csordogálni. Viszont aki egész nap városban mászkál és óvatosan vezet, annak simán összejöhet 150-160 km-es hatótáv is egy ilyen LEAF-fel. Természetesen ennél mentek már mások sokkal többet is egy töltéssel ugyanilyen autóval, a tesztnek nem volt célja, hogy rekordot döntsek. Egyszerűen csak látni akartam, hogy mit tud, ha nem hétköznapi módon, hanem spórolósan vezetem. Jó volt azonban megtapasztalni, hogy még négy évesen, 100 ezer km-hez közeledve is ilyen szépen és megbízhatóan működik az autó.

Forrás: villanyautosok.hu

BeszámolóElektromos autóÉrdekesség