Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Nem csak villanyszerelőknek

Válságon túl - Merre tart a villamossági piac?

2011. június 1. | Szabó Zsolt |  3101 | |

Az alábbi tartalom archív, 10 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A recessziónak vége. Sokáig, sokat volt emlegetve a válság, de a továbbiakban is arra fogni bajainkat ma már nem igazi mérlegelési alternatíva. Európa több mint egy éve „robog” előre, s benne kivételes erővel a német gazdaság, amely Magyarország legn...

A recessziónak vége. Sokáig, sokat volt emlegetve a válság, de a továbbiakban is arra fogni bajainkat ma már nem igazi mérlegelési alternatíva. Európa több mint egy éve „robog” előre, s benne kivételes erővel a német gazdaság, amely Magyarország legnagyobb kereskedelmi partnere.

Mégis, a piac szereplőivel beszélgetve miért szembesülünk nap, mint nap azzal a megközelítéssel, hogy ez a legnehezebb év, illetve azzal, hogy ez az „igazság éve”, aki ezt kibírja, az már jövőre „fütyülni” fog? Az induló konjunktúra áldásos hatásai még nagyon egyenetlenül terülnek el, éreztetik hatásukat. S be kell vallani, hogy igazából itt csak az export-konjunktúráról beszélhetünk, viszont a belső piac az elmúlt húsz év egyik legmélyebb „pangását” éli meg.

Így vannak vállalkozások, amelyek nem győzik a külpiacokra a gyártást, munkaerőhiánnyal kell szembenézniük, míg mások továbbra is a létükért, egyszerűen a fennmaradásukért küzdenek. Az világosan körvonalazódik, hogy az épületvillamossági kereskedelmi piacon egészen más kép rajzolódik ki, más erőviszonyok fognak kialakulni a 2008-as év előttihez képest. Referenciaként elég utalni arra, hogy a magyar gépipar új erőre kapott, a magyar vállalkozások pedig, amelyek ebben közreműködnek, akár már a válság előtti szint felett termelnek. Egyértelműen nagyobb szerephez jut a magyar export, míg a belső felhasználás, a belső piac húzóerejének növekedése még akár éveket várathat magára.

A villamossági piac – véleményem szerint – nagyobb része mégis a belső piacoktól függ, így akár a vállalkozások zöme azt éli meg, hogy „soha ilyen nehéz” még nem volt. Egyértelműen lejátszódik egy piaci koncentráció, ahol az erősek még erősebbekké válnak, míg nagyon sokan morzsolódnak le a periférián, amennyiben nem tudják „újradefiniálni” magukat. Miből áll ez az újradefiniálás? A vevőt várni és pult mellől kiszolgálni mára nagyon anakronisztikussá vált. Nem jön be, mert már az „utcán”, az „otthonában” letámadják az élelmes eladók.

A reményteli vevő ma már kivétel nélkül használja az internetet, beengedi a műhelyébe, a házába a piacteret, s ezen az új kereskedelmi felületen kínálják neki a portékát, ahányan csak tudják. Kínálják is rendesen. Bőséges választékból tud meríteni. Amennyiben végső érvként az árat tekintjük, a „nagyok” itt is nyerőre állnak. Az tud árversenyezni – látszólag a végtelenig –, aki bírja tőkével, aki megszerezte a legjobb beszerzési forrásokat, s azokat kézben is tudja tartani. Az áru ma már önmagában nem érték. Bárkinek hozzáférhető, nincs szükség hosszú láncra, hogy a valódi felhasználóhoz célba jusson. Az internet, a „gugli-világ” már kőkeményen felszaggatta a hosszú elosztási láncokat. Kevesebb közvetítőre van szükség az áru célba juttatásához. Sokkal kevesebbre.

Látszólag szomorú konklúzió vonható ebből le nagyon sok vállalkozás részére. Mégis, mi lehet a „kitörési pont” a sok kis és közepes szereplőnek? Egyértelműen a tudás, a több szolgáltatás. A vevőnek olyat kell nyújtani, amit nem tud „leakasztani” bárhol a virtuális piactéren. Nehéz dolgok ezek látszólag, mert „mi újat tudok én nyújtani a vevőnek?” – kérdezhetik sokan. Pedig a net nap, mint nap kínálja a lehetőségeket, csak használni kell a javunkra, saját céljainkra. Nagyon érdekes példája a LED világítástechnika annak, hogy mennyi, de mennyi hely van a „kicsiknek”. Ez a jelenleg óriási konjunktúrában lévő piac rengeteg új vállalkozást termelt ki. A „nagyok” kicsit lenézve szokták mondani: „ma már a zokniárus is LED-et kínál”.

Lehet, hogy valóban így van, de ez egyben azt is jelenti, még neki is jut valamennyi hely. Kismegszakítóra manapság nincs akkora igény, hát árulják a LED-et. A netet böngészve látszik, hogy ennek a piacnak is kezdenek kialakulni a nagyágyúi: ezek kivétel nélkül nemrégiben még ismeretlen vállalkozások voltak. Az igazán sikeresek egész szolgáltatási palettát nyújtanak a vevőknek. Tervezést, tanácsadást, kivitelezést. Érdekes, hogy a neten mennyivel több információt megosztanak, mint ami régen jellemző volt. Az internet sokkal nyíltabbá tette az egész kereskedelmet, s ezek az új vállalkozások sokkal többet is „árulnak” el a portékáról, mint az korábban jellemző volt. Igaz, egyben jóval többet magukról is.

Az internet világa mai fejlett formájában óriási lehetőséget kínál a kicsiknek is. A piac kitágult. Sokkal könnyebb az internettel elérni a reménybeli vevőt, mint akár évekkel ezelőtt is. Nincs szükség hosszú „hírvivői” láncra, bárhol a világon pillanatok alatt megjelenhet a portéka hirdetése. Ez egyben annak, aki valódi értéket tart a kezében, annak a lehetőségét rejti magában, hogy ma már nem csak a belföldi piacban érdemes gondolkodni, hanem az európaiban is, szélsőségesebb esetben akár az egész világ kereskedelmi vérkeringésébe be lehet csatlakozni.

A logisztika nem jelenthet problémát, hiszen a csomagküldő szolgálatok behálózzák a világot. Egy-egy termék Magyarországon sokszor kis piaccal rendelkezik, de lehet, hogy amennyiben közeli régiónkra, Közép-Európára tekintünk, már elegendő tér nyílik. Természetesen ehhez nyelvtudásra is szükség van, amit nem lehet megspórolni az ilyen, külkereskedelmi területen szerzett sikerhez.

Térjünk még vissza kicsit a „hagyományos” áruk versenyére: a belföldi szereplőknek ma már olyan versenytársakkal is számolniuk kell, akik külföldön működtetik a logisztikát, de pont a könnyű szállíthatóságnak és az internet hírvivő erejének köszönhetően beléptek a magyar piacra. Kettő ilyet említenék: Distrelec és Farnell. Olyan cégekkel versenyezni, akik 400 000-500 000 terméket kínálnak raktárról, s a beszerzésüket az egész világról intézik, legalábbis izgalmasnak ígérkezik. Természetesen a magyar nyelvű webshop és a szintén magyar nyelvű, de akár egy közeli országban működő „helpdesk” nem helyettesítheti a terepen jelen lévő, „hús-vér” embert, de az árak hamar kiderülnek bárki számára, s nem lehet mellébeszélni. Az új idők, a „válságon túliak” eljöttek. Izgalmasnak ígérkeznek.


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem