Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Számítástechnika

Való világ, kontra világháló

2008. november 26. | Szilágyi László |  3740 | |

Az alábbi tartalom archív, 12 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Való világ, kontra világháló

Az Internet és a valós világ között egyre inkább elmosódnak a határok: a gazdasági piacon számtalan esetben látjuk, hogy a hétköznapi kereskedelmi formák mellett a világhálón is egyre gyakoribbak a kiegészítő szolgáltatások és a teljesen új elektronikus eszközök.

Kezdetben a kereskedelemmel foglalkozó cégek egyetlen célja, az volt, hogy az Internetet, mint egy elektronikus telefonkönyvet használtak. Legjobb esetben a saját honlapjukon az általános elérhetőségeiket tudtuk megtalálni, sőt, sajnos a mai napig nagyon sok cég kizárólag erre használja. Nem akarom „bántani” őket, mert igazából ők már úttörőként felismerték ennek az eszköznek az elengedhetetlenségét. Már számtalanszor felhívtam arra a figyelmet, de nem győzöm ismételni, hogy nincs azzal kész egy weboldal, hogy a programozó átadta, tekintettel arra, hogy ezzel nagyon sokat kell még dolgozni, hogy minél többen rátaláljanak. Ezért az internetes marketingmunka elengedhetetlen. Gondoljunk csak bele, hogy a valós világban is milyen sok piaci szereplő verseng egymással. Attól, hogy nyitottunk egy boltot a konkurencia melletti utcában, még egyáltalán nem biztos, hogy az ugyanolyan sikeres lesz., mint a versenytársé. Nem elég az Interneten létrehozni egy oldalt és a kitalálni egy hangzatos domain nevet, ami nem más, mint a valóságban az üzlet neve vagy címe. Bizony reklámozni kell, kommunikálni kell a boltnyitást, akciókat kell csinálni, és be kell csalogatni a vevőket.

Ugyanez a helyzet a weboldalunk létrehozásánál is. Itt viszont összefolyhat az elektronikus és a reális világ. Mire is gondolok itt? A weboldalunk címét reklámtáblákon, szóróanyagokon, újsághirdetésekben, névjegykártyákon jelentethetjük meg, ezzel népszerűsítve ezt. Természetesen a honlapunkon is hirdethetjük a meglévő üzletünket, vállalkozásunkat: így a két „világ” kommunikációjában erősítheti egymást.

Ne álljunk meg azon a szinten, amikor a honlapunk pusztán egy elektronikus névjegykártya. Elképesztően sok olyan eszközt építhetünk be oldalunkra, amit eddig is használtunk. Alapvető lehetőség az információk átadása a vevőink részére. A boltunk hátsó irodájában felhalmozott több raklapnyi szakkatalógust, prospektust digitális úton sokkal egyszerűbben eljuttathatjuk vásárlóink részére. Gyorsabb és hatékonyabb háttértudást tudunk így biztosítani, amivel egyértelműen segíthetjük az eladást.

Az ügyfélkezelést forradalmasíthatjuk és akár a humánerőforrás-gazdálkodást is racionalizálhatjuk néhány szolgáltatással. Az, hogy az e-mail mára gyakorlatilag a postai levelezés arányát legalább 80%-kal csökkentette, már közkeletű információ. Néhány nemzetközi vállalat, ahol már kizárólag internetes szolgáltatást nyújtanak, mint például a google, nem is küld papír alapú számlát, csupán megad egy linket (kapcsolatot a honlapjának adott pontjára), ahonnan letölthetjük a számláját.

Az ügyfelek véleményének, elégedettségének felmérése tipikusan egy olyan pont, amire egy kisvállalkozó már nem tud elegendő időt, energiát fordítani. Ha mégis veszi a fáradságot erre, akkor nyomtat pár ezer kérdőívet, amit aztán kitölthetnek a vevők, majd ezt összesítve készít belőle elemzéseket a döntéshozók részére. Építsük be ezt mi is oldalunkba és kérdezzük meg a látogatóink véleményét egy internetes űrlap segítségével. Ennek az összesítése már automatikusan történhet, nem kell senkinek begépelni a válaszokat, összeadogatni az adatokat. Ráadásul, ha már egyszer kifizettük ennek a fejlesztésnek a költségét, a jövőben bármikor extra fejlesztési, nyomdai díj nélkül tudunk új közvélemény-kutatást végezni.

