Ingyenes forgalom a weboldalára: keresőoptimalizálás
2012/4. lapszám | Komáromi Zsombor | 5011 |
Figylem! Ez a cikk 12 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Weboldalára nem csak fizetett hirdetéssel szerezhet látogatókat. Mivel a netezők több mint 90 százaléka a Google böngészővel keresi a villanyszerelők szolgáltatásait, ha az általuk beírt kifejezésekre a honlapja az első 10 helyen belül van, folyamatosan érkeznek a lehetséges új ügyfelek a weboldalára. A mostani cikkünkben azt tekintjük át, hogy hogyan működik a Google, és mi kell ahhoz, hogy weboldala az élbolyba kerüljön.
Ha az Ön honlapjára egy másik weboldalon létrehoztak egy linket, akkor ezt a linket követve egy idő után megjelenik egy kis „pók” az Ön weblapján. A „pók” (angolul: spider) egy aprócska automata böngészőprogram, amivel a Google begyűjti azokat a tartalmakat, amelyeket Ön elhelyezett a honlapján.
Sok-sok ilyen „pók” járja az internet milliárdnyi weboldalát, követve az azokon lévő linkeket, folyamatosan gyűjtve és továbbítva a Google számára az azokon talált adatokat. A „pók” meghatározott időnként (tipikusan hetente egyszer) visszatér az Ön weboldalára. A visszatérő „pók” figyeli, hogy Ön létrehozott-e új menüpontokat, új tartalmakat. Ha a „pók” azt látja, hogy weboldala gyarapodik, akkor egyre gyakrabban látogatja, indexeli azt.
Ha viszont nincs változás, akkor egyre ritkábban jelenik meg. Fontos szabály, hogy a „pók” nem tud „ugrani”, vagyis csak akkor képes bejárni az Ön honlapjának oldalait, ha azok linkekkel össze vannak kötve egymással vagy más weboldalakkal.
A „pók” hálója maga a „világháló”, de csak a szálak mentén halad. Minél több szál (minél több hivatkozás, vagyis link) fut be az Ön honlapjára, a pók annál többször jelenik meg, és annál értékesebbnek találja weboldalát. A „pók” nemcsak kiolvassa weboldalának tartalmát, de továbbítja is azt a Google számára. A Google pedig feldolgozza és eltárolja azt. Ezt a folyamatot nevezik indexelésnek.
A „pók” célja, hogy a világ minden weboldalának minden betűjét továbbítsa, hogy a tartalom elemzése után a Google a megfelelő keresésekre a legmegfelelőbb weboldalakat kínálja fel a netezők számára. A Google legfontosabb tevékenysége az, hogy rangsorolja a „pókok” által bejárt honlapokat. Féltve őrzik azokat a képleteket, amelyek meghatározzák, hogy minek alapján rangsorolja és állítja sorrendbe a Google a feltérképezett honlapokat. Ezek a képletek döntik el, hogy az Ön honlapja és a konkurens honlapok közül kit talál meg a vásárló egy meghatározott kulcsszóra.
Miért fontos a Google?
A Google azért fontos, mert azoknak a weboldalaknak, amelyek elsők a Google rangsorában, reklám nélkül is sok látogatójuk lesz. 2006 augusztusában az AOL egy felmérést végzett, amely a felhasználók által a Google-keresőben indított 9 millió keresés adatait összegzi. A 9 millió keresésből a felhasználók 5 milliószor kattintottak valamelyik Google-helyezésre. Az eredmény az 1. táblázatban látható.
Mi látszik a táblázatból?
Az, hogy az első 10 Google helyezett viszi el a kattintások 89,82%-át. A második oldalra marad 10,18%, a harmadikra gyakorlatilag szinte semmi. Az is látszik, hogy már a második helyezett is csak harmadannyi találatot kap, mint az első.
Miért fontos ez Önnek? Mert ha nem az Ön weboldala az első a cégének legfontosabb kulcsszavakra, akkor az elérhető forgalom hatalmas részét elveszíti. A táblázatból még egy tanulság leszűrhető: sokkal fontosabb, hogy egy megfelelő kulcsszóval az első helyen legyen, mint hogy 30 kulcsszóval legyen a 20. helyen. Ezért fontos a helyes kulcsszavak megválasztása. Egy villanyszerelőnek nagyon nehéz a „villanyszerelés” szóra az első helyre kerülnie. Jó esélylyel indulhat azonban a „villanyszerelő Debrecen”, a „villanyszerelő VIII. kerület”, vagy a „villanyszerelési árak” kifejezésekre.
