Munkavállalás Angliában
2007/3. lapszám | netadmin | 4268 |
Figylem! Ez a cikk 18 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
A külföldi munkavállalás lehetőségeit taglaló sorozatunkban most az Egyesült Királyságra vonatkozó helyzetet ismertetjük. Nem lehet azonban elhallgatni, hogy megdöbbentően nehéz volt az információszerzés: végül a Brit Kereskedelmi Kamara a Magyar Köztársaság londoni Nagykövetségének egy információs honlapjához irányította szerkesztőségünket.
Az Egyesült Királyság kapujában
2004. május 1-jét követően a közösségi jog alapján szabaddá vált a beutazás a munkavállaló magyar állampolgárok számára is. A határon az "EU Nationals" feliratú kapun léphetünk be útlevelünk vagy érvényes személyazonossági igazolványunk felmutatásával. (Mivel a régi típusú személyi igazolvány csak magyar nyelvű, s ez gondot okozhat a határon, illetve a munkavállalásnál, célszerűbb útlevéllel vagy új típusúra cserélt személyi igazolvánnyal beutazni.) Az útlevél-ellenőrzést végző bevándorlási tisztviselő csak a személyazonosságot és az úti okmány valódiságát vizsgálja, nem tesz fel kérdést a belépés céljára, az utasnál lévő pénzmennyiségre vonatkozóan. Az uniós szabályoknak megfelelően a belépés csak közrendi, közbiztonsági és közegészségügyi megfontolásból tagadható meg.
A brit bevándorlási szabályok a különféle megélhetési kategóriába tartozó EU-állampolgárok (munkavállaló, egyéni vállalkozó, tanuló, önellátó, nyugdíjas, visszavonult egyéni vállalkozó stb.) számára eltérő kiegészítő jogokat állapítanak meg, például az EU-állampolgárral együtt betelepülő családtagok körére: az alkalmazott munkavállaló felesége és 21 éven aluli eltartott gyermekei, míg a többi betelepedő felesége és bármilyen korú eltartott gyermeke számítanak családtagnak.
A tartózkodási engedély
A magyar állampolgárok 2004. május 1-jétől korlátlan ideig az Egyesült Királyságban tartózkodhatnak, amennyiben igazolt munkaviszonyuk van, vagy igazolni tudják, hogy önfenntartók, azaz rendelkeznek annyi pénzzel, amennyiből ők és családjuk meg tud élni, s nem folyamodnak szociálpolitikai juttatásokért. A megfelelő anyagi háttér egyesült királyságbeli bankszámlával, vagy egyesült királyságbeli címre rendszeres átutalást igazoló külföldi bankszámla-kivonattal igazolható. Alaphelyzetben tehát, ha valaki itt dolgozik, nem szükséges tartózkodási engedélyt kérnie, s nem kell bejelentkeznie a rendőrségen sem. (Az Egyesült Királyságban nincs kötelező lakcím-bejelentési kötelezettség, központi lakcímnyilvántartás, s nincs személyi igazolvány sem.)
Amennyiben a magyar állampolgárnak nem EU-tagországbeli családtagja van, aki számára nem akarnak minden ki-beutazáshoz EGT családi engedélyt kérni, vagy ha a magyar állampolgár az egyesült királyságbeli végleges letelepedés, illetve a későbbiekben a brit állampolgárság felvételének gondolatát sem zárja ki, 12 hónapnyi folyamatos munkaviszony után, vagy - önfenntartóként - a megélhetéshez szükséges anyagi háttér meglétét bizonyítva tartózkodási engedélyt (Residence Permit - RP) kérhet az EEC1 formanyomtatvány benyújtásával a brit bevándorlási hivatalban (European Casework Group, 18th Floor, Lunar House, 40 Wellesley Road, Croydon CR9 2BY).
A tartózkodási engedély érvényessége 5 év. A 3-12 hónapos szerződéssel érkezők a szerződés idejére szóló RP-t kapnak. Családtagok a családfenntartó tartózkodási engedélyének idejére kapják, s együtt kell meghosszabbítaniuk. A nyugdíjasok és önellátók tartózkodási engedélyét az első két év után meg kell újíttatni. A nem EU-(tag) állampolgárságú családtagnak a családi engedéllyel történő belépés után egy rövid érvényességi idejű státusz-igazolást kell kérnie a bevándorlási hivataltól (European Casework Group, l. fent), majd a magyar házastárs/munkavállaló RP-je alapján egy ún. tartózkodási okmányt (Resident Document - RD), amely igazolni fogja jogát a huzamos itt-tartózkodáshoz és munkavállaláshoz. (Ehhez a családtag útlevele mellett a magyar állampolgár útlevelét, már beszerzett RP-jét, regisztrációs igazolványát és igazolását, önellátók esetén a megélhetést igazoló kimutatásokat, a családi köteléket bizonyító okiratot kell csatolni, eredetiben.) A RP, a RD és az EGT családi engedélyek ingyenesek.
