Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Zöld oldal

Az e-mobilitás hálózati hatásai 3.

2022/5. lapszám | Slezsák István |  1016 |

Az e-mobilitás hálózati hatásai 3.

Az e-mobilitással foglalkozó cikksorozat első részében bemutatásra került, hogy Magyarország területén 2030-ig mennyi elektromos gépjármű és töltőberendezés várható a hálózati engedélyesek prognózisai szerint. Meg lettek határozva külön vizsgálandó kategóriák a gépjárművekre és a töltőkre is. Az egyes kategóriákban várható konzervatív és dinamikus felfutási forgatókönyv számai is ismertetésre kerültek. A második részben azzal foglalkoztunk, hogy az egyes kategóriák milyen töltési profillal vehetők figyelembe, és ennek milyen rendszerszintű hatása várható. Jelen cikkünkben részben arra keressük a választ, hogy lokálisan milyen kihívásokat jelent majd az elektromos autók jövőbeli elterjedése.

Az elektromos járművek hatása a lokális terhelési görbékre

Az elektromos autók egyre népszerűbbek, és ez nem csak a fejlődő technológia és a különböző támogatások miatt van így, hanem az elektromos autózás egyfajta „divatirányzattá” is kezd válni. Ugyanez elmondható a HMKE-kről is. Megfigyelhető trend az is, hogy akinek HMKE-je van, az nagy valószínűséggel be fog szerezni egy elektromos autót is. Ráadásul ez a két eszköz egymás megtérülését is erősíti. Egy HMKE megtérülését szaldóelszámolás esetén elsősorban az Egyetemes Szolgáltatás (ESZ) keretei között vételezett, rezsicsökkentett villamos energia árának elkerülése jelenti. Hagyományos helyett elektromos autó használata esetén a támogatások és az alacsonyabb karbantartási költségek mellett a megtérülés a sokkal alacsonyabb üzemanyagköltségnek is köszönhető. A HMKE-k és az elektromos autók kedvező költséghatékonysága azonban össze is vonható, így egymást erősíteni is képes. A HMKE-vel nem csak a háztartás, hanem az elektromos autó villamosenergia-igényének egy részét (vagy egészét) is meg lehet termelni. 2021 szeptemberi adatok alapján támogatások nélkül egy HMKE ~16 év alatt, míg egy elektromos autó ~14 év alatt térül meg. Az együttes megtérülési idő támogatások nélkül ~13 év. Amennyiben figyelembe vesszük a 2021-ben elérhető támogatásokat, akkor a megtérülési idő elektromos autó és HMKE együttes használata esetén mindössze 5 évre csökken. Egyszerűbben megfogalmazva: 5 kWp HMKE és 3000 kWh éves háztartási fogyasztás esetén szaldóelszámolás mellett 0 Ft-os villanyszámla és évente ingyen 15 ezer km is lehetséges!

A cikk még 10 321 karakternyi szöveget tartalmaz.

A teljes cikket bejelentkezés után olvashatja el,
ha ön előfizetőnk vagy megvásárolta a cikket vagy a lapszámot.

Ha van előfizetése, vagy már megvásárolta ezt a tartalmat, .

1 cikk 950 Ft

Elolvasná ezt a cikket, de nem előfizetőnk?

950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, megvásárolhatja és azonnal elolvashatja. A megvásárolt cikkhez a későbbiekben is korlátozás nélkül hozzáférhet. Legyen előfizetőnk és minden tartalmunkat korlátozás nélkül elolvashatja!

Megveszem
ezt a cikket

1 lapszám 1950 Ft

Csak ezt a lapszámot vásárolná meg?

1950 Ft-ért online bankkártyás fizetéssel, azonnal megvásárolhatja a lapszámot, amelyben ez a cikk olvasható, ezzel hozzáférést kap a szám összes cikkéhez, amit pdf formátumban le is tölthet.

Megveszem
ezt a lapszámot

1 éves előfizetés 9950 Ft

Legyen ön is előfizetőnk!

A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. Válasszon papíralapú vagy digitális előfizetést! Előfizetőink korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is.

Érdekel az
előfizetés

E-mobilitásElektromos autó

Kapcsolódó