Az internetes oldalunk lényege az interaktivitás elérése. Az üzletben pult mögött álló kollégák valós idejű interaktív kapcsolatot létesítenek ügyfeleinkkel. Erre van lehetőség az Interneten keresztül is. Ne várjunk mindig arra, hogy ha valakiben felmerül egy kérdés, akkor majd ír egy e-mailt. Létre lehet hozni üzenőfalat, ami sokszor hatékonyabb az e-mailnél, mert nem kell megnyitnia a látogatónak a levelező programját és nem szükséges megkeresnie az e-mail címünket. A honlapon azonnal beírhatja kérdését, amiről mi rögtön értesítést kapunk a gép előtt. Ha van rá lehetőség, hogy valamelyik kollégánk mindig számítógép előtt legyen, akkor lehetőség van egy „csetszoba” aktiválására is.

Itt azonnal tudunk írásban reagálni az ügyfelek kérdéseire, mivel a beírt üzenetet 1 másodpercen belül olvashatjuk. Ha már itt tartunk, érdemes megemlíteni az internetes telefonálás lehetőségét is, ami ingyenes élőhangú kommunikációt biztosít. Egy 5 ezer forintos webkamera beruházása után (a legtöbb mostanában gyártott notebook alapfelszereltsége) videó-telefonálásra is van lehetőségünk.

Visszatérve a kezdeti példánkra, amikor egy cég azzal a céllal hoz létre egy weboldalt, hogy saját működő vállalkozását bemutassa, érdemes megjegyezni, hogy egy éles határ áll fenn a webmarketing területén a között, hogy az internetes eszközök segítségével a weboldalunk szolgáltatásait mutatjuk be vagy a már működő boltunk kínálatát népszerűsítjük. Véleményem szerint a jövő itt kezdődik. Ma már vannak olyan boltosok, akik nem is rendelkeznek üzlethelységgel, kizárólag az interneten keresztül értékesítenek, így megspórolnak ezzel komoly bér- és beruházási költségeket. Gyakorlatilag akár egy egyéni vállalkozó is komoly áruházat üzemeltethet a neten. A legtöbbször csupán egy raktár épület áll az egész cég mögött, és a termékek átadása kiszállítással történik. Átmeneti megoldásként sokkal gyakoribb, mikor egy meglévő kereskedő nyit egy internetes webshopot és az üzletében lehet átvenni a megvásárolt termékeket. Külön érdekesség az, amikor olyan szolgáltatásokat árul egy vállalkozó, amelyek az Internet segítségével érhetők el. Gondolok itt például egy online újság vagy egy online cégadattár használatára. Itt a kész termék is az Interneten kerül felhasználásra.

El is értünk egy új kulcsfogalomhoz, ami a „való világban” már jól megszokott rendszerben működik és ez nem más, mint a „fizetés”. Az internetes fizetéstől még mindig nagyon sokan ódzkodnak. Éppen ezért egy furcsa egyveleg alakult ki az internetes piacon, ahol a legtöbb esetben több különböző fizetési mód közül választhatunk. Nézzünk meg egy webes áruház példáján, milyen lehetőségeink vannak!

Az első esetben a honlapon csak a megrendelést bonyolítjuk és a termék átvételekor a raktárban vagy az üzletben készpénzben fizetünk. A második eset az, ha nem megyünk el a termékért, hanem kiszállítják részünkre. Ebben az esetben a leggyakoribb az utánvétellel történő fizetés. Legyünk figyelmesek, mert igen változó, hogy a kereskedő beépíti-e a szállítás és az utánvételi fizetés díját a bruttó termékdíjba vagy külön kiterheli! Elméletileg ezt az oldalon kötelező feltüntetni. Ha nem készpénzben szeretnénk fizetni, akkor a legkézenfekvőbb az átutalás, ami a legtöbb esetben az átvétel előtt esedékes. Egy vállalkozónál ez gyakori fizetési mód, de a magánszemélyek szeretnek inkább később fizetni. A tapasztalat az, hogy ezt nem igen preferálják a cégek, félve a bizonytalan kifizetésről, ezért a legtöbbször előre kell utalni. Ha már Internettel foglalkozunk, akkor biztos, hogy a bankfiókunk személyes meglátgatása helyett a pénzintézetünk internetes fiókját használjuk. Érdemes így utalni, mivel egyrészt kisebb a kezelési díj, mintha a banki alkalmazott segítségével utaltatnánk, másrészt az Interneten keresztül nyomon követhetjük számlamozgásainkat, lekötéseinket teljesen ingyen. A legtöbb bank is igyekszik szolgáltatásait az Internet felé irányítani, ezért általában sok akció és kedvező díjszabás késztet minket erre a felhasználásra. A hazai internetes portálokkal ellentétben a tengerentúlon a bankkártyával történő fizetés sokkal elterjedtebb. Ez egyébként nem csak az üzletekben, de a hétköznapi életben is jól megfigyelhető. Ma még mindig vannak olyan üzletek, szolgáltató helyek, ahol nem lehet kártyával fizetni. Az amerikai oldalakon többször futottam már bele olyan szituációba, hogy kizárólag Visa kártyával lehetett fizetni a szolgáltatásért/áruért, más megoldás nem állt rendelkezésre. Még a gyakorlott kártyás fizetők is szkeptikusak ezzel a fizetési móddal szemben, ezért sokszor külön alszámlát nyitnak az internetes fizetésekre, ahova mindig csak annyi pénzt utalnak át, amennyit le fognak venni a vásárláskor. Ha most tervezünk kártyavásárlást, figyeljünk arra, hogy az Interneten csak dombornyomott kártyával fizethetünk és Európán kívül a maestro kártya helyett inkább a /tablevisa a kedveltebb.

A következő lehetőség a kreditponttal történő fizetés. Egyes szolgáltatásokért fizethetünk internetes kreditponttal, ami egy előre átutalt összeg után aktiválódik. Ez főleg ott érdekes, ahol gyakoriak a fizetések. Például egy álláshirdetéseket kezelő oldalon megvásárolhatunk kredit pontokat (internetes fizetőeszközöket), amit később kedvünkre levásárolhatunk.

Szeretnék bemutatni egy új fizetési módot, ami még gyerekcipőben jár, de hamarosan komoly teret fog hódítani. Ez a mobil fizetés, ahol a telefonunkkal egy sms küldésével vásárolhatunk. Ez kiépítés alatt áll a hazai mobilszolgáltatóknál, de már egyre több ilyen szolgáltatást vehetünk igénybe. Itt a vásárlás indítását a webshop adott oldalán kezdeményezzük, amire egy megerősítő sms-t küldenek részünkre. A mobilinternet terjedésével ez a fizetési mód is egyre elterjedtebb lesz. Ebben az esetben a tényleges fizetés a telefonszámla rendezésével történik, mivel ebben fog megjelenni a mobil vásárlásunk is.

A fentiekből kiderül, hogy a már jól bevált kereskedelmi és marketing eszközeinket könnyen adaptálhatjuk az internetes oldalunkon, aminek segítségével még hatékonyabbá tehetjük vállalkozásunkat. Ha még nem rendelkezik internetes oldallal vagy a honlapja szerkezete nem engedi ezeknek a szolgáltatásoknak a létrehozását, látogassa meg a www.infobau.hu internetes építőipari adatbázis oldalát, ahol saját honlapot hozhatunk létre, termékleírásokat, elektronikus prospektusokat jelentethet meg, álláshirdetéseket adhat fel, saját fórumot hozhat létre, bemutathatja referenciáit, illetve szakmai cikkeket írhat és felmérheti a piaci igényeket egy egyedi közvélemény-kutatás létrehozásával.

A cikk végére pedig egy jó tanács. Az Internet napról napra változik, bővül, fejlődik. Mi se álljunk meg egy pillanatra sem és a mai gazdasági világválság okozta pánik hatására ne zárkózzunk be, hanem még nagyobb intenzitással harcoljunk az egyre szűkülő piacon!


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem