A dízelmozdonyok többsége valójában villanymozdony, a dízelmotor csak a generátorok meghajtására szolgál, amely a villamos energiát termeli a vontatómotoroknak. Két legendás mozdony működését részleteztük.
A vasúti vontatási járművek alapvetően kétfélék lehetnek, az egyikben az energiát a járművön, a másikban járművön kívül elhelyezett berendezés termeli. A gőzmozdonyok, a dízel és az akkumulátorral hajtott járművek az előbbi kategóriába, míg a villanymozdonyok az utóbbiba tartoznak, mert a felsővezetékeken keresztül jut el az erőművekben megtermelt, és a vontatáshoz szükséges energia.
A dízelmozdonyok többnyire dízel elektromos hibrid üzemben működnek. Üzem szempontjából a legfontosabb tulajdonságuk, hogy terhelés alatt nem indíthatók, illetve terheletlen állapotban is csak külső erőforrással lehetséges.A motor csak bizonyos fordulatszámhatárok között terhelhető. Állandó töltésnél nyomatéka közel állandó, és forgásirányuk nem változtatható. Ennek megfelelően vontatójármű meghajtására közvetlenül alkalmatlan lenne a dízelmotor, ha a motor és a hajtott kerékpárok közé nem iktatnának be több szerkezetből álló hajtásrendszert. kisebb mozdonyoknál ez a megoldás terjedt el, azonban nagy méretű, lényegesen nagyobb vonóerővel rendelkező gépeknél a dízelmotorok elektromos generátort hajtanak meg, melyek az energiát egyenáramú vontatómotoroknak adják át.
A dízel–elektromos mozdonyok fő erőgépe a dízelmotor, amely a gázolajban lévő kémiai energiát mechanikai energiává alakítja. A dízelmotor meghajtja a mozdony főgenerátorát, amely a tengelyről vett mechanikai energiát villamos energiává alakítja. Ezt az energiát kapják a vontatómotorok, és azt ismét mechanikai energiává alakítva fogaskerékpárok közvetítésével hajtják a mozdony tengelyeit.
A svédek tudnak!
A korábbi M61-es (Nohab) típusú mozdonyokon három-három vontatómotor sorba van kapcsolva, és ez a két sor kapcsolódik párhuzamosan a főgenerátorra. Kb. 20-22 km/h sebesség elérése után önműködően két-két motor marad sorba kapcsolva, és az így keletkező három motorsor kapcsolódik párhuzamosan a főgenerátorra. A vonóerőgörbe folyamatosságát ezután még két söntfokozat átkapcsolása szakítja meg (32 km/h – 1 söntfokozat, 53 km/h – 2 söntfokozat kapcsolódik be önműködően).
A főgenerátor un. anticompaund gerjesztésű egyenáramú generátor. A segédgenerátor 74 V-ra van szabályozva, amit a dízelmotor kardán közvetítésével hajtja. ez látja el a főgenerátor külső gerjesztését, valamint tölti a beépített akkumulátorokat, és energiát szolgáltat a vezérléshez, a fűtőkazán konverteréhez, a világításhoz, és az üzemanyag tápszivattyúhoz. A dízelmotoron helyezték el az elektrohidraulikus regulátort, ami a dízelmotor töltését és a főgenerátor külső gerjesztését szabályozza annak megfelelően, hogy a mozdonyvezető milyen teljesítményt állít be a menetszabályozóval. A főgenerátorral közös tengelyre szerelték az alternátort, amely három fázisú, váltakozó áramú villamos energiát szolgáltat a hűtőszellőzőket, és a vontatómotor szellőzöket hajtó indukciós motorok részére.
Az MÁV M61-sorozat a MÁV részére szállított fővonali dízel-villamos erőátvitelű, Co’Co’ tengelyelrendezésű dízelmozdony-sorozat. Beceneve „Nohab”, a svéd gyártó, a NOHAB nevéből. A magyar közösségi közlekedés történetében kultikus járműnek számít.
Minél nagyobb a dízelmotor teljesítménye és a fordulatszáma, annál nagyobb az alternátorból kijövő háromfázisú áram frekvenciája is, melynek köszönhetően az indukciósmotorok fordulatszáma is növekszik. A hűtőszellőzőket külön termosztátok is vezérlik, hogy a hűtővíz hőmérsékletét a legkedvezőbb értéken tartsák. A vezérállás hátsó szekrényében helyezték el a biztosítókat, söntölő kontaktorokat és az azokat vezérlő reléket, az irányváltó kontaktorokat, a soros-párhuzamos átkapcsolást végző motorkontaktorokat.
A sztyeppék hangja
Az M62 (Szergej) mozdonyoknál mind a hat vontató villamosmotor állandóan párhuzamosan van kapcsolva. A dízelmotor a tisztán külső gerjesztésű egyenáramú főgenerátort hajtja. A fordulatmérő, szinkron előgerjesztő gépcsoport nagyfeszültségű térben elhelyezett statikus vezérlőkészüléken keresztül, a regulátor terhelésszabályozója pedig hidraulikus szervomotor közvetítésével végzi a gerjesztés szabályozását. A regulátor vezérli egyúttal a dízelmotor töltését is. A főgenerátor közös tengelyére szerelt segédgenerátor 75 V-ra szabályozott feszültséget szolgáltat az akkumulátor töltése, a vezérlés, a világítás számára. Ugyancsak a segédüzemű generátorról vett árammal működik a géptér szellőző hajtómotorja is. A dízelmotor mechanikus úton hajtja a két dízelmotort, a szellőzőt, valamint a légsűrítőt is.
A MÁV M62 sorozat a MÁV részére szállított legnagyobb darabszámú fővonali Co’Co’ tengelyelrendezésű dízel-villamos mozdony sorozata. Beceneve „Szergej”. Az M62-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére, a sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították.
A villamos készülékeket külön készüléktérben helyezték el., melynek ajtaja a készülékek feszültség alatt állásának idejére villamosan reteszelve van. Itt helyezték el az irányváltót, a söntkontaktorokat, a hat motorkontaktort, a vezérlő és védelmi reléket stb. Az M62 mozdony vonóerő görbéje inkább tehervonati jellegű, egyenletességét két söntfokozat szakítja meg (33 km/h – 1 söntfokozat, 56 km/h – 2 söntfokozat). A vontatómotorok mindig párhuzamosan vannak kapcsolva, amely kedvezően befolyásolja a vonat indítási tulajdonságait, és a jó tapadás kihasználást.
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. A VL elsődlegesen a villanyszereléssel, épületvillamossági kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, karbantartók, társasházkezelők és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, előírásai, problémái és megoldásai iránt.
A VL előfizetési díja egy évre 9950 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 20 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.