Villanyszerelők Lapja

Magyar gyártású buszokat vásárol Brüsszel

2019. március 18. | VL online |  1353 | |

Magyar gyártású buszokat vásárol Brüsszel

30 db tisztán elektromos hajtású autóbusz áll üzembe az Európai Unió központjában, amelyek mindegyike Komáromban készült.

A 12 méteres BYD villanybuszok Belgium legforgalmasabb légikikötője, a brüsszeli Zaventem nemzetközi repülőtér forgalmát segítik majd. A járműveket nemrég ünnepélyes keretek között adták át a megrendelőnek, az első példányok pedig az elmúlt héten már szolgálatba is álltak. Hazai szempontból nem mellékes, hogy a zéró emissziós autóbuszok mindegyike a BYD komáromi üzemében látta meg a napvilágot – írja a magyarbusz.info

Az elektromos autóbuszok a repülőtereken talán még hamarabb átvehetik a főszerepet, mint a városi forgalomban, így értelemszerűen a városi szegmensben piacvezető pozíciót betöltő BYD sem szeretne kimaradni az üzletből. A mostani már a második alkalom, hogy egy európai repülőtér a kínai cégóriás elektromos autóbuszait választja. Még 2015 júniusában az Amszterdam-Schiphol repülőtér szerzett be összesen 35 darab BYD villanybuszt, melyek akkor a világ első repülőtéri szolgálatot ellátó elektromos autóbuszai közé tartoztak. A most átadott kocsik megrendelője a Brüsszel-Zaventem repülőtér fenntartója, a Brussels Airport Company (BAC) társaság. A harminc darabos BYD-flotta nagyobbik része a repülőtér területén belül szállítja majd az utasokat a repülőgépek és a terminál épülete között. A gyártó 10 évre szóló szerződést is kötött a repülőtérrel a járművek folyamatos, zavartalan működését lehetővé tevő karbantartási szolgáltatások biztosításáról.

A háromajtós, 2-2-2 ajtóképletű, teljes hosszban alacsonypadlós buszok fedélzetén minden olyan kényelmi extra helyet kap, amely 2019-ben egy korszerű városi autóbusztól elvárható: a légkondicionáló és a fedélzeti WiFi mellett a mobil eszközök töltésére szolgáló USB-csatlakozók is megtalálhatók az utastérben, a vizuális utastájékoztatásért felelős LCD-kijelzőkön pedig a repülőjáratokkal kapcsolatos aktuális információk jelennek meg. A buszok utasterében a repülőtéri felhasználáshoz igazodva viszonylag kevés az ülőhely és ebből adódóan sok az állóhely, az A-tengely mögött pedig poggyásztartó polcok is elhelyezésre kerülnek.

A buszok mozgatását a BYD városi típusaiban már bizonyított lítium-vasfoszfát akkumulátorcsomag biztosítja, 320 kWh összkapacitású kivitelben. A buszok a 2x150 kW csúcsteljesítményű kerékagymotoros hajtást kapják. A járművek üzemeltetéséhez szükséges elektromos töltőrendszer ugyancsak a kínai gyártótól származik, az összesen 30 darab, éjszakai töltést biztosító CCS rendszerű plug-in töltőoszlop a terminál területén kap helyet.

Ami a magyarországi összeszerelést illeti, a járművek a gyártás során igen szigorú és többszöri gyártásközi ellenőrzésen estek át, miközben a folyamatot maguk a vevők is szorosan nyomon követték. A buszok a gyári üzemi próbákat, valamint a Komáromban megtartott kétszer 300 kilométeres futáspróbákat követően, független műszaki szakértők általi végellenőrzés után kerültek kiszállításra, ahol az utolsó, reptéri vizsgálatok után kapták meg a forgalmi engedélyt.

Információink szerint a projektnek lesz folytatása is. A BAC ugyanis a mostani 30 darabos flotta mellé már meg is rendelt további 10 példányt a típusból, melyek gyártása szintén folyamatban van Komáromban. Ezen kívül az Amszterdam-Schiphol repülőtér számára is készülnek majd további eBusok, melyeket a tervek szerint brüsszeli társaikhoz hasonlóan Magyarországon szerelnek össze.

E-mobilitás

Kapcsolódó

Tölthető-e az elektromos autó esős időben?

Tölthető-e az elektromos autó esős időben?

Ez a cikk jelenleg csak előfizetőink számára érhető el Előfizetek