Villanyszerelők Lapja

Mitől Kandó a Kandó mozdony?

2017. június 7. | Dobai Gábor energetikus, szakújságíró |  5811 | |

Mitől Kandó a Kandó mozdony?

Kandó Kálmán neve ismerősen cseng mindannyiunk fülében széles e hazában, sőt a határokon túl is, szerte Európában. A Kandó mozdony pedig egy hungarikum, de hogy mitől olyan különleges, mi az a speciális, csak rá jellemző tulajdonság, amely híressé tette alkotóját, nos, erről lebbentjük most föl a fátylat.

Az elektrotechnika három évtizedes diadalútjának eredményeként a villamosenergia gyakorlati alkalmazásának alapproblémái a XIX–XX. század fordulójára lényegében megoldódtak. Az 1890-es évek végére már csak egyetlen jelentős terület maradt, ahol a villamosenergia gyakorlati felhasználásának módja nem volt még kidolgozva, ez volt a nagyvasúti villamos vontatás szakterülete. Az 1880-as évek közepén folytak már ilyen irányú kísérletek főleg egyenárammal, de ezek eredményei nem voltak kielégítőek. Kandó 1897-ben tanulmányúton járt az Egyesült Államokban, ahol a látottak meggyőzték őt arról, hogy a nagyvasúti vontatásban háromfázisú aszinkron-vontatómotort célszerű alkalmazni. Ez a gondolat igen szokatlannak számított akkor, mert addig csak egyenáramú vagy alacsony frekvenciás soros (kommutátoros) motorral próbálkoztak. A villamos vontatás rendszerének eredményessége három kulcsfontosságú elemtől függ: a táphálózattól, a vontatómotortól és az energiaforrástól. Az elektromosság hőskorában a villamos vontatásban három szisztéma alakult ki, amelyek e három kritikus elem kombinációi.

A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.

Ha van előfizetése, . Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!

Előfizetés

KandóVillamos gépek