Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Számítástechnika

Vállalkozások az Interneten I.

2008. március 1. | Fülöp Miklós |  3595 | |

Az alábbi tartalom archív, 13 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Mára az Internet az emberek mindennapi életének szerves részévé vált. Egyre többen kutakodnak a világhálón, van, aki az ismerőseit keresi, van, aki autót akar venni, és megint csak van, aki bizonyos szolgáltatást keres: folytathatnánk a felsorolást, ...

Mára az Internet az emberek mindennapi életének szerves részévé vált. Egyre többen kutakodnak a világhálón, van, aki az ismerőseit keresi, van, aki autót akar venni, és megint csak van, aki bizonyos szolgáltatást keres: folytathatnánk a felsorolást, hiszen a példák sora végtelen hosszú. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy ami nem található meg az Interneten, az gyakorlatilag már nem is létezik. Az embereknek természetes dolog lett, hogy ha valamit keresnek, azt az Interneten kezdik el, és különböző keresők, kulcsszavak, linkgyűjtemények segítségével jutnak el a kívánt oldalakra.


Miért jó ez nekem?

A mai világban egyetlen szolgáltató, vállalkozó sem teheti meg, hogy ne fordítson figyelmet az Interneten való megjelenésre és lemondjon az ügyfelek sokaságáról, akik mind a világháló segítségével jutnának el hozzá. Az Internet a vállalkozási szféra leggyorsabban növekvő elsődleges és másodlagos üzlettere. Elsődleges, mert egyre többen kötnek üzletet az Interneten keresztül, másodlagos, mert már minden vállalkozás kommunikációs folyamatai közt megjelenik az Internet.

A magyarországi adatok is egyre kedvezőbb képet festenek az Internet használatáról, hiszen a magyar háztartások 33%-a már rendelkezik internetkapcsolattal, ami több százezres nagyságrendű érdeklődőt vagy akár potenciális megrendelőt jelent.

Ne feledjük azt sem, hogy egy weblap segítségével elfelejthetjük vállalkozásunk földrajzi kötöttségeit, hiszen nem csak a kirakatunk, cégérünk előtt elsétáló nézelődő találhat meg minket, és válhat belőle ügyfél. Másik szempont, hogy egy honlap elkészítése és fenntartása a többi elérhető reklámhordozóhoz képest igen alacsony költséggel jár.

Hogy kezdjek hozzá?
Sokakban megszületik az elhatározás egy saját weblap készítésére, de az első lépésnél elakadnak: vagy mert egy-két értelmetlennek tűnő kifejezés (domainnév, webtárhely stb.) elriasztja őket, vagy mert rossz irányban indulnak el. Mindamellett több jó megoldás is létezik, amelyek közül választhatunk. Ha teljesen idegen számunkra a számítógép, akkor rábízhatjuk a teljes megvalósítást és a későbbi teendőket egy weblapok készítésével foglalkozó cégre: ez a lehetőség jár a legkevesebb időráfordítással.

Persze, ez a megoldás első hallásra azért lehet riasztó, mert felmerül a magas előállítási költség kérdése, de nem kell, hogy ez eltántorítson bennünket, hiszen egy előzetes beszélgetés a fejlesztővel nem kerül semmibe, és ha költségtakarékos megoldást keresünk, talán ő fogja a legjobb tippeket adni.

Másik választás lehet a sok szolgáltató által kínált lehetőség, az úgynevezett "csináld magad" weboldal, amelyen egyszerű, érthető lépésekkel bárki fel tud építeni egy honlapot. A "csináld magad" típusú szerkesztő egy olyan internetes eszköz, amellyel néhány egyszerű lépéssel, felhasználói szintű számítógépes ismeretek birtokában pár perc alatt kialakíthatja a saját maga által elképzelt honlapot, majd azt nagyon egyszerűen karban is tudja tartani.

A szerkesztőprofil, "munkaanyag" gyakorlatilag egy weboldal, ahova belépve egyszerű eszközök segítségével módosíthatja honlapja tartalmát, így napi néhány perc ráfordítással naprakészen tarthatja weboldalát, és a látogató mindig az aktuális információkat láthatja. Az ilyen rendszerekben működtetett weboldalnak egyszeri költsége és havidíja van, amelyek szolgáltatóként változnak. Ezt a változatot elsősorban olyan vállalkozóknak ajánljuk, akiktől nem idegen az informatika, és napi szinten tudnak időt és energiát szakítani a honlapjuk fenntartására.

Bár programozói ismeret nélkül is el lehet indítani egy ilyen honlapot, azért a sikerhez hozzátartozik egy általános rálátás az Internet világára. Általában ezek a honlapszerkesztő szolgáltatások többfajta grafikai megjelenést kínálnak, amelyek közül választhatunk, de lehetőség van egyedi grafika létrehozására is. Ezt is nekünk kell elkészítenünk, de ha nincs ilyen jellegű tapasztalatunk, akkor érdemes ezt profi szakemberekre bízni. Így ugyan a weblapkészítés költségén sokat spóroltunk, de azért kellett rá energiát is fordítanunk.

Az előzőhöz hasonló, ám azzal ellentétben teljesen ingyenes megoldást kínálnak az Interneten található ingyenes weblapépítő oldalak, melyek segítségével és egy kis időráfordítással, lépésről lépésre készíthetjük el az oldalunkat. Az ingyenesség ára jelen esetben az, hogy kinézetre nem lesz egyedi az oldalunk, hiszen ezeket a weblapokat sablonok kiválasztásával készítjük el, de a tartalom egyediségével, ötletességével ellensúlyozhatjuk eme hiányosságot. További hátránya ezeknek az ingyenes weblapszerkesztő szolgáltatásoknak, hogy sok esetben külső reklámok jelennek meg a honlapunkon. Gyakorlatilag így lehet fenntartani egy ilyen szolgáltatást, végül is "semmi sincs ingyen".

A honlap elkészítése
Egy internetes honlap elkészítésének munkafázisai a szükséges anyagok, információk összegyűjtésével kezdődik. Ide tartozik a felhasználandó képek gyűjtése és a megjelenítésre szánt szövegek megírása. Ezt követi az oldal struktúrájának megtervezése, logikai felépítése, a menük, almenük és belső navigáció kitalálása, valamint az elképzelt optikai elemek, díszítés, látványelemek, színvilág létrehozása. Egyéb funkciók széles skálája áll még a leendő felhasználó előtt, amelyek szükségességét az egyedi igények határozzák meg (vendégkönyv, kérdőív, szavazó, on-line megrendelőlap, látogatottság-számláló, forgalmi statisztika, reklámok megjelentetése stb.).

Akkor mennyibe is kerül?
Egy honlap elkészítése során annyiféle a lehetőség, hogy előre pontos árat gyakorlatilag lehetetlen mondani, néha az a legjobb megoldás, ha előre megadjuk a rendelkezésére álló összeget. Természetesen, amennyiben több funkció kerül beépítésre az oldalba, az a költségekre is hatással lesz, de akár néhány ezer forintért is előállítható egy nagyon egyszerű weboldal. Persze, mint minden más szolgáltatás esetében, a határ itt is a csillagos ég.

Az internetes oldalunk létrehozásánál a legjobb, ha egy szakértővel konzultálunk, és megfogalmazzuk közösen, hogy mik is az igényeink, mi a honlap célja. Ha ez már megtörtént, akkor könnyebben el tudjuk majd dönteni, mit is szeretnénk, és mennyibe is fog ez nekünk kerülni. Általánosságban elmondható, hogy egy komolyabb weboldal szerkesztése kb. 250-500 ezer forintba kerül ma a hazai piacon.

A magas egyszeri költséget megspórolhatjuk az online webszerkesztő szolgáltatásokkal, ahol a grafikai költség és egy licenszdíj megfizetése kb. 50-100 ezer forint közé esik. Itt viszont nekünk kell a honlapot fejlesztenünk és karbantartanunk. Persze kis családi vállalkozásoknál a mai napig megfigyelhető az a tendencia, hogy egy ismerős, esetleg egy családtag rendelkezik némi informatikai ismerettel, és ő 50 ezer forint alatt elkészít egy nagyon egyszerű lapot, ahol a cég általános adati megtalálhatók.

Egyáltalában véve, miért is van szükségünk honlapra?
Az internetes megjelenésnek több funkciója is lehet egy cég esetében. Az alapfunkció az, hogy megtalálható legyen a vállalkozásunk a neten. Semmi más célja nincs, mint korábban a telefonkönyvnek. Ha valaki meg akar találni minket, akkor itt megszerezheti az elérhetőségeinket. Ennél egy fokkal magasabb szinten állnak azok a honlapok, ahol a cégről már többletinformációkat kapunk, például termékismertetők, katalógusok tölthetők le.

Ez az első két példa jellemzően csak kiegészíti, helyettesíti a korábban is ismert marketingeszközöket, és elektronikus formában nyújtja ugyanazt, mint korábban a nyomtatott anyagok. Már sokkal hatékonyabbnak számít egy olyan lap, ahol az Internet segítségével olyan szolgáltatásokat vehetünk igénybe, amik korábban megvalósíthatatlanok voltak.

Ilyen például a fórum, a vendégkönyv, a webes közvélemény-kutatások, naprakész hirdetések, online foglalások. De ez még mindig csak azt a célt szolgálja, hogy a cégünk tevékenységeit, erősítse és elirányítsa, kiszolgálja az ügyfeleinket. Konkrétan tehát pénzt csak közvetetten szerez számunkra azzal, hogy növeli a való világban végzett szolgáltatásunk profitját.

A legmagasabb szintű honlapok már túlnőttek a cég általános tevékenységén, és kifejezetten külön üzleti célból jöttek létre. Azért, hogy új internetes szolgáltatást nyújtsanak, függetlenül a cég jelenlegi tevékenységétől. Itt már sokkal professzionálisabb fejlesztésre van szükség, és komoly pénzt, energiát kell beleölni ebbe az új vállalkozásba. Mire is gondolok itt? Például egy korábban kivitelezéssel foglalkozó vállalkozó szeretne elkezdeni kereskedni, de ehhez nincs meg a kellő erőforrása.

Az Interneten egy virtuális üzletet nyitva ezt sokkal könnyebben el tudja indítani. Ezeket hívják webáruháznak, ahol tényleges üzlet nélkül, általában csak egy raktárral üzemelnek, eladók, alkalmazottak nélkül. Itt sok esetben nincs is az ügyféllel személyes kapcsolat: csak az Interneten keresztül történik a vásárlás. Ebben az esetben viszont a weboldal fenntartásának a díját a weboldal saját maga fedezi.

Hogyan számolhatjuk ki, hogy milyen profitot termel honlapunk?
Több lehetőség is van a weboldalunk teljesítményének, a közvetlen és közvetett érdeklődők számának mérésére. Az egyik legkézenfekvőbb az Internetről érkező megrendelések száma, de hasznos információk lehetnek a látogatottsági, letöltési adatok, a regisztrálók, a hírlevélre feliratkozók száma. Rengeteg szempont szerint mérhetünk, és elemezhetjük, hogy egy adott időszak után számunkra nyereséges marketingeszközzé vált-e honlapunk. Egyetlen dolog a fontos, történetesen az, hogy értékeljük weboldalunk eredményét, és ha kell, változtassunk rajta!
(Folytatása következik!)


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem