Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Magyar elektromobilitás: luxusterepjárók és benzintemetők zöld rendszámmal!

2016. május 10. | VL online |  6251 |

Az alábbi tartalom archív, 8 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Kélt évvel ezelőtt napvilágot látott forgatókönyv szerint 2023-ra 52 000, többségében hibrid, kisebb részben tisztán hálózatról tölthető autónak kell futnia Magyarországon, mely az akkori gépjárműpark 1,35 százaléka lesz. A zöld rendszámok átgondolat...

Kélt évvel ezelőtt napvilágot látott forgatókönyv szerint 2023-ra 52 000, többségében hibrid, kisebb részben tisztán hálózatról tölthető autónak kell futnia Magyarországon, mely az akkori gépjárműpark 1,35 százaléka lesz. A zöld rendszámok átgondolatlan osztogatásának köszönhetően ezt a célt minden bizonnyal el fogjuk érni. Azonban jogosan vetődik fel a kérdés, van ennek értelme?


Rendszámtrükkök

Leleményes nép a magyar – szokták volt mondani -, mindig megtalálják a kiskapukat. Évekkel ezelőtt a budapesti belváros szerves részévé váltak a szlovák és német rendszámos, magyar rokkantkártyás autósok, akik meglehetősen gyakran a forgalmat és a gyalogosokat is akadályozó módon parkolnak.

A magyarosan kezelt elektomobilitásnak hála a fenti kör kibővülni látszik a zöld rendszámos luxusterepjárókkal. Némelyiküket mindennek el lehet mondani, csak környezetbarátnak nem. A Lexus RX 450 például 120 gramm/km-es CO2 kibocsátásával önmagáért beszél. A 3,5 literes V6-os benzinmotor komoly erőforrását, nem kifejezettem a jövőt féltő, környezettudatos autóvásárlóra szabták.

Mégis, a magyar zöld rendszám feltételeinek megfelelnek ezek a gépkocsik, lehet rájuk a számos előnyt és kedvezményt garantáló rendszámot igényelni. Többek között ingyen parkolni a fővárosban, nem kell fizetni teljesítmény-alapú gépjárműadót (értsd súlyadó), cégautó adót, és a boldog tulajdonos mentesül a vagyonszerzési illeték alól is.

A környezetbarát V8-as

A nagy trükk az egészben, hogy nemcsak a tisztán elektromos autók kaphatnak zöld rendszámot, hanem bármely autó, amit árammal tölteni lehet és képes legalább 25 km-et megtenni tisztán villamos hajtással. Ennek köszönhetően csak Magyarországon lehet egy 443 lóerős V8-as Mercedes S500-ast elektromos autónak nevezni, amely egyébként 33 km-t tud tisztán elektromos hajtással megtenni. A kibocsájtott CO2 mennyiségről jobb, ha nem is beszélünk.

Természetesen nem a hibridekkel van a gond, de a 2-3 tonnás terepjárókat semmi esetre sem tekinthetjük környezetbarát autónak. Ha valóban a zöldebb közlekedés segítése lett volna a cél, akkor nem azt írná elő a jogszabály, hogy mennyi km-t kell az autónak elektromos meghajtással megtennie, hanem például az egy km-re eső szén-dioxid kibocsátást. A mostani szabályozás szerint egy alap 1,2-es Suzuki Swift 116 grammos CO2 kibocsátása alacsonyabb, mint egy zöldnek ítélt hibrid terepjáróé.

Könnyen jött megtakarítás


Az „ügyeskedő” zöld rendszámos, luxusterepjárós összességében szép summát takaríthat meg az új szabályozásnak köszönhetően. Vegyük példának a 25 milliós Mercedes S-500-ast! A 245 kW teljesítményű motorral az átírási díj 208 ezer forint lenne. A regisztrációs adó pedig további 400 ezer lenne, ami helyett csak 76 ezret kell kifizetni, így a kedvezmény 324 ezer. Kiesik az évi 235 ezer forintos teljesítményadó is, ahogy a havi 44 ezres cégautó adó is. Öt év alatt az állam tehát bukik egy ilyen autón 1 millió 927 ezer forintot. Tehát ha szűken is, de egy nagyon olcsó kisautó árát.

"40/2015. NFM rendelet ad iránymutatást arra, hogy kik használhatják jogszerűen a zöld rendszámot:
1, tisztán elektromos hajtású gépkocsi (5E környezetvédelmi osztály)
2, külső töltésű (plug-in) hibrid gépkocsi, legalább 25 kilométeres elektromos hatótávval (5P)
3, növelt hatótávú plug-in hibrid gépkocsi, legalább 50 kilométeres hatótávval (5N)

4, nulla emissziós gépkocsi (5Z)"

Valójában akkor kinek jó ez a zöld rendszámosdi?

A különböző ösztönző intézkedések és kedvezmények megszokottak Európában a zöld autózás terjesztése kapcsán, hiszen egy tisztán elektromos autó jóval drágább a hagyományos társainál, emellett számos kompromisszumot jelent a használatuk. Ezzel szemben mifelénk látszólag fordítva ül a lovon a döntéshozó és épp azokat hozza helyzetbe, akiknek erre semmi szükségük, így kerülhet a Porsche Panamerára zöld rendszám. Bár, lehet a statisztika javítása a cél – erre a célra viszont tökéletes a szabályozás.

Eddig alig 600 ilyen rendszám került forgalomba, bár a 2023-as céldátum eléréséig még 7 év áll rendelkezésre. Akár a hibrid, akár az elektromos autók beszerzése óriási terhet jelentenek. Egy átlagos magyar családnak nehezen lesz pénze arra, hogy ilyen technológiát vásároljon magának, még akkor is, ha nagy megtakarítás és kedvezmények érhetők el. Valljuk be, a zöld rendszám inkább a gazdagok kiváltsága lett, ezzel az ő terheiket csökkentették, miközben kevesebb adó, parkolási díj, illeték folyik be az állami kasszáiba. Valahonnan ezt is pótolni kell, ezért egy kicsit úgy tűnik, hogy az átlag magyar autós fizeti majd meg a gazdagok szórakozását. Főleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy jelenleg a közösségi elektromos töltőállomásokon a plug in autók ingyenesen tölthetik fel magukat.

 

A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. A VL elsődlegesen a villanyszereléssel, épületvillamossági kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, karbantartók, társasházkezelők és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, előírásai, problémái és megoldásai iránt.

A VL előfizetési díja egy évre 9950 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 20 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.

Érdekel az előfizetés →

Beleolvasok →