Gigantikus giroszkóp szimulálja az űrutazás élményét
2019. január 10. | VL online | 3928 |

Bár az űrutazás ma már nem csak a hosszú évek alatt kiképzett, profi asztronauták kiváltsága, a civil űrturistáskodás meglehetősen drága mulatság. Azonban ha valaki csupán a súlytalanság, illetve a brutális gyorsulás és lassulás élményét szeretné megtapasztalni, nem kell vagyonokat kifizetnie egy valódi kilövésért.
Az űrutazás néhány elemét szimulálja a göteborgi Lisberg vidámpark LokeGyroSwing névre keresztelt hintája. Az eszköz maga egy gigantikus giroszkóp, magyarul pörgettyű, avagy „tengely körül szabadon forgó lendkerék”. Az ingaként lengő, függőleges tengelye körül forgó hinta képes megetermteni megteremtve a súlytalanság illúzióját. Az utasok emellett az intenzív gyorsulás és lassulás hatásait is átélhetik, pont úgy, mint az igazi űrhajósok.
A nagyteljesítményű ipari motor által szabályozott intenzív gyorsulás és lassulás lélegzetelállító izgalmakat vált ki a hinta utasaiban, míg a gondosan kalibrált vezérlései garantálják, hogy a hatalmas lengőkar pontosan, hatékonyan – s talán ami a legfontosabb! – biztonságosan üzemeljen. A rendszer a környezeti fenntarthatóság terén is figyelemreméltó, mivel a hinta fékezési energiájából áramot termel, amit visszatáplál a helyi villamoshálózatba.
A Gyro Swing gondosan megkoreografált mozdulatainak sikeres végrehajtását a hajtás pontosan szabályozott sebesség- és nyomatékszintekkel, valamint pontosan vezérelt pozíciókkal garantálja. Mivel a pozícióvezérelt hajtások nagy teljesítményű villanymotorokon is alkalmazhatók, így a rendszer több motor és hajtómű alkalmazása helyett egyetlen motorral is kialakítható, aminek köszönhetően csökken a rendszer összetettsége, nő a megbízhatósága, csendesebbé és hatékonyabbá válik.
A speciális hajtás segítségével a lengőkar pontos pozícionálható, aminek köszönhetően a Gyro Swing minden „utazás” után pont a kívánt helyen áll meg. A rendszer pontossága javítja a hatékonyságot is, mivel az üzemeltetőknek nem kell minden kör után a hintát újra a megfelelő indulási helyzetbe állítani, így a hinta szinte folyamatosan üzemelhet, és zavartalanul képes kiszolgálni óránként 900 utasát.
A visszatápláló hajtás visszanyeri a hintát lassító és megállító motor fékezési energiáját, azt villamos energiává alakítja, majd betáplálja a hálózatba. A hajtás a hinta minden egyes „utazási” ciklusa során megközelítőleg 1,4 kWh-t nyer vissza, ami egy klímaberendezés 1 órás üzemeltetéséhez elegendő.
A hintát a skandináv mitológia rettegett istenéről, Lokéról nevezték el, akit gyakran alakját változtató, a levegőben magasan szálló „tréfacsinálóként” írnak le. A 120 fokos körív mentén lengő hinta 100 km/óra sebességet ér el. Ahogy a kar kilép a lengés lefelé tartó szakaszából az utasok néhány pillanatig akár a 4G gravitációs erő hatását is átélhetik. Az arcvonásokat is eltorzítani képes 4G már közel áll ahhoz a megterheléshez, amelyet az űrbe tartó asztronautáknak is át kell élniük. Ezt követően, ahogy a pörgő, giroszkópos hinta megközelíti pályája 42 méteres legmagasabb pontját, az utasok rövid ideig átélhetik a súlytalanság élményét is. Ezek után nem meglepő, hogy a Kirmes&ParkRevue szakfolyóirat a Lokét választotta a 2018-as év legjobb „élményhintájának”.
A hintát az ABB nagy teljesítményű villamos rendszere hajtja.
A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. A VL elsődlegesen a villanyszereléssel, épületvillamossági kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, karbantartók, társasházkezelők és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, előírásai, problémái és megoldásai iránt.
A VL előfizetési díja egy évre 9950 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 20 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.