Az egyéni vállalkozók, akik mentesek a munkavállalói regisztrációtól, szerződéses munkaviszonyuk megszűnése után esetleges tartózkodási engedélyük meghosszabbításához igazolni kötelesek, hogy önellátók, azaz képesek eltartani magukat.
További információhoz a brit belügyminisztérium www.workingintheuk.gov.uk honlapján juthatunk. (A RP az EU más tagállamaiéhoz hasonló vízumszerű vignetta, amely fényképet is tartalmaz, a RD pedig a nem EU-tagállam állampolgárságával rendelkező családtag útlevelébe nyomott pecsét, amely igazolja a magyar jogosult családtagjaként szerzett tartózkodási és munkavállalási jogosultságot).
Munkavállalás
A csatlakozás után a brit hatóságok nem korlátozzák a magyar állampolgá-rok munkavállalási jogát. Állampolgárainknak jogukban áll munkakeresés céljából is az Egyesült Királyságban tartózkodni. Magyar állampolgárok nem csak magánvállalatoknál, hanem az állami szektorban is elhelyezkedhetnek.
A munkavállaló közvetlenül (a sajtóban, az Interneten stb.), vagy a munka és nyugdíjügyi minisztérium felügyelete alatt működő valamelyik állami munkaközvetítő és foglalkoztatási tanácsadó irodában - Jobcentre -, vagy a megannyi állásközvetítő magáncégen keresztül juthat állásajánlatokhoz. Az országos hálózatról további információ az érdeklődőknek a www.jobcentreplus.gov.uk lapon található.
Az Európai Unió átfogó állásbörzéje, az EURES (European Employment Services) az EU-tagállamok foglalkoztatási hálózatainak, munkaügyi szervezeteinek hálózata. Az EURES átfogó összeurópai állás-adatbázist kezel. Ajánlott honlap: www.europa.eu.int/eures. Társadalombiztosítási járulék és adóügyi kérdésekben a brit adóhivatal honlapján (www.inlandrevenue.gov.uk) találhatunk részletes tájékoztatást.
Munkavállalói regisztráció, igazolvány kiváltása
A brit parlament által jóváhagyott új szabályozás szerint a csatlakozó országok (alkalmazottként) munkát vállaló állampolgárainak statisztikai megfontolások és az ellenőrizhetőség érdekében a munkába állást követő 30 napon belül - postai úton - regisztráltatniuk kell magukat és valamennyi állásukat az illetékes belügyminisztériumi hivatalnál (Workers Registration Team, Home Office, Walsall Road, Cannock, WS11 0WS). A megfelelő űrlap: Form WRS version 04/2005, emellett postázása telefonon is kérhető a Home Office formanyomtatvány-részlegétől, Application Form Unit: +44 870 2410645.
A belügyminiszternek címzendő levélnek tartalmaznia kell az alkalmazottként munkát vállaló nevét, címét, születési helyét, munkaadója nevét és fő telephelyének címét, a megtörtént munkába állás dátumát, csatolnia kell két útlevélképet, illetéket, az eredeti útlevelet vagy személyazonossági igazolványt, valamint a munkaadó levelét arról, hogy az illető melyik napon kezdett nála dolgozni, s hogy havi jövedelme eléri a minimálbért: ennek mértékéről naprakész adatokat a www.incomesdata. co.uk honlap közöl.
A hatóság a fentiek ellenőrzését követően - 2-7 napon belül - ún. regisztrációs (munkavállalói) igazolványt (Registration Card) és regisztrációs igazolást (Registration Certificate) ad ki. Utóbbi azt igazolja, hogy az illetőt nyilvántartásba vették a kérelemben/kérelmekben szereplő munkaadó(k) alkalmazottjaként (mivel ha több munkát is vállal valaki, minden munkahelyét regisztráltatnia kell). Ezeket postán küldik ki az útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal együtt. A munkavállalói igazolvány 12 hónapra lesz érvényes, és csak a bejelentett állás betöltésére jogosít. Aki 12 hónapon belül állást változtat, új igazolásért kell folyamodnia. 12 hónapos jogszerű munkaviszony elérésével - ami több egymást követő, rövidebb munkaviszony révén is megszerezhető, ha a regisztrált munkaviszonyok között az egy év alatt nem telik el összesen több mint 30 nap "munkakeresési" idő - a munkavállaló jogot szerez az Európai Gazdasági Térség állampolgárainak járó tartózkodási engedélyre, illetve valamennyi jogra, így például megszűnik regisztráltatási kötelezettsége is.
Egyéni vállalkozók (Self-Employed Persons)
Az egyéni vállalkozóknak nem kell az alkalmazottak számára előírt módon regisztráltatniuk magukat, jogaik azonosak az EGT országok vállalkozóiéval. (Ha azonban valamilyen oknál fogva szüneteltetik gazdasági tevékenységüket, tartózkodási jogalapjuk megszűnik, amennyiben nem önfenntartók vagy nem regisztráltatják magukat munkavállalóként.)
Az egyéni vállalkozók működésével, a kisvállalkozások formáival, beindításával kapcsolatban a www.businesslink.gov.uk, illetve a www.startups.co.uk honlapok átfogó tájékoztatást nyújtanak. Az Egyesült Királyságban évente mintegy 320 ezer új egyéni vállalkozó ("sole trader" vagy "freelance") jelenik meg a gazdaságban. Bizonyos tevékenységekhez még a nyilvántartásba vétel előtt be kell szerezni a helyi önkormányzati hozzájárulást. Önkormányzati engedélyre lehet szükség egyes vállalkozások lakásban történő üzemeltetése esetén. Az egyéni vállalkozás beindítását követő 3 hónap során a vállalkozónak be kell jegyeztetnie magát az adóhivatalnál (Inland Revenue). Az egyéni vállalkozók az Egyesült Királyságban több kis- és középvállalkozásokat segítő tanácsadó/szolgáltató segélyvonalat is igénybe vehetnek (Business Link Helpline tel.: +44 (0)845 600 9006, Inland Revenue Newly Self-employed Helpline +44 (0)845 915 4515). Kisvállalkozás, kft. bejegyeztetése a brit cégbíróságon (Registrar of Companies) helyi könyvelő vagy jogász közreműködésével intézendő.
Az adó- és TB-szám (National Insurance Number)
Az egyesült királyságbeli munkavállalók adózása és társadalombiztosítási jogosultsága szempontjából fontos elem az ún. "National Insurance"- (NI) szám beszerzése. A munkát kereső, elkezdő, adót fizető, illetve juttatásokat igénylő magyar állampolgárnak szüksége van NI-számra! Ezt az adóhivatal adja ki egy ún. azonosító (feltérképező) interjú alapján, amelyben felmérik a kérelmező szociális hátterét. Az interjúra a helyi társadalombiztosítási irodákban (Social Security Office) kerül sor, előzetes időpont-egyeztetés alapján. E hivatalok hálózatáról a www.jobcentreplus.gov.uk honlapon kaphatunk képet. A bemutatandó okmányok mennyisége attól függ, hogy ki milyen célból igényli az NI-számot.
Az interjú négyszemközt zajlik, szükség esetén tolmácsot is biztosítanak. Csak hiteles fordítással ellátott eredeti okmányokat fogadnak el, amelyekből néhányat elismervény ellenében egy időre benntarthatnak. Ezek: útlevél, személyi igazolvány, születési anyakönyvi kivonat, házassági anyakönyvi kivonat, valamint
a) alkalmazotti munka esetén: fizetési kimutatás, munkaadói levél, munkaszerződés, az esetleges munkaközvetítő iroda elérhetőségei;
b) egyéni vállalkozó esetében: számlák, a könyvelőtől és az ügyfelektől származó levelek, a Schedule D adóbevallási formanyomtatvány.
Más, a személyazonosságot megerősítő okmányt is célszerű elvinni az interjúra, amelyen még akkor is érdeke megjelenni a kérelmezőnek, ha esetleg nem minden okmányt sikerült beszereznie. Kedvező elbírálás esetén az NI-számot utólag postázzák.
A szakképzettség elismertetése
Az európai uniós munkaerőpiac szokásos problémája a képzettség elismertetése egy másik országban. E probléma kezelésére hozták létre az európai információs központok hálózatát (ENIC), amely a nemzeti képzés-elismertetési információs központokra (NARIC) épül. A két szervezet minden tagállamban összevonva működik. Magyarországon a kérdés gazdája az Ekvivalencia és Információs Központ, honlap: www.naric.hu.
A brit oktatási, a kereskedelmi és ipari, valamint a munka- és nyugdíjügyi tárcák tájékoztatóiból kitűnik, hogy a brit munkaerőpiacon jelentkezők egy részének képzettségét automatikusan elfogadják, néhány szakipari területen pedig a szakmai területen szerzett tapasztalat magyar hatóságok általi igazolása esetén tekintenek el a nemzeti szakvizsga megismétlésétől.
A brit hatóságok jelenleg mintegy 100 szakma gyakorlását kötik engedélyeztetéshez, amelyben brit szakmai tanácsokra, kamarákra és egyéb szakmai fórumokra testálják a munkavállaló képzettségének megítélését. Azt, hogy szakmája engedélyhez kötött-e, a magyar munkavállaló a www.dfes.gov.uk/europeopen honlapon keresztül érdeklődheti meg. Az engedélyező szakmai szervezetek tájékoztatást adnak a bemutatandó (hiteles fordítással ellátott) okmányok köréről. Az engedély kiadása díjköteles lehet. Fontos, hogy a működési engedély kiadását követően a munkavállalóra ugyanazok a helyi továbbképzési kötelezettségek vonatkoznak, mint a brit munkavállalókra - az anyagi vonzatokkal együtt. A szakipari végzettség elismertetésére vonatkozóan bővebb információt a www.uknrp.org.uk honlap tartalmaz. Az Európai Unió által bevezetett magyarázó jellegű oklevél-kiegészítésről (certificate supplement) és az azt kiegészítő ún. "európai önéletrajzról" (European CV) a www.cedefop.eu.int/transparency honlapon olvashatunk részletesen.
Az Egyesült Királyságban a megfelelő angol nyelvismeretet a munkavállalóktól is megkövetelik. Egységes politika nincs, az egyes munkahelyek maguk határozzák meg az állásokkal kapcsolatos követelményszintet. A legelismertebb nyelvvizsga - az egyetemre felvételizőktől és az elhelyezkedni kívánó diplomásoktól is ezt kérik - az IELTS. Az országosan 35 vizsgaközpontban végzett felmérés 1-9 fokozatú skálán értékeli az illető angoltudását.
Adózás
A jövedelemadót az Egyesült Királyságban is a munkáltató vonja le a dolgozó béréből: a munkába álláskor egy fix összeget von le, bejelenti az alkalmazottat az adóhivatalnál (egy ún. P46 sz. nyomtatvány beküldésével), majd ezt követően már az adóhivatal által megállapított és kiküldött személyes adókulcs alapján végzi a további adóelőleg-levonást. A munkaviszony megszűnésekor a munkáltató egy P45 jelzésű 3 példányos adókimutatást ad ki a távozónak, aki az 1. példányt megtartja, a 2. és 3. példányt pedig majdani új munkáltatójának adja le. A pénzügyi év végén (április 5.) a dolgozó egy P60 jelű nyomtatványon kimutatást kap éves jövedelméről és a tőle az év során levont adóelőleg mértékéről.
A csak rövid időszakokat dolgozók esetében néha előfordulhat, hogy hosszabb időszakra kalkulált adóelőlegeket vontak le tőlük - ilyenkor az adóhivatal helyi ügyfélszolgálati irodáiban (Taxpayer Service Office) kezdeményezni lehet a vélt túlfizetés visszaigénylését. Több párhuzamos munkahely közül csak egy alkalmazza a személyes adókulcsot, a többi munkaadó fix százalékot von le a fizetésből.
Az egyéni vállalkozóknak éves adóbevallást (income tax self-assessment) kell készíteniük. Elkészítéséhez támpontot ad a www.businesslink.org.uk honlap. Az építkezési vállalkozókra vonatkozó külön adózási szabályokról az adóhivatal honlapján kaphatunk tájékoztatást (lásd lentebb). Az egyéni vállalkozóknak éves bevételüktől függően társadalombiztosítási hozzájárulást (National Insurance Contribution - NIC) kell fizetniük. Az évente 58 ezer GBP forgalmat meghaladó vállalkozások áfát kötelesek felszámolni ügyfeleiknek, amelyet a vám- és illetékhivatalnak (HM Customs and Excise) kell megküldeni.