Ahhoz, hogy saját weboldalát a Google listájának első helyére juttassa a vállalkozásának legfontosabb kulcsszavakra, először is tisztában kell lennie azzal, hogy minek alapján rangsorolja a weboldalakat a Google.
Minek alapján rangsorol a Google?
A Google arra a feltételezésre épít, hogy a honlapok készítői azokat a weboldalakat linkelik be saját honlapjukról, amelyeket értékesnek tartanak. Vagyis minden link felfogható egy másik weboldalra leadott szavazatnak. A Google emellett azt is figyelembe veszi, hogy a szavazatot leadó, vagyis az Ön oldalát belinkelő weboldalra hány link mutat. A Google a fenti tényezők alapján minden weboldalnak egy pontszámot ad.
Ez a pagerank (ejtsd pédzsrank). A pagerank értéke 0-10 között változhat. A Google pagerankja 10, a Facebooké 9. Az Index pagerankja 7, az Origóé 6. A pagerank azonban nem mutatja a weboldalak Google-helyezését egy meghatározott kulcsszóra. Lehetséges, hogy egy adott kifejezésre egy nullás weboldal megelőz egy 5-ös weboldalt a Google listáján. Vajon miért?
A Seomoz keresőoptimalizáló cég 2009-ben felmérte, hogy milyen fajsúllyal esnek latba egy weboldal elemei a rangsorolásnál. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy 4 kiemelkedően fontos eleme van a Google-rangsorolásnak, amelynek ha bármelyike hiányzik, az Ön oldala soha nem fog első helyezést elérni a Google keresőben. A címek mögött megadom, hogy a felmérés szerint az adott szempont hány százalékban befolyásolja a Google-helyezést.
Hely | Kattintások aránya | Kattintások száma | Kattintások aránya az első helyhez képest |
1. | 42,13% | 2 075 765 kattintás | |
2. | 11,90% | 586 100 kattintás | 3,5× kevesebb |
3. | 8,50% | 418 643 kattintás | 4,9× kevesebb |
4. | 6,06% | 298 532 kattintás | 6,9× kevesebb |
5. | 4,92% | 242 169 kattintás | 8,5× kevesebb |
6. | 4,05% | 199 541 kattintás | 10,4× kevesebb |
7. | 3,41% | 168 080 kattintás | 12,3× kevesebb |
8. | 3,01% | 148 489 kattintás | 14,0× kevesebb |
9. | 2,85% | 140 356 kattintás | 14,8× kevesebb |
10. | 2,99% | 147 551 kattintás | 14,1× kevesebb |
1. A bejövő linkek minősége
23,87%
A bejövő linkek minőségét a linkelő oldal „tekintélye” határozza meg. Tekintélyesnek számítanak a Wikipedia, kormányzati és oktatási (.gov és .edu) kiterjesztésű oldalak. Azért ezek, mert ezekre nem üzleti érdekek miatt kerülnek linkek, hanem valódi fontosságuk alapján. Fizetős linkkel ilyen helyre nem is lehet bekerülni. Tekintélyesek a magas pagerank értékű oldalak, hiszen ezeket sokan mások is belinkelték.
2. Hány link mutat a honlapon belüli összes oldalra
22,33%
A Google megítélésében magasabb értékük van azoknak a honlapoknak, amelyek több aloldalból állnak, és amelyeken nemcsak a főoldalakat, hanem még az aloldalakat is belinkelik más (külső) weboldalakról. Az ilyen típusú linkelést nevezik mélylinkelésnek.
3. Horgonyszöveg a honlapjára mutató linkekben
20,26%
Horgonyszöveg az a szó vagy kifejezés, amire a linket teszik, amire kattintani lehet. Ha például egy barátja saját weboldalán ajánlja önt, lehet, hogy ezt írja: „Ez a villanyszerelő kiváló munkát végzett. Ha meg akarod nézni a weboldalát, kattints ide.” Mivel itt a „kattints ide” kifejezésre kell kattintani, ezért ez az Ön weboldalát a „kattints ide” kifejezésre hozza előre. Ha a barátja a villanyszerelő szóra tette volna a linket („Ez a villanyszerelő kiváló munkát végzett”), akkor az Ön weboldala a „villanyszerelő” szóra kerülne előrébb.
4. Az ön weboldalán használt kulcsszavak
15,04%
Csak 15%-ban számít az, hogy a weboldalát hogyan alakította ki. Az első három szempont befolyásoló tényezőjét összeadva az jön ki, hogy honlapjának Google-helyezését 66,46%-ban nem az fogja meghatározni, hogy Ön hogyan alakította ki azt, hanem az, hogy mennyire tartják azt fontosnak mások – vagyis hányan linkelik be azt.
Miért van szükség linképítésre?
Az Ön weboldalának Google-helyezését tehát több mint 60 százalékban az határozza meg, hány darab, és milyen link mutat rá. A kérdés az, hogyan „keletkeznek” ezek a linkek. Vannak olyan esetek, mikor egy weboldal tartalma olyan érdekes, olyan fontos, hogy azt az emberek örömmel linkelik be saját honlapjukról. Ez igaz nagy híroldalakra, ahol profi újságírók szenzációhajhász cikkeket írnak napról napra. Az emberek szívesen megosztják egymással a vicces képeket, a celebekről szóló pletykákat és a hasznos gyakorlati tippeket. Egy villanyszereléssel foglalkozó weboldal azonban nem ilyen érdekes. Az emberek nem fogják azt csak úgy linkelgetni. Pedig a weboldalának szüksége van a külső hivatkozásokra, hiszen enélkül nem javul a Google-helyezés. Nem elegendő 4-5 link. „Ipari módszerekre” van szükség, és 50-100 vagy még több linket kell létrehozni az Ön weboldalára. Nem mindegy azonban, hogy ez hogyan történik.
A linkekkel szemben támasztott követelmények
- Lehetőség szerint egy domainnévről egy link mutasson az Ön oldalára Elvben egyszerűen elérhető, hogy egy domainnév alól akár több ezer link mutasson az Ön weboldalára. Ehhez csak arra van szükség, hogy a linket az adott domain alatti weboldal minden aloldalán elhelyezze a tulajdonos. A Google azonban ezt jó esetben egy linknek veszi, rossz esetben büntetni fogja az Ön weboldalát, és nem előrébb sorolja, hanem hátrébb küldi a listáján.
- Az Ön oldalára mutató link horgonyszövegében legyen benne az a kulcsszó, amire előre akar jutni a Google listáján.
- A weboldalnak, amiről belinkelik, legyen minél magasabb pagerank értéke.
- A weboldal, amiről belinkelik, hasonló témával foglalkozzon, vagyis ugyanazokat a kulcsszavakat tartalmazza többször, mint az Ön weboldala. Értelemszerű követelmény, hogy a linkelő oldal magyar nyelvű weboldal legyen.
A linkekkel szemben támasztott követelményekről
Ha a lenti szempontokat végignézi, rá fog jönni, hogy ezeknek az Ön konkurenseinek weboldalai felelnek meg a legjobban. Ők azonban nyilván nem fogják kitenni a linkjét a honlapjukra, ezért más módszert kell alkalmazni: linkgyűjteményeket, vagyis linkcentereket kell használni.
A linkcenterek tulajdonképpen hatalmas linkkatalógusok. Közülük a legismertebb a Startlap. A Startlapon kívül azonban Magyarországon több száz tematikus linkcenter van. A linkgyűjteményekbe nem Ön teszi be weboldala linkjét, hanem csak ajánlhatja azt. Ehhez először regisztrálni kell az adott linkcenterbe.
Regisztrálás után lehet ajánlani egy linket, amelyhez általában rövid leírást, néha a kulcsszavak listáját is bekérik. Ajánlás után a linkgyűjtemény tulajdonosa elbírálja, hogy a beajánlott link értékes, hasznos weboldalra mutat-e, és csak ezután jeleníti meg azt gyűjteményében.
Vannak linkcenterek, ahol hónapokig is tarthat egy link elbírálása, de van, ahol egy-két nap után megtörténik a regisztráció. Az, hogy hány linkre van szükség, nagyban függ a konkurencia erősségétől. Vannak kulcsszavak, amelyre elég 50-60 hivatkozás, de van, ahol az eredményhez akár 200 linkre is szükség van, vagy még ennél is többre.
Ennyi linket semmi értelme saját magának elkezdeni beregisztráltatni. Erre azonban nincs is szükség. Vannak olyan cégek, akik vállalják weboldalak linkcenterekbe való ajánlását. A linkajánlók díjtarifája változó. Vannak, akik már 100 forint/hivatkozás díjazásért vállalnak linképítést (fizetni csak az elfogadott linkek után kell), van, aki 600-700 forintot is elkér egy bejegyzett hivatkozásért. Tény, hogy a linkek sem azonos értékűek.
Egy magas pagerank értékű, a kulcsszóval megegyező témájú honlapról szerzett link sokszor önmagában az első oldalra juttathat egy weboldalt. Tehát nem csak a linkek száma, hanem azok minősége is számít. A linkcenterekbe való regisztráció nem csak a keresőoptimalizálás miatt lehet hasznos. Magukból a linkcenterekből is érkezhetnek látogatók az Ön honlapjára.
