Villanyszerelők Lapja

RokonszakmákTechnológiák

Ha becsap a ménkű, avagy sok hűhó egy elromlott vezérlés miatt

2014. december 10. | Lantos Tivadar |  3773 | |

Az alábbi tartalom archív, 5 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A Termomax Kft., hazánk vezető gázkazángyártó cége, amely sok éven át volt a magyar piac fajsúlyos szereplője, 2013. január 31-én csődöt jelentett. Természetesen a cég közel 20 éves tevékenységének jelentős lenyomata van a hazai háztartásokban, becslések szerint mintegy 150-180 ezer Termomax kazán van beépítve a magyar lakások fűtési rendszereibe.

Sokáig kérdéses volt, hogy mi lesz, mi lehet a beépített készülékek sorsa, hiszen az alkatrészellátás már a cég utolsó éveiben sem volt megfelelően biztosított, azonban mára rendeződni látszik a helyzet, ugyanis van hivatalos piaci importőr, tehát nem kell az eszközöket lebontani, feketén értékesíteni.
Ám nem volt ez mindig így…

Nagyon keresett

Jellemző a Termomax-történet aktualitására, hogy a VGF szaklap online fórumán a Termomax topic a leglátogatottabb, több mint 91 ezren kattintottak az elmúlt időszakban ide, hogy a szereléssel és alkatrészellátással kapcsolatos információkat megosszák egymással. A fórum arról is árulkodik, hogy még a szerelők nagy többsége sincs tisztában azzal, hogy a kazánok javíthatók, sőt, jelenleg jobb az alkatrész-utánpótlás, mint volt a Termomax utolsó hónapjaiban, így az egyébként megbízható, jól működő kazánok megmenthetők és még hosszú ideig szolgálatban tarthatók.

Sokba került a hiányzó alkatrész

Hogy milyen jelentős problémákat tud okozni az alkatrészellátás hiánya, arra egy tanulságos sztori világít rá leginkább. A történtek egy átlagos család hétköznapjait keserítették meg, főszereplő egy 35 kW-os, Termomax bojleres kondenzációs kombi kazán volt. Az eseménysort egy villámcsapás másodlagos hatása következtében keletkezett lökőfeszültség indította el, amely a kazán vezérlőegységét tönkrevágta. A tulajdonos általános háztartási biztosítással rendelkezett az egyik vezető hazai biztosító társaságnál, a kockázatviselési díjat az előírtaknak megfelelően fizette. A károsult megpróbálta a meghibásodott alkatrészt a Termomax gyártójánál beszerezni, aki már ebben az időszakban is erőteljes ellátási gondokkal küszködött (még a teljes csőd előtt), azonban tartós anyaghiány miatt nem tudták biztosítani a kazánhoz szükséges vezérlőegységet. A tulajdonos jelezte a problémát a biztosító társaság felé, melynek kárszakértője megállapította, hogy a 80 ezer forintos vezérlőegység helyett – mivel az kereskedelmi forgalomban nem kapható – új, hasonló paraméterű kazán vásárlását fedezi az aktuális biztosítás. A károsult kényszerűségből megvásárolta az új kazánt, minden tartozékáról, berendezéséről számlát kért, melyet később a biztosító társaságnak be is nyújtott. A Ptk.-ban foglaltak szerint, amennyiben a kárenyhítés nem vezet eredményre, akkor nemcsak a kárenyhítés költségeit, hanem a tényleges kárt is köteles megtéríteni a biztosító.

Villámcsapás és másodlagos hatása

A villámcsapás másodlagos hatására történő károk esetére kiegészítő biztosítást kell kötni. Eredetileg a lakásbiztosítási szerződések csak a villámkároka tartalmazták.
Ez alapján a biztosítók kizárólag a biztosított épületbe (vagy annak közvetlen közelébe) becsapó villám által okozott károkat térítették, és csak úgy, ha a villám becsapódási helyén a mechanikai hatás miatt keletkezett károk is megállapíthatók voltak. Ha azonban a villám távolabbra csap be, akkor ilyen mechanikai hatásról, közeli becsapódási helyről nem beszélhetünk, de az érzékeny elektronikai berendezések a keletkező lökőfeszültségtől tönkremehetnek. A kiegészítő biztosítás ezekre a károkra nyújt fedezetet. A biztosítók ebben az esetben egyénre szabottan kalkulálnak, a fizetendő havi díjtétel függ pl. a lakás nagyságától, vagy attól, hogy milyen védelem van kialakítva, illetve további tényezőktől, amelyek alapján a kockázat mértéke kalkulálható.

A fordulat

A történetben itt jön a csavar, ugyanis a teljes rendszer átszereltetése a tulajdonosnak több mint 1 200 000 forintjába került. A költségek tartalmazzák a kazánt, a szerelvényeket, a szerelési díjakat, a beüzemelést. A biztosító társaság nem fogadta el a beruházást, nem hitte el a károsultnak, hogy nem volt olcsóbb megoldás. Azonban a jelek szerint a tulajdonos a jogszabályoknak megfelelően, jóhiszeműen járt el. A biztosító nem vitatta, hogy a villámcsapás másodlagos hatása miatt bekövetkezett káresemény biztosított eseménynek minősül, mégsem akart fizetni, egész egyszerűen csalást sejtett a kárigény mögött.

Pedig a tulajdonos végig helyesen járt el, megpróbálta pótolni a meghibásodott alkatrészt, kikérte a megfelelő szakértők véleményét. Nem várható el egy laikustól, hogy a gyártó nyilatkozata ellenére, a piacon nem forgalmazott alkatrészeket kutasson fel, szerezzen be. Az alkatrész hiánya pedig a kazán egyértelmű működésképtelenségét eredményezte. A téli fűtés szezon kezdetén bizony óriási probléma lehet, ha egy kazán meghibásodik, még nagyobb a baj, ha alkatrészhiány miatt nem szervizelhető a berendezés. Polgári peres eljárásban nehéz és hosszadalmas a jogos igazunkat érvényesíteni, annak ellenére, hogy a törvény és a biztosítási szerződés egyértelműen fogalmaz.

A hibás alkatrész és háttere

Biztosan nem állt volna elő a probléma, ha a Termomax kazánoknak megfelelő az alkatrészellátásuk. A szóban forgó vezérlőegység története is speciális, amelyet a holland Argus cég fejlesztett a Termomax kazánokhoz, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Sajnos az Argus panel nem megfelelően strapabíró alkatrészekből készült, ezért sok volt velük a műszaki probléma. A holland fél és a Termomax anyavállalata, a Gruppo Imar perre is ment a hibás panelek miatt. A per következtében leálltak az Argus részéről a szállítások, ezért volt a termékellátásban fennakadás, amikor a fent említett történet is zajlott. Az Argus mai napig nem ismeri el, hogy rossz, alacsony tűrésű alkatrészekből szerelte össze a vezérlőegységeket, melyek áramingadozásra, vagy éppen a fent említett lökőfeszültségre nem megfelelően reagáltak.

A korábbi szériák kifogástalanul működtek, azonban később állandósuló problémák jelentkeztek. Valószínűleg a Termomaxnál többségi tulajdonossá váló Gruppo Imar akarta olcsóbbá tenni a termelést, ezért az Argusnak sem fizettek annyit, mint korábban, így silányulhatott az eszközök minősége. A Termomax csődjének az egyik fő oka az volt, hogy a cég történetének utolsó szakaszában gyenge minőségű elemeket szereltek be az addig megbízható technika helyett. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy ez az időszak rövid volt, és mára az Argus panelek minősége újra kifogástalan. Az olcsóbb, silány alkatrészekből készült vezérlések sokkal könynyebben (10% felett) mennek/mentek tönkre, mint a minőségi elektronika, melynek meghibásodási aránya 1% alatt van. A beépített alkatrészeknek számos paraméterük van, melyek egyértelműen meghatározzák a minőséget.

Ne szereld le, javítsd!

A történet azért tanulságos, mert jelenleg közel kétszázezer Termomax kazán van beépítve a hazai ingatlanokba, amelyek meghibásodhatnak, és hasonló káresemények is bekövetkezhetnek. A kazántulajdonosoknak jó hírként szolgálhat, hogy a bizonytalanná váló, majd megszűnő alkatrészellátás mára rendeződött, és egy egykori Termomaxos kollégákból szerveződő cég az alkatrészek 99%-át raktáron tartja, így azonnal érkezhet a segítség.


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem