Villanyszerelők Lapja

Technológiák

Parkolásgátók napjainkban

2010. június 18. | Ledneczki László |  3960 | |

Az alábbi tartalom archív, 9 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A technika fejlődése és a tömeges gépkocsigyártás elérte azt a járműmennyiséget, hogy már nem tudjuk hova „tenni” őket, tárolásuk megoldatlanná vált. Az emberi kényelem nem szab ugyan határokat a technikai eszközök elterjedésének, de a határt a parkolókban, járdákon, az utcán mi szabhatjuk meg.

A gépjárművek elhelyezésére különös gondot kell fordítanunk, mert hozzánk képest nagyok, mozgásukhoz hely kell, és ha megsértjük a karosszériát, akkor annak javítása drága pénzbe kerül. A parkolásgátlók olyan szerkezetek, amelyek megakadályozzák vagy éppenséggel elősegítik a gépjárművek elhelyezését. Elsősorban magánszemélyek területein való parkolást teszik lehetővé, amennyiben a tulajdonos azt megengedi, parkok, gyalogutak, tájvédelmi körzetek gépjárművektől való megóvása érdekében is telepíthetnek e célt szolgáló eszközöket, De saját biztonságunk érdekében is alkalmazhatók, pl. gépjárműlopás megakadályozása céljából.

A parkolásgátló rendszerek az egyszerű mechanikától kezdve az elektronikus beléptető rendszeres technikákig számos változatban megtalálhatók, a megrendelő vagy az eszköz használójának igénye szerint. Láttunk már az út szélére kihelyezett raklapot: ez – szó se róla – gyors és egyszerű parkolásgátló rendszer, de ennél esztétikusabb és fejlettebb megoldások is rendelkezésre állnak már. Egyik legelterjedtebb forma a fordított „U” alakban meghajlított fémcső, amely két csuklóponton rögzítetnek, ezáltal az „U” alak felhajtható és egy zárszerkezet segítségével rögzíthető. A zárszerkezet akár egy lakat is lehet, melynek kulcsával a területet használó személy rendelkezik. A mechanikus parkolásgátló egyszerű és esztétikus, s ami a lényeg: a megfelelő biztonságot nyújtja a gépjármű védelmében. Telepítése egyszerű, a legtöbb típus általában a földhöz csavarozható. Megfelelő telepítés mellett csak hosszú idővel és megfelelő szerszámokkal lehet azt használhatatlanná tenni. De alkalmazhatatlan olyan helyen, ahol az útról való ráfordulást csak a forgalom akadályozásával lehetne csak elérni. A nyitott ajtajú gépjármű elhagyása pedig nem biztonságos. Mennyivel egyszerűbb lenne az élet, ha egy távirányítóval, kiszállás nélkül le lehetne csukni a parkolásgátlót, majd föléállni. Ez is megoldható, léteznek már motoros parkolásgátlók, teljes mértékben ugyanazt a célt szolgálják, mint a mechanikus fajtáik.

A motoros parkolásgátló rendszerek általában 24 V-os törpefeszültségű rendszereket ölelnek fel, a mozgatást egy kis méretű, egyenáramú villanymotor biztosítja: ennek előnye az, hogy egy vezérlésről több motor is mozgatható, de akár egyesével is működtethetők. A vezérlés szükség szerint szünet-mentesíthető, két kis akkumulátorral napokig üzemkész állapotban lehet tartani a rendszert. A kis teljesítményű motor miatt a rendszer a működésekor nem fogyaszt sok áramot, gazdaságos és kényelmes. A motort vízhatlan burkolat védi az időjárás viszontagságaitól, továbbá mechanikus védelmet is nyújt az ellen, ha valaki rátolat vagy ráhajt. A motoros parkolásgátló egyszerű mechanika. A legtöbb típusban nincs végálláskapcsoló, a hozzá kapcsolt elektronika a motor felvett áramát méri, és az alapján határozza meg a végállások helyét a rendszerben. Ha valami nekiütődik, vagy megakasztja, a motor leáll. Lassú mozgása teljesen veszélytelen, a lekerekített forma pedig biztonságos. Ha a felnyitott mechanikára mégis rátolatna valaki, akkor egy törőcsap biztosítja azt, hogy ne az eszköz drágább részei sérüljenek meg. A törőcsap egy olyan edzett acélcsap, amely meghatározott erőre eltörik. Így sem a parkolásgátó mechanikája, sem az autó nem szenved kárt. Az újbóli használatkor a csapot ki kell cserélni, és már működik is a rendszer.

Érdekesebb a helyzet a földből kiemelkedő oszlopokkal. Számos videofelvétel jelent meg az Interneten, miszerint ezeknek az oszlopoknak egy nagyméretű teherautót vezettek és az ütközés hatására nem maradt más a teherautóból, mint több tonnányi hulladék vas. Nos, a reklám az reklám: a városba, ahol már olyan a zsúfoltság, hogy az autóktól és a gyalogosoktól száguldani sem lehet, felesleges egy ilyen erős technika. Nincs is arra szükség, hogy egy „terrorista-biztos” oszlopot telepítsenek egy gyalogos zöldövezet bejáratához, továbbá ez nagyságrendileg annyiba kerülne, mint egy kisebb családi ház. Sajnos még hazánk nincs arra felkészülve, hogy ezek az oszlopok akadályozzák meg a belépést egy forgalomtól elzárt területre. Ezeknek az oszlopoknak a nagy előnye az, hogy beleolvadnak a környezetükbe: formailag egy egyszerű hengerről van szó csupán, amely a földből emelkedik ki.

A hagyományos motoros parkolásgátlóval ellentétben sajnos itt nincs csap, ami eltörjön az ütközés következtében: balesetkor a gépjármű szenved nagyobb kárt. A fő ok, amiért az adott helyre ilyen eszközt telepítenek, az, hogy a legális személy után „besurranókat” megfogja. Sajnos nagyon ráfizet az, aki ilyennel próbálkozik, ugyanis amint egy autó (legális személy gépjárműve) az oszlopok felett elhalad, a következő másodpercben az oszlop kiemelkedik a talajból.

Az egész rendszer lelke az oszlop köré telepített induktív hurok. Az oszlop működése a következő. Távirányító, vagy kártyaolvasó stb. hatására az elektronika leengedi az oszlopot. Az oszlop köré telepített induktív hurok érzékeli az autó jelenlétét, és amíg az autó el nem halad felette, addig az oszlop lent marad. Amint az induktív hurok az elhaladó autó hatására újra visszabillen eredeti állapotába, az oszlop néhány másodperc múlva elindul felfelé.

Ekkor már nem lesz érvényben a hurok jelzése, tehát aki át akar menni felette, az oszlopba meg fog akadni. Sajnos ennek az oszlopnak ez a dolga. Csak saját felelősségre mehetünk át valaki után. Egyetlen hátránya az, hogy az oszlopot nem látjuk leereszkedni, ha közel állunk hozzá. Tehát a rendszert úgy kell megtervezni, hogy a szélvédő mögül lássuk az oszlopot, de ne legyen túl távol sem a kártyaolvasótól stb. Ennek a kiépítése a különböző autótípusok miatt lehetetlen. Segédeszköz kell a rendszer biztonságos működtetéséhez. A legegyszerűbb egy jelzőlámpa, melyet az oszlop elektronikája vezérel. A lámpa csak akkor vált zöldre, ha az oszlop teljesen lent van. Áthaladás után azonnal pirosra vált, nem szabad a továbbiakban átmenni a rendszeren.

A működési feltételeket a használóknak írásban kell átadni, hogy a telepítő cég tudjon védekezni egy esetleges káreseménynél. Sajnos ennél a rendszernél nem kapunk csekket fotóval: ha át akarunk haladni, tisztába kell lennünk ennek veszélyeivel, történetesen azzal, hogy autónk súlyosan megbánhatja a dolgot. A parkolásgátló rendszerek elektronikái univerzálisak, csak kontaktus bemenetekre működnek, nincs szükség egyéb digitális portokra, hogy működni tudjanak. Mint említettem, a hagyományos, „U” alakú eszközben csak egy villanymotor van, mely egy áttételen keresztül egy menetes orsót mozgat, ezzel tudja felhúzni a földről a mechanikát. A talajból kiemelkedő oszlopok esetében több megoldást is használnak.

Léteznek pneumatikus típusok, elektromechanikus csavarorsós jellegűek, valamint hidraulikus megoldások is. Mozgásuk minden esetben gyors, képesek fél métert egy-két másodperc alatt megtenni.
Fontos, hogy a parkolásgátló ki legyen világítva. Ebben az esetben az oszlopba beépített, LED-es jelzőfény van jelen. Akár villog, akár folyamatos fénnyel világít, az oszlopot jól láthatjuk.


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem