Villanyszerelők Lapja

Villanyszerelők Lapja 2012. április

Áram-védőkapcsolók vizsgálata

2012. április 14. | Dr. Morva György egyetemi docens Óbudai Egyetem, Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar, Energetikai Kutató Intézet tudományos vezető; Mezei Tibor, Fülöp Miklós |  7494

Kattintson: 1. táblázat a vizsgált 1-fázisú, 25 A-es, 30 mA-es áram-védőkapcsolók kioldó áramának mért értékei

Tömeges áramütés egy rossz döntés miatt

2012. április 14. | Ilonka Mária |  9712

Rádiófrekvenciás vezérlés II.

2012. április 14. | netadmin |  4210

Ezt láttam

Mekmester 2012. 04.

2012. április 14. | netadmin |  5080

Létesítmények, lakások teljesítmény igényének meghatározása

2012. április 14. | Memon Katalin okleveles villamosmérnök, tanár Malmos Attila villamosmérnök, tanár |  15 727

A tűzjelző berendezésekről

2012. április 14. | Guba Zoltán |  4879

Villamos hatások ellen védő, bőr felsőrészű lábbelik áttekintő táblázata

2012. április 14. | netadmin |  4733

Típus-megjelölés (márka és/vagy típusazonosító szám) Aboutblue Chalange 2521605-E PANDA TPU Black Knight S3 240646/E 42 Gyártó/forgalmazó Better & Better Bt. CERVA/Vektor Munkavédelmi Kft. Cipész és Szolgáltató Ipari Kft. Származási hely (gyártási hely, a származási bizonylaton szereplő ország) Olaszország Kína Magyarország EK-típustanúsítvány száma 9/2009 4/2010, 207639/2007 636-L/2012 Felsőrész anyaga festett marhabőr bőr marhabőr Bélés anyaga Cambrella, textil, nedvszívó talpbélés, gombásodás-gátló textil vízálló bélésanyag Talp anyaga kétrétegű PU PU/TPU gumi Talpfelerősítés módja (pl. ragasztott/vart) direkt fröccsöntött direkt fröccsöntött ragasztott Színválaszték fekete fekete fekete Méretválaszték 39-48 38-48 36-50 Védelmi szint (0/00) 00, 500V 00, 500 V 0, 1000 V Garancia (hónap) 6 6 8 Ajánlott nettó listaár (Ft) 11 000 13 020 10 500 A termékcsalád további kivitelei (pl. bokacipő/félcipő stb.) bokacipő bokacipő bokacipő, félcipő Megjegyzés A cipő Matrix, Lenzi PS4 technológiás 100 J-os többrétegű, nem-fém talplemezzel és 200 J-os nem-fém orrmerevítővel rendelkezik. Védelmi szint: S3; WR, P, E, FO; MSZ EN ISO 20345:2004; acél orrmerevítő és -talplemez. n.a. Típus-megjelölés (márka és/vagy típusazonosító szám) LEX 33 VOLT CK 600 bokacipő 5828 Gyártó/forgalmazó Ganteline Kft. Ipoly Cipőgyár Kft. Markoó Kft. Származási hely (gyártási hely, a származási bizonylaton szereplő ország) EU Magyarország EU EK-típustanúsítvány száma 1/2012 13/2006 2/2010 Felsőrész anyaga vízálló, marhabőr marhabőr préselt bőr Bélés anyaga kopásálló és szellőző, nem-szőtt textil marha bélésbőr hasíték bőr Talp anyaga csúszásbiztos (SRC), szigetelő, kétrétegű PU-talp PU PU Talpfelerősítés módja (pl. ragasztott/vart) fröccsöntéses talpfelerősítés direkt fröccsöntött fröccsöntött Színválaszték fekete fekete fekete Méretválaszték 36-48 39-47 38-47 Védelmi szint (0/00) 0, 1000 V 00, 500 V 0, 1000 V Garancia (hónap) 12 6 6 Ajánlott nettó listaár (Ft) 10 700 8840 7900 A termékcsalád további kivitelei (pl. bokacipő/félcipő stb.) lábujjvédős félcipő, bakancs, surranó félcipő (602), hosszított száras (601) 5827 villanyszerelő félcipő, 5829 villanyszerelő surranó Megjegyzés Kompozit orrmerevítő, SRC csúszásbiztos, 180 °C-ig hőálló talp, anti-torsion system, energiaelnyelő sarok, szellőző talpbetét, SB, WR, P, E, FO, IS, SRC. A modellcsalád a Vanek és Gorcsev típuscsaládokat váltja fel. A gyártó az 1000 V-ig védő villanyszerelő lábbeli forgalomba hozatalát is tervezi még ebben a félévben. EN ISO 20345:2004; S3, SW, WRP. Típus-megjelölés (márka és/vagy típusazonosító szám) H6245931-E félcipő 73056-TS száras/boka/cipő Gyártó/forgalmazó Sperian Protection Hungária Kft. T-Schuhe Kft. Származási hely (gyártási hely, a származási bizonylaton szereplő ország) Franciaország Magyarország EK-típustanúsítvány száma 7/2006 559-L/2011 Felsőrész anyaga teljes egészében barkázott, olaj- és vízlepergető bőr bőr Bélés anyaga gyorsan száradó, nedvszívó Poromax® textil Talp anyaga TRIAXE™ Evolution gumi Talpfelerősítés módja (pl. ragasztott/vart) fröccsöntött ragasztott Színválaszték fekete fekete (zöld tüzéssel) Méretválaszték 38-48 38-49 Védelmi szint (0/00) 00, 500 V 0, 1000 V Garancia (hónap) 12 8 Ajánlott nettó listaár (Ft) 25 200 11 990 A termékcsalád további kivitelei (pl. bokacipő/félcipő stb.) bokacipő: H6245936-E 75058-TS félcipő Megjegyzés A termékek teljesen fémmentesek; S3, HRO, SRC. Védelmi szint: S3, OB, SRC, P, E, WR, WRU, FO, IS.

Villanyszerelő lábbelikről

2012. április 14. | Fülöp Miklós |  7062

Kábelszerelés aknában

2012. április 14. | netadmin |  4137

Ingyenes forgalom a weboldalára: keresőoptimalizálás

2012. április 14. | Komáromi Zsombor |  3369

Weboldalára nem csak fizetett hirdetéssel szerezhet látogatókat. Mivel a netezők több mint 90 százaléka a Google böngészővel keresi a villanyszerelők szolgáltatásait, ha az általuk beírt kifejezésekre a honlapja az első 10 helyen belül van, folyamatosan érkeznek a lehetséges új ügyfelek a weboldalára. A mostani cikkünkben azt tekintjük át, hogy hogyan működik a Google, és mi kell ahhoz, hogy weboldala az élbolyba kerüljön. ■ Hogyan működik a Google? Ha az Ön honlapjára egy másik weboldalon létrehoztak egy linket, akkor ezt a linket követve egy idő után megjelenik egy kis „pók” az Ön weblapján. A „pók” (angolul: spider) egy aprócska automata böngészőprogram, amivel a Google begyűjti azokat a tartalmakat, amelyeket Ön elhelyezett a honlapján. Sok-sok ilyen „pók” járja az internet milliárdnyi weboldalát, követve az azokon lévő linkeket, folyamatosan gyűjtve és továbbítva a Google számára az azokon talált adatokat. A „pók” meghatározott időnként (tipikusan hetente egyszer) visszatér az Ön weboldalára. A visszatérő „pók” figyeli, hogy Ön létrehozott-e új menüpontokat, új tartalmakat. Ha a „pók” azt látja, hogy weboldala gyarapodik, akkor egyre gyakrabban látogatja, indexeli azt. Ha viszont nincs változás, akkor egyre ritkábban jelenik meg. Fontos szabály, hogy a „pók” nem tud „ugrani”, vagyis csak akkor képes bejárni az Ön honlapjának oldalait, ha azok linkekkel össze vannak kötve egymással vagy más weboldalakkal. A „pók” hálója maga a „világháló”, de csak a szálak mentén halad. Minél több szál (minél több hivatkozás, vagyis link) fut be az Ön honlapjára, a pók annál többször jelenik meg, és annál értékesebbnek találja weboldalát. A „pók” nemcsak kiolvassa weboldalának tartalmát, de továbbítja is azt a Google számára. A Google pedig feldolgozza és eltárolja azt. Ezt a folyamatot nevezik indexelésnek. A „pók” célja, hogy a világ minden weboldalának minden betűjét továbbítsa, hogy a tartalom elemzése után a Google a megfelelő keresésekre a legmegfelelőbb weboldalakat kínálja fel a netezők számára. A Google legfontosabb tevékenysége az, hogy rangsorolja a „pókok” által bejárt honlapokat. Féltve őrzik azokat a képleteket, amelyek meghatározzák, hogy minek alapján rangsorolja és állítja sorrendbe a Google a feltérképezett honlapokat. Ezek a képletek döntik el, hogy az Ön honlapja és a konkurens honlapok közül kit talál meg a vásárló egy meghatározott kulcsszóra. ■ Miért fontos a Google? A Google azért fontos, mert azoknak a weboldalaknak, amelyek elsők a Google rangsorában, reklám nélkül is sok látogatójuk lesz. 2006 augusztusában az AOL egy felmérést végzett, amely a felhasználók által a Google-keresőben indított 9 millió keresés adatait összegzi. A 9 millió keresésből a felhasználók 5 milliószor kattintottak valamelyik Google-helyezésre. Az eredmény az 1. táblázatban látható. ■ Mi látszik a táblázatból? Az, hogy az első 10 Google helyezett viszi el a kattintások 89,82%-át. A második oldalra marad 10,18%, a harmadikra gyakorlatilag szinte semmi. Az is látszik, hogy már a második helyezett is csak harmadannyi találatot kap, mint az első. Miért fontos ez Önnek? Mert ha nem az Ön weboldala az első a cégének legfontosabb kulcsszavakra, akkor az elérhető forgalom hatalmas részét elveszíti. A táblázatból még egy tanulság leszűrhető: sokkal fontosabb, hogy egy megfelelő kulcsszóval az első helyen legyen, mint hogy 30 kulcsszóval legyen a 20. helyen. Ezért fontos a helyes kulcsszavak megválasztása. Egy villanyszerelőnek nagyon nehéz a „villanyszerelés” szóra az első helyre kerülnie. Jó esélylyel indulhat azonban a „villanyszerelő Debrecen”, a „villanyszerelő VIII. kerület”, vagy a „villanyszerelési árak” kifejezésekre. Ahhoz, hogy saját weboldalát a Google listájának első helyére juttassa a vállalkozásának legfontosabb kulcsszavakra, először is tisztában kell lennie azzal, hogy minek alapján rangsorolja a weboldalakat a Google. ■ Minek alapján rangsorol a Google? A Google arra a feltételezésre épít, hogy a honlapok készítői azokat a weboldalakat linkelik be saját honlapjukról, amelyeket értékesnek tartanak. Vagyis minden link felfogható egy másik weboldalra leadott szavazatnak. A Google emellett azt is figyelembe veszi, hogy a szavazatot leadó, vagyis az Ön oldalát belinkelő weboldalra hány link mutat. A Google a fenti tényezők alapján minden weboldalnak egy pontszámot ad. Ez a pagerank (ejtsd pédzsrank). A pagerank értéke 0-10 között változhat. A Google pagerankja 10, a Facebooké 9. Az Index pagerankja 7, az Origóé 6. A pagerank azonban nem mutatja a weboldalak Google-helyezését egy meghatározott kulcsszóra. Lehetséges, hogy egy adott kifejezésre egy nullás weboldal megelőz egy 5-ös weboldalt a Google listáján. Vajon miért? A Seomoz keresőoptimalizáló cég 2009-ben felmérte, hogy milyen fajsúllyal esnek latba egy weboldal elemei a rangsorolásnál. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy 4 kiemelkedően fontos eleme van a Google-rangsorolásnak, amelynek ha bármelyike hiányzik, az Ön oldala soha nem fog első helyezést elérni a Google keresőben. A címek mögött megadom, hogy a felmérés szerint az adott szempont hány százalékban befolyásolja a Google-helyezést. Hely Kattintások aránya Kattintások száma Kattintások aránya az első helyhez képest 1. 42,13% 2 075 765 kattintás 2. 11,90% 586 100 kattintás 3,5× kevesebb 3. 8,50% 418 643 kattintás 4,9× kevesebb 4. 6,06% 298 532 kattintás 6,9× kevesebb 5. 4,92% 242 169 kattintás 8,5× kevesebb 6. 4,05% 199 541 kattintás 10,4× kevesebb 7. 3,41% 168 080 kattintás 12,3× kevesebb 8. 3,01% 148 489 kattintás 14,0× kevesebb 9. 2,85% 140 356 kattintás 14,8× kevesebb 10. 2,99% 147 551 kattintás 14,1× kevesebb 1. A bejövő linkek minősége 23,87% A bejövő linkek minőségét a linkelő oldal „tekintélye” határozza meg. Tekintélyesnek számítanak a Wikipedia, kormányzati és oktatási (.gov és .edu) kiterjesztésű oldalak. Azért ezek, mert ezekre nem üzleti érdekek miatt kerülnek linkek, hanem valódi fontosságuk alapján. Fizetős linkkel ilyen helyre nem is lehet bekerülni. Tekintélyesek a magas pagerank értékű oldalak, hiszen ezeket sokan mások is belinkelték. 2. Hány link mutat a honlapon belüli összes oldalra 22,33% A Google megítélésében magasabb értékük van azoknak a honlapoknak, amelyek több aloldalból állnak, és amelyeken nemcsak a főoldalakat, hanem még az aloldalakat is belinkelik más (külső) weboldalakról. Az ilyen típusú linkelést nevezik mélylinkelésnek. 3. Horgonyszöveg a honlapjára mutató linkekben 20,26% Horgonyszöveg az a szó vagy kifejezés, amire a linket teszik, amire kattintani lehet. Ha például egy barátja saját weboldalán ajánlja önt, lehet, hogy ezt írja: „Ez a villanyszerelő kiváló munkát végzett. Ha meg akarod nézni a weboldalát, kattints ide.” Mivel itt a „kattints ide” kifejezésre kell kattintani, ezért ez az Ön weboldalát a „kattints ide” kifejezésre hozza előre. Ha a barátja a villanyszerelő szóra tette volna a linket („Ez a villanyszerelő kiváló munkát végzett”), akkor az Ön weboldala a „villanyszerelő” szóra kerülne előrébb. 4. Az ön weboldalán használt kulcsszavak 15,04% Csak 15%-ban számít az, hogy a weboldalát hogyan alakította ki. Az első három szempont befolyásoló tényezőjét összeadva az jön ki, hogy honlapjának Google-helyezését 66,46%-ban nem az fogja meghatározni, hogy Ön hogyan alakította ki azt, hanem az, hogy mennyire tartják azt fontosnak mások – vagyis hányan linkelik be azt. ■ Miért van szükség linképítésre? Az Ön weboldalának Google-helyezését tehát több mint 60 százalékban az határozza meg, hány darab, és milyen link mutat rá. A kérdés az, hogyan „keletkeznek” ezek a linkek. Vannak olyan esetek, mikor egy weboldal tartalma olyan érdekes, olyan fontos, hogy azt az emberek örömmel linkelik be saját honlapjukról. Ez igaz nagy híroldalakra, ahol profi újságírók szenzációhajhász cikkeket írnak napról napra. Az emberek szívesen megosztják egymással a vicces képeket, a celebekről szóló pletykákat és a hasznos gyakorlati tippeket. Egy villanyszereléssel foglalkozó weboldal azonban nem ilyen érdekes. Az emberek nem fogják azt csak úgy linkelgetni. Pedig a weboldalának szüksége van a külső hivatkozásokra, hiszen enélkül nem javul a Google-helyezés. Nem elegendő 4-5 link. „Ipari módszerekre” van szükség, és 50-100 vagy még több linket kell létrehozni az Ön weboldalára. Nem mindegy azonban, hogy ez hogyan történik. a linkekkel szemben támasztott követelmények 1. Lehetőség szerint egy domainnévről egy link mutasson az Ön oldalára Elvben egyszerűen elérhető, hogy egy domainnév alól akár több ezer link mutasson az Ön weboldalára. Ehhez csak arra van szükség, hogy a linket az adott domain alatti weboldal minden aloldalán elhelyezze a tulajdonos. A Google azonban ezt jó esetben egy linknek veszi, rossz esetben büntetni fogja az Ön weboldalát, és nem előrébb sorolja, hanem hátrébb küldi a listáján. 2. Az Ön oldalára mutató link horgonyszövegében legyen benne az a kulcsszó, amire előre akar jutni a Google listáján. 3. A weboldalnak, amiről belinkelik, legyen minél magasabb pagerank értéke. 4. A weboldal, amiről belinkelik, hasonló témával foglalkozzon, vagyis ugyanazokat a kulcsszavakat tartalmazza többször, mint az Ön weboldala. Értelemszerű követelmény, hogy a linkelő oldal magyar nyelvű weboldal legyen. ■ A linkekkel szemben támasztott követelményekről Ha a lenti szempontokat végignézi, rá fog jönni, hogy ezeknek az Ön konkurenseinek weboldalai felelnek meg a legjobban. Ők azonban nyilván nem fogják kitenni a linkjét a honlapjukra, ezért más módszert kell alkalmazni: linkgyűjteményeket, vagyis linkcentereket kell használni. A linkcenterek tulajdonképpen hatalmas linkkatalógusok. Közülük a legismertebb a Startlap. A Startlapon kívül azonban Magyar- országon több száz tematikus linkcenter van. A linkgyűjteményekbe nem Ön teszi be weboldala linkjét, hanem csak ajánlhatja azt. Ehhez először regisztrálni kell az adott link-centerbe. Regisztrálás után lehet ajánlani egy linket, amelyhez általában rövid leírást, néha a kulcsszavak listáját is bekérik. Ajánlás után a linkgyűjtemény tulajdonosa elbírálja, hogy a beajánlott link értékes, hasznos weboldalra mutat-e, és csak ezután jeleníti meg azt gyűjteményében. Vannak linkcenterek, ahol hónapokig is tarthat egy link elbírálása, de van, ahol egy-két nap után megtörténik a regisztráció. Az, hogy hány linkre van szükség, nagyban függ a konkurencia erősségétől. Vannak kulcsszavak, amelyre elég 50-60 hivatkozás, de van, ahol az eredményhez akár 200 linkre is szükség van, vagy még ennél is többre. Ennyi linket semmi értelme saját magának elkezdeni beregisztráltatni. Erre azonban nincs is szükség. Vannak olyan cégek, akik vállalják weboldalak linkcenterekbe való ajánlását. A linkajánlók díjtarifája változó. Vannak, akik már 100 forint/hivatkozás díjazásért vállalnak linképítést (fizetni csak az elfogadott linkek után kell), van, aki 600-700 forintot is elkér egy bejegyzett hivatkozásért. Tény, hogy a linkek sem azonos értékűek. Egy magas pagerank értékű, a kulcsszóval megegyező témájú honlapról szerzett link sokszor önmagában az első oldalra juttathat egy weboldalt. Tehát nem csak a linkek száma, hanem azok minősége is számít. A linkcenterekbe való regisztráció nem csak a keresőoptimalizálás miatt lehet hasznos. Magukból a linkcenterekből is érkezhetnek látogatók az Ön honlapjára. Az sem mindegy, hogy milyen sebességgel történik a linkelés. Új weboldalak esetén nem érdemes naponta 3-4 linknél többet létrehozni, mert a tömeges linkelést a Google bünteti. Egy évnél régebbi weboldalaknál napi 10 hivatkozás is elfogadható. Általában egy hónap alatt körülbelül 100 külső linket szoktak létrehozni egy kulcsszóval egy weboldalra. Egy átlagos, linkenként 250 forintos árral számolva 3 hónap alatt 75 000 forintos költséggel 300 link szerezhető, amely azonban elegendő már nagyon erős kulcsszavak esetén is az első 3-4 helyre kerüléshez. Ez viszonylag magas költségnek tűnik, de vegye figyelembe, hogy ennek lesz az eredménye, hogy weboldalának a Google folyamatosan szállítja majd a látogatókat. A linképítést nem lehet megkerülni, ha el akarja érni, hogy megtalálják oldalát azok, akik már keresik az Ön termékét, szolgáltatását. ■ Mi fontos a Google számára a honlapon belül? Bár honlapjának Google-helyezését 60 százalékban az határozza meg, honnan és hogyan linkelnek rá, 40%-ban viszont az számít, hogy mi van a weboldalán belül. Foglalkozzunk egy kicsit ezzel a 40%-kal. A Google nem ember, nem „látja” az Ön weboldalát, nem ismeri fel a honlapján lévő képeket, az azon lévő tárgyakat, személyeket. A Google ki tudja olvasni a honlapján lévő szöveget, de nem tudja úgy értelmezni, mint Ön vagy én. Ezért a Google statisztikai számításokat alkalmaz arra, hogy az Ön honlapjának tartalmát értelmezze. Ezek közül a legfontosabb, hogy az Ön adott weblapján (nem a teljes honlap összes aloldalán!) megfelelő sűrűséggel szerepeljen EGY a weblap tartalmát leíró kulcsszó vagy kifejezés. Az EGY szót azért emeltem ki, mert egy weboldalon (egy menüpontban) csak egyetlen kifejezés szerepelhet megfelelő sűrűséggel. Mit jelent a sűrűség? Ha az adott weboldalán 100 szó van, és ebből pl. a „villanyszerelő” szó 5-ször szerepel, akkor 5%-os kulcsszósűrűségről beszélünk. A magyar nyelv nagy szerencsétlensége, hogy a szó ragozott formái már más kifejezésnek számítanak, tehát nem mindegy, hogy „villanyszerelő”, „villanyszerelőt” vagy „villanyszerelőnek” szerepel a szövegben. (Az angolban ilyen probléma nincs, a szavak nem kapnak ragokat.) Az az ideális, ha az Ön egy-egy aloldalán legalább 500 szó (kb. egy word-oldalnyi szöveg) van, és abban egy kulcsszó (kifejezés) legalább 10-szer szerepel ragozatlan formában. Tehát: weboldalán belül helyezzen külön me-nüpontba egy szöveget, amiben a villanyszerelés, egyet, amiben az érintésvédelem, egyet, amiben a villámvédelem fordul elő legalább 10-szer ragozatlan formában. A weboldalon belüli keresőoptimalizálásnak ez a helyes módszere. A weboldalak 90%-án mégis egy hibás módszert használnak. Ez pedig a következő: Minden weboldal kódjában található egy úgynevezett „meta keywords”, vagyis „meta kulcsszavak” nevű rész. A rosszul tájékozott webmesterek keresőoptimalizálás címén minden egyes aloldalba elhelyezik a weboldal tulajdonosának fontos összes kulcsszót. Vannak olyan weboldalak, ahol 50 vagy akár 100 ilyen meta kulcsszót is találhat felsorolva. A valóságban azonban a Google csak azokat a kulcsszavakat veszi figyelembe ezek közül, amelyek a látogatók számára láthatóan, ténylegesen meg is jelennek az adott aloldalon. Ha sok olyan szó van a meta kulcsszavakban, amelyet a weboldalon a látogatók nem látnak, a Google megbünteti a honlapot, és hátrébb sorolja a keresőlistán. A látható és a meta kulcsszavakban lévő kifejezések egyezőségét még mérik is: ezt nevezik kulcsszó-relevanciának. 100%-os relevancia azt jelenti, hogy minden a meta kulcsszóban elhelyezett kifejezés látható is az adott oldalon. 50%-os relevancia esetén már egyértelműen arról van szó, hogy a webmester csalni próbál, és így számítani lehet a Google büntetésére.

Örökzöld téma Energiatakarékosság X.

2012. április 14. | Chiovini György |  5603

Ma könnyen kerülünk abba a helyzetbe, hogy az eddig használt fényforrást már nem lehet beszerezni, mert a gyártása, forgalmazása megszűnt. Egy kézenfekvő megoldási lehetőség az, hogy a lámpa-testet megtartjuk, és abba helyezhető fényforrást keresünk. Az izzólámpák esetében a gyártók alapvetően három helyettesítő változatot kínálnak: halogénizzó, kompakt fénycső, LED-fényforrás. Mindhárom változatnak van létjogosultsága, reális rangsort az alkalmazás körülményeit figyelembe véve lehet felállítani. Fényhasznosítást tekintve kétségtelenül a halogénizzó a legrosszabb, ennek ellenére érdemes megfontolni használatát, gondoljunk csak a kiváló világítási tulajdonságaira és árára. ■ Kezdetben volt az izzólámpa Az izzólámpa története is jól példázza a nagy találmányok útját az ötlettől a piacképes termékig. Az a tény, hogy az izzótest világításra is alkalmas, eleve arra ösztönözte a feltalálókat, hogy ebből alkalmas fényforrást hozzanak létre. Az első izzólámpa-szabadalom 1841-ből származik. A kísérletezők légritkított térben helyezték el az izzószálat, ám éppen a vákuumtechnika fejletlensége gátolta évtizedekig a sikert. Közben sokféle anyagot kipróbáltak, hogy mennyire alkalmasak izzószálnak. A párhuzamos fejlesztések szabadalmi vitákhoz is vezettek, így vitatta egymás jogait Thomas Edison és Joseph Wilson Swan is, akik közül ma inkább Edison neve ismert. Az ő megoldása – az elszenesített bambuszszál – azért volt jobb, mert néhány száz voltos feszültséggel is lehetett használni. Ma ez nem számít nagy értéknek, de arra alkalmas volt, hogy életveszély nélkül és elfogadható veszteséggel háztartásokban is megjelenhessen a villamos energia. Az izzólámpa ránézésre egy egyszerű termék. Nem gondolunk arra, hogy előállítása a félvezető technológia megjelenése előtt az automatizált, szigorú minőségi követelményeket teljesítő tömeggyártás mintája volt. Számtalan apró finomítás vezetett el oda, hogy a legkülönbözőbb igényeknek is megfelelő, elfogadható árú fényforrás állt a felhasználók rendelkezésére. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a magyar Tungsram világhírnévre tett szert az izzólámpa fejlesztésében és gyártásában. ■ A tökéletesítés állomásai Az izzószál elégését megakadályozandó, eleinte eltávolították a levegőt a lámpák burájából. Később rájöttek, hogy még kedvezőbb, ha a burát semleges gázzal töltik meg. Erre a célra argont, nitrogént, majd Bródy Imre munkásságának eredményeképpen kriptont kezdtek alkalmazni. Ma gyártanak izzókat xenontöltéssel is, mert ennek atomtömege még a kriptonánél is nagyobb. Érdekesség, hogy a nemesgázok közül a hélium és a neon nagyon gyakori, míg a kripton és a xenon nagyon ritka elem. Mérföldkő lett az izzólámpa történetében a halogénvegyületek használata. Az izzószál üzemi hőmérséklete közel van az olvadásponthoz. Bár nem olvad meg, de a keresztmetszet a fém lassú párolgása miatt folyamatosan csökken; ráadásul a folyamat önerősítő. az izzók általános tulajdonságai Más fényforrásokkal összehasonlítva szembetűnő az izzólámpa kedvezőtlen fényhasznosítása. Azon a fizikai törvényszerűségen, hogy a 3000 °C fölé fokozott izzási hőmérsékleten a kibocsátott elektromágneses sugárzásban sokkal több a nem látható, infravörös összetevő, mint a látható fény, sajnos nem lehet változtatni. A legforróbb helyen a legnagyobb a párolgás, és emiatt az elvékonyodás. Ennek következtében ott nagyobb lesz a szál villamos ellenállása, nő a helyi hőmérséklet és így tovább. Az elvékonyodott szál azután egy bekapcsoláskor – az üzemi értéknél jóval nagyobb áramfelvétel közben – elszakad. A töltőgázhoz adagolt halogénvegyületek (jód, bróm) a halogén-volfrám körfolyamat révén nagyon lecsökkentik a szál elvékonyodását. A megfelelő hatáshoz szükség van még kellően nagy töltőgáznyomásra és burahőmérsékletre is. Ezek együtt teszik lehetővé, hogy nagyobb hőmérsékleten, jobb fényhasznosítással és tovább működjenek a halogénizzók. A nagy nyomás és hőmérséklet miatt a bura kisméretű, és kvarcüvegből készül. További előnyök származnak a halogénlámpák törpefeszültségű táplálásából. Az izzószál az áramkörben egy ellenállás, amely méretezésének megfelelő átmérővel és hosszal kell, hogy rendelkezzen. A teljesítmény, illetve az áramerősség beállítása 230 V-os táplálásnál viszonylag hosszú és karcsú fémszálat igényel. Ezzel szemben a 12 V-os tápfeszültséghez rövid és vastag geometria is jó. Az ilyen izzószál elhasználódás, szakadás, tehát az élettartam szempontjából lényegesen kedvezőbb. A törpefeszültségnek kétségtelen hátrányai is vannak: a transzformátor (elektronikus átalakító) költsége, vesztesége, továbbá a nagyobb áramerősség, nagyobb keresztmetszetű bekötő vezeték. A hőmérsékleti sugárzók kedvezőtlen fényhasznosítása javítható, ha hőveszteségüket csökkentjük. Az izzószál hőmérséklete a fejlődő és távozó hő függvénye. Az IRC, illetve ECO-BOOST technológia lényege az, hogy a burán kialakított bevonat kevesebb infrasugárzást enged át, és többet ver vissza az izzószál felé. Ugyanakkora izzószál-hőfok kisebb áramerősséggel érhető el.   Hagyományos izzó Kevésbé energiahatékony halogénizzó Energiahatékony halogénizzó   Fényáram Teljesítmény Fényhasznosítás Energiahatékonysági osztály Fejelés Javulás lm W lm/W Kisfeszültség 230 25 9 E E27 430 40 11 E E27 730 60 12 E E27 345 28 12 D E27 20% 630 42 15 C E27 25% 840 53 16 C E27 29% 370 20 19 B E27 70/55% 620 30 21 B E27 83/40% 3520 200 18 D R7s 5600 300 19 D R7s 3100 160 19 C R7s 6% 5000 230 22 C R7s 16% 490 40 12 D G9 820 60 14 D G9 460 33 14 C G9 17% 740 48 15 C G9 11% Törpefeszültség 630 35 18 C GY6,35 975 50 20 C GY6,35 420 20 21 B GY6,35 25% 750 30 25 B GY6,35 31%   FELVETT VILLAMOS TELJESÍTMÉNY 100% FÉNY 12% INFRAVÖRÖS SUGÁRZÁS 65% KÖZV. HŐVESZT. 23%   ■ Az izzók általános tulajdonságai Más fényforrásokkal összehasonlítva szembetűnő az izzólámpa kedvezőtlen fényhasznosítása (1. ábra). Azon a fizikai törvényszerűségen, hogy a 3000 0C fölé fokozott izzási hőmérsékleten a kibocsátott elektromágneses sugárzásban sokkal több a nem látható, infravörös öszszetevő, mint a látható fény, sajnos nem lehet változtatni. Az izzólámpa inkább világító hőforrás, mint hőt termelő fényforrás. De ma már elégedetlenek vagyunk egy hagyományos izzólámpa átlagosan 1000 órás, vagy egy halogén- izzó 2-4000 órás élettartamával is. Még talán egy gyenge pontját lehet említeni, történetesen azt, hogy törékeny. Egyébként viszont csupa jó tulajdonságai vannak. Fénye nagyon közel áll a természetes napfényhez. Színképe folyamatos, mint minden hőmérsékleti sugárzóé. Ebből eredően színvisszaadási tulajdonsága a lehető legjobb. Meleg fénye (2500-3300 K) a legtöbb alkalmazásra megfelel. Lakásvilágításnál különösen kedvelt, bekapcsolás után gyakorlatilag azonnal teljes fényárammal működik, kikapcsolást követően azonnal vissza is kapcsolható, a ki- és bekapcsolásokat jól tűri. A kezdeti fényáram igen csekély mértékben csökken, a fényáram-stabilitási tényező 0,90-0,95. Kétségtelen korlátokkal, de gyártható jobb fényhasznosítással és rövidebb élettartamra, illetve fordítva, rosszabb energiahatékonyságú és tartósabb változatban. Bár rendszerint 50 Hz-es váltakozó árammal használjuk, fénye egyenletes. A feszültség hullámosságát a szál hőtehetetlensége kisimítja. Jól szabályozható, fényárama a szokásos technikákkal egyszerűen csökkenthető. Széles teljesítménytartományban gyártható. Az izzószál elhelyezhető átlátszó vagy a fénysűrűség csökkentése érdekében matt burában is. Tükrös burával alkalmas irányított fény kibocsátására. A kisfeszültségű kivitelnél nem kell semmilyen külön működtető egység, transzformátor, gyújtó, előtét. Használható hideg vagy meleg környezetben is. Ha tönkrement, akkor nem igényel különleges kezelést, veszélyes anyagot nem tartalmaz. ■ Mit válasszunk? Az általános világítási célú halogénizzókat nagyon sok változatban gyártják. Az irányított fényű fényforrások továbbra is korlátozás nélkül forgalmazhatók, mert a 244/2009/EK rendelet ezekre nem vonatkozik. A figyelem most a nem irányított fényű izzókra irányul, mert ezek gyártása és forgalmazása nagyrészt megszűnt, vagy megszűnik 2016-ig. Tilalom alá esik a D, E, F és G energiahatékonysági osztály. A C osztály is csak kivételként marad meg. Ezt a követelményt a hagyományos izzók nem, a halogénizzók is csak kivételesen teljesítik, így érthető, hogy a forgalmazott termékekre való váltás számottevő energia-megtakarítással jár (1. táblázat). Az energiatakarékosság egyik eszköze a fényforrások leszabályozása, a dimmelés. Alkalmazható azonban egészen más célból is, ha egyszerűen kisebb világítási szintet, egy más világítási hangulatot akarunk. Izzólámpa esetében a takarékosság eleve kétséges, hiszen az izzók fényhasznosítása rossz. Ha az árammal takarékoskodni akarunk, akkor sokkal egyszerűbb más, jobb energiahatékonyságú fényforrás alkalmazása. Ráadásul izzóknál a dimmelés során még romlik is a fényhasznosítás. Bár a felvett villamos teljesítmény csökken, de a fényáram csökkenése ennél nagyobb. Izzót azért dimmelni, mert energiatakarékosságra törekszünk, téves megfontolás. További szempont az, hogy a dimmelés befolyásolja a volfrám-halogén körfolyamatot. Ehhez megfelelő hőmérsékleti viszonyok kellenek. Egy kritikus szint alatt felerősödik az izzószál vékonyodása, megkezdődik a bura feketedése. Ugyan azt állítják, hogy időnként teljes fényárammal működtetve az izzót, a romlás visszafordítható, de ez nem biztos, hogy megoldja a problémát. Adott esetben célszerű részletesebben tájékozódni, mert az egyes termékek között dimmelhetőség tekintetében különbség van. Ott, ahol rendszeresen és hosszan használjuk a mesterséges világítást, indokolt halogén- izzó helyett kompakt fénycsövet vagy LED-et alkalmazni. Világítástechnikai jellemzőikben ezek jelenleg csak részben egyenértékűek a hőmérsékleti sugárzókkal. Ha azonban bizonyos követelményekben egy kissé rosszabb szint is elfogadható, akkor érdemes az energiatakarékos – ráadásul hosszabb élettartamú – fényforrást választani. A sokféle termék között színhőmérséklet, színvisszaadás, kapcsolástűrés, gyors fényáram-felfutás szempontjából megfelelő is található. Előnyös megoldásokat tesznek lehetővé azok a közdarabok, melyek Edison-fejeléssel rendelkeznek, és foglalatként kialakított végükbe G9 vagy GU10 fejelésű fényforrást tudnak befogadni (1-3. kép). A szakértői dokumentumok Európában átfogó piaci változással számolnak. A hagyományos izzók több mint kétmillió darabos éves forgalma 2006-tól számított tíz év alatt töredékére csökken. A halogénizzók száma növekedni fog, várhatóan 250 millióról 330 millióra. Ennél lényegesen jobban bővül majd a kompakt fénycsőpiac, az évi eladás 150 millióról 660 millióra változik. Az előrejelzések szerint a harmadik hely a LED-eké, évente 230 milliót adnak majd el 2016-ban.  

Úton az első magyar műhold

2012. április 14. | Tóbiás Gábor |  2219

Geotermikus energia környezetbarát hasznosítása

2012. április 14. | Barcsik József |  6155