Az sem mindegy, hogy milyen sebességgel történik a linkelés. Új weboldalak esetén nem érdemes naponta 3-4 linknél többet létrehozni, mert a tömeges linkelést a Google bünteti. Egy évnél régebbi weboldalaknál napi 10 hivatkozás is elfogadható. Általában egy hónap alatt körülbelül 100 külső linket szoktak létrehozni egy kulcsszóval egy weboldalra. Egy átlagos, linkenként 250 forintos árral számolva 3 hónap alatt 75 000 forintos költséggel 300 link szerezhető, amely azonban elegendő már nagyon erős kulcsszavak esetén is az első 3-4 helyre kerüléshez.
Ez viszonylag magas költségnek tűnik, de vegye figyelembe, hogy ennek lesz az eredménye, hogy weboldalának a Google folyamatosan szállítja majd a látogatókat. A linképítést nem lehet megkerülni, ha el akarja érni, hogy megtalálják oldalát azok, akik már keresik az Ön termékét, szolgáltatását.
Mi fontos a Google számára a honlapon belül?
Bár honlapjának Google-helyezését 60 százalékban az határozza meg, honnan és hogyan linkelnek rá, 40%-ban viszont az számít, hogy mi van a weboldalán belül. Foglalkozzunk egy kicsit ezzel a 40%-kal. A Google nem ember, nem „látja” az Ön weboldalát, nem ismeri fel a honlapján lévő képeket, az azon lévő tárgyakat, személyeket. A Google ki tudja olvasni a honlapján lévő szöveget, de nem tudja úgy értelmezni, mint Ön vagy én.
Ezért a Google statisztikai számításokat alkalmaz arra, hogy az Ön honlapjának tartalmát értelmezze. Ezek közül a legfontosabb, hogy az Ön adott weblapján (nem a teljes honlap összes aloldalán!) megfelelő sűrűséggel szerepeljen EGY a weblap tartalmát leíró kulcsszó vagy kifejezés. Az EGY szót azért emeltem ki, mert egy weboldalon (egy menüpontban) csak egyetlen kifejezés szerepelhet megfelelő sűrűséggel. Mit jelent a sűrűség?
Ha az adott weboldalán 100 szó van, és ebből pl. a „villanyszerelő” szó 5-ször szerepel, akkor 5%-os kulcsszósűrűségről beszélünk. A magyar nyelv nagy szerencsétlensége, hogy a szó ragozott formái már más kifejezésnek számítanak, tehát nem mindegy, hogy „villanyszerelő”, „villanyszerelőt” vagy „villanyszerelőnek” szerepel a szövegben. (Az angolban ilyen probléma nincs, a szavak nem kapnak ragokat.) Az az ideális, ha az Ön egy-egy aloldalán legalább 500 szó (kb. egy word-oldalnyi szöveg) van, és abban egy kulcsszó (kifejezés) legalább 10-szer szerepel ragozatlan formában.
Tehát: weboldalán belül helyezzen külön menüpontba egy szöveget, amiben a villanyszerelés, egyet, amiben az érintésvédelem, egyet, amiben a villámvédelem fordul elő legalább 10-szer ragozatlan formában. A weboldalon belüli keresőoptimalizálásnak ez a helyes módszere. A weboldalak 90%-án mégis egy hibás módszert használnak. Ez pedig a következő: Minden weboldal kódjában található egy úgynevezett „meta keywords”, vagyis „meta kulcsszavak” nevű rész. A rosszul tájékozott webmesterek keresőoptimalizálás címén minden egyes aloldalba elhelyezik a weboldal tulajdonosának fontos összes kulcsszót. Vannak olyan weboldalak, ahol 50 vagy akár 100 ilyen meta kulcsszót is találhat felsorolva.
A valóságban azonban a Google csak azokat a kulcsszavakat veszi figyelembe ezek közül, amelyek a látogatók számára láthatóan, ténylegesen meg is jelennek az adott aloldalon. Ha sok olyan szó van a meta kulcsszavakban, amelyet a weboldalon a látogatók nem látnak, a Google megbünteti a honlapot, és hátrébb sorolja a keresőlistán. A látható és a meta kulcsszavakban lévő kifejezések egyezőségét még mérik is: ezt nevezik kulcsszó-relevanciának. 100%-os relevancia azt jelenti, hogy minden a meta kulcsszóban elhelyezett kifejezés látható is az adott oldalon. 50%-os relevancia esetén már egyértelműen arról van szó, hogy a webmester csalni próbál, és így számítani lehet a Google büntetésére.