E témáról bővebb tájékoztatás az adóhivatal tájékoztatási osztályán kapható (Inland Revenue Information Centre, Ground Floor, South West Wind, Bush House, Strand, London WC2, tel.: +44 (0)20 7438 6420). További információk: http://www.inlandrevenue.gov.uk/
Társadalombiztosítási jogosultság
A juttatások egy részére csak dolgozó, tehát társadalombiztosítási járulékot és adót fizető lakosok jogosultak, más részük rászorultság, azaz jövedelemszint alapján igényelhető. Minden jogszerűen az Egyesült Királyságban tartózkodó magyar munkavállaló, egyéni vállalkozó, önfenntartó stb. jogosult állami egészségügyi ellátásra és gyermeke állami iskoláztatására.
Azonban fontos tudni, hogy a brit kormány 2004. május 1-től 5 év átmeneti időszakra további feltételekhez köti egyes szociális juttatások igénybevételét.
Ahhoz, hogy valaki rászorultság- (azaz jövedelem-) alapú szociális juttatásokat vehessen igénybe, meg kell felelnie az életvitelszerű itt-tartózkodási és a tartózkodási jogalap-követelményeknek (az alacsony jövedelemszint követelményén túl).
Az ún. -életvitelszerű itt-tartózkodás teszt- (Habitual Residence Test - HRT) keretében meggyőzően bizonyítani kell, hogy a kérelmező az Egyesült Királyságot választotta állandó letelepedési helyéül.
A munkavállalóként (alkalmazottként) regisztráltak - amennyiben jövedelmük alacsony - már a munkaviszony kezdetétől jogosultak az ún. -dolgozói juttatásokra- (in-work benefits), pl. a családi pótlékra (Child Benefit), lakbérpótlékra (Housing Benefit) és önkormányzati adófizetési kiegészítésre (Council Tax Benefit).
Azok az alkalmazottak, akik 12 hónapos regisztrált folyamatos munkaviszonyt követően elveszítik állásukat, jogosulttá válnak a rászorultság-alapú juttatások széles skálájára is, pl. jövedelemszint-alapú munkanélküli segélyre (income-based Jobseeker´s Allowance) vagy jövedelem-kiegészítésre (Income Support). A bizonyíthatóan folyamatosan munkát keresők lakbérpótlékot és önkormányzati adófizetési kiegészítést is igényelhetnek. Az egyéni vállalkozók alacsony jövedelem esetén ugyanolyan juttatásokra jogosultak, mint az alkalmazottak. Ha az egyéni vállalkozó munkahelyi balesetből származó betegségben, ideiglenes munkaképtelenségben szenved, jogalapja egyéni vállalkozóként marad fenn betegsége idejére, emellett szükség esetén jövedelem-kiegészítést is igényelhet. Ha az egyéni vállalkozó szolgáltatótevékenysége megszűnik, önfenntartóként lehet tartózkodási jogalapja, így juttatásokra nem jogosult. A szociális támogatás iránti igényeket központilag bírálják el. További információk a következő honlapon is megtalálhatók: http://www.dwp.gov.uk/
Egészségügyi ellátás
Az Egyesült Királyságban a munkaviszonyban állók, munkát keresők, vagy itt élők, valamint ezek családtagjai az állami egészségügyi szolgálat (National Health Service - NHS) útján részesülhetnek ingyenes orvosi ellátásban. Az NHS nyilvántartásába a helyi körzeti orvosok jogosultak felvenni a huzamosabb ideig itt tartózkodó külföldieket. A körzeti orvosok és a szolgáltatások listája a www.nhs.uk honlapon található.
Minden, jogszerűen az Egyesült Királyságban tartózkodó magyar munkavállaló és egyéni vállalkozó jogosult állami egészségügyi ellátásra és gyermeke állami iskoláztatására. Nehézség esetén Angliában a Primary Care Trust, az Egyesült Királyság egyéb részein a Health Board helyi irodái készek segítséget nyújtani a megfelelő körzeti orvos felkutatásában. Magánorvosi ellátásra szintén van lehetőség, de ennek költségeit az illetőnek vagy - munkaszerződésétől függően - munkáltatójának kell fedeznie.
Bankszámla nyitása
Az Egyesült Királyságban a legtöbb cég banki átutalással fizeti az alkalmazottak bérét. Ehhez a munkavállalónak bankszámlát kell nyitnia, ami sokszor az állás elnyerésének feltétele is. A helyi bankok a terrorizmus és a pénzmosás elleni küzdelem jegyében fogant jogszabályok miatt a korábbinál szigorúbb feltételek mellett nyitnak csak bankszámlát. Ehhez a magyar munkavállalóknak két dolgot kell igazolniuk: egyrészt személyazonosságukat, amihez akár a magyar útlevél, akár a személyazonossági igazolvány is elfogadott, másrészt a helyi, azaz egyesült királyságbeli lakcímet.