Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Saját piacuk lett a használt akkumulátoroknak

2018. július 9. | VL online |  8128 |

Saját piacuk lett a használt akkumulátoroknak

Az elektromos autók ellen érvelők gyakran hangoztatják, hogy a kiszuperált akkumulátorok biztonságos kezelése és elhelyezése óriási gond, amely megkérdőjelezi az autók környezetkímélő voltát, azonban megoldódni látszik a probléma...

Az elektromos,- vagy hibridhajtású autókból, az életciklus lejártát követően, kiszerelik az akkumulátorokat, és aztán tovább hasznosítják. Ezek az aksik még működőképesek, és bár veszítenek a hatásfokból, ami kényelmetlenné teszi az elektromos autózást, hiszen drasztikusan csökken a hatótáv, más felhasználásukat ugyanakkor nem gátolja.

A kiszerelt aksik további hét-tíz évig üzemképesek. Japánban például az egyik szupermarket-lánc, a 7-Eleven használja őket. Kaliforniában az elektromos töltőállomások, míg Európában a lakások megújuló energiából származó áram tárolására használják.

Olyannyira nagy üzlet ez, hogy a német BMW, az amerikai General Motors, a japán Toyota és a kínai BYD autógyártó cég azon dolgoznak, hogy létrehozzák az aksik másodpiacát. Ezzel lényegesen olcsóbb lehet hosszútávon az akkumulátorok bekerülési költsége.

A használt akkumulátorok kapacitásának várható alakulása, GWh/év. Forrás: Bloomberg NEF

A Bloomberg adatai szerint csak idén 55 ezer akkumulátort éri el a nyugdíjas kort, de becslések szerint 2025-re 3,4 millió aksit lehetne a másodpiacon értékesíteni. Kínában, ahol a világon gyártott elektromos autók felét értékesítik, augusztustól új környezetvédelmi szabályok lépnek életbe. A kiszerelt aksikat a gyártóknál kell majd leadni. Ilyen szabályok már Európában régóta vannak, és hamarosan az Egyesült Államokban is bevezetik.

Nem csoda, hogy az autógyártók már azon agyalnak, hogy milyen másodlagos felhasználási lehetőségeik lehetnek a kiszuperált akkumulátoroknak. Becslések szerint 2040-re minden második eladott gépjármű elektromos lesz, ami számszerűsítve annyit tesz, hogy 559 millió árammal hajtott autó közlekedik a világ útjain. Ezzel párhuzamosan a cégek 2050-re 550 milliárd dollárt fognak befektetni lakossági, ipari és hordozható akkumulátorok gyártásába.

Az amszterdami Johan Cruijff Arena a világ egyik legmodernebb stadionja, melynek tetején mintegy 4200 napelem található. A napelemek által termelt elektromos energiát azonban általában nem lehet azonnal felhasználni, így az üzemeltető úgy döntött, hogy az elektromos hálózatba történő visszatáplálás helyett inkább a helyszínen eltárolják. Ebből a célból egy hatalmas akkumulátorparkot helyeztek üzembe, melybe 63 használt és 85 új Nissan Leaf villanyautó-telepet szereltek be. Az ily módon 148 elektromos autó akkumulátorát felvonultató rendszer 3 MW teljesítményű, és 2,8 MWh kapacitású.

 

A Villanyszerelők Lapja egy havi megjelenésű épületvillamossági szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. A VL elsődlegesen a villanyszereléssel, épületvillamossági kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, karbantartók, társasházkezelők és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, előírásai, problémái és megoldásai iránt.

A VL előfizetési díja egy évre 9950 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 20 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.

Érdekel az előfizetés →

Beleolvasok →

 

AkkumulátorElektromos autóEnergiatárolás