Villanyszerelők Lapja

Mikor térül meg a napelemes rendszerünk?

2016. november 5. | Boros Viktor |  10 205 | |

Mikor térül meg a napelemes rendszerünk?

Annak ellenére, hogy 2016-ban százszámra engedélyeztettek napelemes erőműveket Magyarországon, kevesen vannak tisztában azzal, hogy milyen hozamot várhatnak el valójában a befektetett pénzükért. Hiába használjuk a legkifinomultabb matematikai képleteket a hozam modellezésére, és támaszkodunk az elmúlt 100 év meteorológiai adataira, számos olyan tényező van még, ami nagyban befolyásolhatja a jövőbeli profitunkat, amelyekkel még a banki kockázatelemzők vagy a befektető társaságok pénzügyi döntéshozói sincsenek tisztában.

Mivel hazánkban a napelemes piac még alig 3-4 éves múltra tekint vissza – az elmúlt pár évben érte el Magyarországon a napelemes rendszerek összes beépített kapacitása azt a kritikus határt, amiből már statisztikai következtetéseket lehetne levonni –, így nincs elegendő adatunk arra vonatkozólag, hogy mely napelem vagy inverter típusok és mely műszaki konfigurációk kínálják a legmegbízhatóbb megoldást a tervezett naperőművünk számára.

Mivel a KÁT (Kötelező Átvételi Tarifa) adott, így a profitmaximalizálás legjobb módját abban látják a befektetők, ha a napelemes rendszert a lehető legolcsóbban építtetik meg. Természetesen senki nem akar 10-20%-kal többet fizetni azért, amit olcsóbban is megkaphat, de nem minden műszaki megoldás azonos, és hiába alkudjuk le az egyes komponensek árát, ha nincs meg mögötte a kellő műszaki ismeretünk, hogy rendszerben és ne csak napelemben, inverterben vagy éppen trafóban tudjunk gondolkodni. Számtalan esetben találkozok olyan befektetőkkel, akik saját maguk választják ki a legolcsóbb alkatrészeket és „majd mi összeszereltetjük az építőiparos havercéggel” alapon kívánnak erőművet építeni. Gondoljunk csak bele, hogy megvesszük a legszebb autó karosszériát, a legjobb motort és beleültetjük a szerintünk legjobb sofőrt. Valóban ez lesz a leggyorsabb autó? Mi van, ha mégsem? Ki lesz a hibás? A karosszériagyártó, a motorgyártó vagy a sofőr?

Nem akarom megbántani a magyar villamosmérnököket, mert sokkal nagyobb tudással rendelkeznek a villamosságról, mint én magam, de nagyon sok mérnök a tankönyvet és a gyári tervezőszoftvereket követi, amikor naperőművet tervez. A tankönyvek sok esetben elavultak, míg a gyári méretező szoftverek úgy lettek megalkotva, hogy a napelemek lélektanáról mit sem sejtő egyszeri ember se tudjon olyan konfigurációt összeállítani, amivel a termékben kárt tudna okozni.

A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.

Ha van előfizetése, . Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!

Előfizetés

NapelemNapenergiaNaperőműZöld energia

Kapcsolódó