Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Kapumozgatás,tolókapuk

2003/1-2. lapszám | Szeles Gábor |  5111 |

Figylem! Ez a cikk 22 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A múltkori írásunkban igyekeztünk a kapumozgatás témakörét főbb jellemzőiben összefoglalni. Most a tolókapuk mozgatásának ismertetésére kerül sor. Megkockáztatható, hogy a tolókapu- mozgatás az automatizálás egyik legszebb témaköre. Amikor az embe...

A múltkori írásunkban igyekeztünk a kapumozgatás témakörét főbb jellemzőiben összefoglalni. Most a tolókapuk mozgatásának ismertetésére kerül sor.

Megkockáztatható, hogy a tolókapu- mozgatás az automatizálás egyik legszebb témaköre. Amikor az ember elindít egy ilyen szerkezetet, megmozdul a nagy, esetenként több tonnás fémtömeg, és "magától" gurul. És lám, a vasszerkezet egyszer csak lassít, mintha csak mondaná: "Most figyelj!" … "Magától" megáll. Éppen ott, ahol kell! És ezt végrehajtja a hőmérsékleti szélsőségek esetén is.

Mindig ott fog megállni, ahol kell! Azért, mert úgy alkották meg a vezérlését, hogy mindig biztonsággal meg tudjon állni a számára kijelölt ponton. Ennek érdekében az időalapos vezérlést kiegészítették végállás-érzékelőkkel is. Ez alapján egy vezérlésről azonnal meg lehet állapítani, hogy tolókapuhoz vagy szárnyas kapuhoz készült. A tolókapu-vezérlés legszembeötlőbb vonása, hogy végállás-bemenetei vannak, és csak egy motorkimenettel rendelkezik. Meg kell jegyeznem, létezik olyan vezérlés, amelyik alkalmazható mind tolókapuhoz, mind szárnyas kapuhoz. A tolókapu üzemkor viszont csak egy motorkimenete dolgozik. Ugyanakkor nem szabad azt hinnünk, hogy ha csak egy motorkimenetet látunk, akkor az csak tolókapuhoz készülhetett! (Az egyszárnyú kapué is egymotoros vezérlés, de végállás-bemenetek nélkül.)

Nézzünk meg egy tolókapu vezérlését!
A sorkapocsléc kiosztása általában a következő: START, (GYALOGOS-START), STOP, COMMON, FOTO1, FOTO2, FCC, FCA, COMMON, 24 V ac a fotocelláknak, elektromos zár 12 V dc, villogó 24 V ac, udvari világítás, motor - nyitás fázis, motor - 0, motor - zárás fázis.

A START és a COMMON pontok közé egy záró kontaktusú kapcsolót iktatva el tudunk helyezni egy kihelyezett nyomógombot vagy kulcsos kapcsolót, amivel nyitni-zárni lehet a kaput. Ha a vezérlés nem rendelkezik saját rádióvevővel, ugyanide be tudjuk kötni bármilyen rádióvevő relé-kimeneteit. Az első csatorna-kimenetet. A START parancs logikája többnyire olyan, hogy az első impulzus hatására elindítja a kaput. A kapu mozgása alatt beadott újabb parancs hatására megáll a mozgás, mert azt a berendezés STOP parancsnak érzékeli. Van olyan vezérlés, melynek az időprogramozását is ezen a START ponton keresztül kell elvégezni.

Ezt célszerű úgy végezni, hogy ideiglenesen beiktatunk egy mikrokapcsolót a START és a COMMON pontok közé. Az adott vezérlés programozási utasításában leírják, hogy milyen időközönként kell impulzust adnunk. A tolókapuknál általában 2-3 impulzussal fel lehet programozni a működési időket. Az első impulzus a nyitás. A második általában a kapu nyitási idejének a vége. Előfordulhat, hogy a második impulzusra a kapu lassítási ciklusba kezd, és csak a harmadik impulzusra áll meg. Amikor megállt a kapu, elkezdődik a szünetidő számlálása - automata zárás esetén -, ami addig tart, amíg újabb impulzust nem adunk. Ha nincs igény automata zárásra, akkor általában a kapu megállítása impulzus és a szünetidő vége impulzus között két másodpercnél hosszabb idő nem telhet el. A szünetidő vége impulzussal be is fejeződik a programozás. A többi funkció - például a villogó elővillogása, társasház funkció - többnyire DIP kapcsolókkal történik. A programozás után vegyük le a mikrokapcsolónkat, és kössük be a kihelyezett nyomógombot vagy kulcsos kapcsolót. Ha nem kell a START bemenetre semmit sem kötni, akkor hagyjuk szabadon a bemenetet!

A GYALOGOS-START pont és a COMMON pontok közé egy záró kontaktusú kapcsolót iktatva el tudunk helyezni egy kihelyezett nyomógombot vagy kulcsos kapcsolót, esetleg számkódos tasztatúra relékimenetét, amivel nyitni-zárni lehet a kaput gyalogos funkció használatakor.

Ha a vezérlés nem rendelkezik saját rádióvevővel, ugyanide be tudjuk kötni bármilyen rádióvevő relékimenetét. Ide, általában a második csatorna-kimenetet kell programozni. A GYALOGOS-START bemenet nem minden esetben a START bemenet mellett van. Ha nem kell a GYALOGOS-START bemenetre semmit sem kötni, akkor hagyjuk szabadon a bemenetet! Az olcsóbb-egyszerűbb vezérléseknél nincs meg ez a bemeneti pont. A STOP pont és a COMMON pontok közé egy bontó kontaktusú kapcsolót iktatva el kell helyezni egy kihelyezett nyomógombot, amellyel baj esetén azonnal le tudjuk állítani a kapu működését. A különböző vezérlések a vészleállítás után másként működnek. Általában az első munkaciklust tévesztik, de ez nem hiba. A vészleállítás után a második munkaciklus már teljes értékű lesz. Ezt az igen fontos biztonsági bemenetet előszeretettel "el szokták felejteni" bekötni, arra apellálva, hogy úgyis van fotocella. A START parancs logikája miatt nem szükséges a távirányítót külön STOP parancs adására programozni.

A FOTO1 pont és a COMMON pontok közé kell iktatni a fotocella relé kimeneteit. A fotocellát azért kell felszerelni, hogy amikor a kapu csukódik - és éppen ebben az időben egy autós úgy gondolja: még beférek -, a kapu mozgását megállítsa. A FOTO bemenetek logikáját be lehet állítani: például csukás közbeni érzékeléskor nyisson vissza teljesen.

Nyitási ciklus alatti érzékeléskor többnyire nem történik semmi, hiszen a kapu úgyis az átjáró szabaddá tételén dolgozik. Automatikus zárásra programozott kapuknál ilyenkor a szünetidőt újból elkezdi számolni, majd mintha mi sem történt volna, bezárja a kaput. A FOTO bemenet logikájában ezt is be lehet állítani. (Belátható, hogy ez a biztonsági bemenet igen fontos, és elég gyakran működésbe is lép.) A fotocellát párban adják. Tartalmaz egy infravörös fénnyel működő adót, TX (adó - angolul transmitter), és egy vevőt, RX (vevő - angolul receiver). A fotocella kiválasztásakor - ha nem egy komplett kapumozgató szettet vásárlunk - célszerű olyan mellett dönteni, amely a lefedendő kapunál legalább kétszer nagyobb távolságon is üzembiztosan működik. Lényeges még, hogy minél nagyobb nyílásszöge legyen, minél kevesebb helyen ázhasson be, valamint a tápfeszültsége alkalmas legyen a vezérlésünkhöz. A tápfeszültség-igényük általában 12-24 V ac-dc, de azért érdemes ezt pontosan megnézni.

A felszereléskor nappal szemben helyezzük el az adót, a vevőt pedig árnyékban. Célszerű a kapu utca felőli oldalán, 40-60 cm-es magasságban telepíteni. A bekötéskor a tápfeszültség helyes kiválasztására külön ügyelni kell, mert hamar tönkretehetjük, ha a 12 V-os bemenetre 24 V-ot kapcsolunk. Lehet külön sorkapocspont, tüskés (jumper) választás, esetleg rugós kapcsoló. Nem minden esetben azonos a tápfeszültség bekötési sorrendje az adónak és a vevőnek. A vevő kimeneti kontaktusa általában három pólusú. Nekünk minden esetben a "C" és az "NC" pontokra van szükségünk. Ezeken a pontokon alapesetben - amikor a fotocella tápfeszültség alatt van és az infrasugár útját semmi sem szakítja meg -, rövidzár van jelen. Ezt a rövidzárat várja a vezérlés FOTO bemenete a COMMON felől. Ne feledjük, hogy a fotocella üzemkészsége engedélyezi a vezérlés működését, ezért gondoskodni kell a fotocella tökéletes vízszigeteléséről. Az üzembe helyezés után, az összes éltalálkozást, a kábelcsatlakozás bemeneti nyílását alaposan szigetelni kell vízzáró anyaggal. A meghibásodások fele abból adódik, hogy "beázott" a fotocella.

A FOTO2 bemenet funkciója hasonló, mint a FOTO1-é, csak az ehhez csatlakoztatott fotocellát a kapu belső zónájába kell felszerelni. Így akkor is működésbe lép a vezérlés védelmi áramköre, amikor a kapu nyitásakor belülről közelíti meg valami a kapu munkaterületét. Logikáját tekintve, általában záráskor nem állítja le a kapu mozgását. Ezt nem minden vezérlés tartalmazza. Ha nem kötünk rá fotocellát, át kell hidalni a COMMON pontra, némely esetben a fotocella pozitív tápjához. Az FCC bemeneti pontja a vezérlés zárási végálláskapcsoló bemenete. Ide azt a végálláskapcsolót kell bekötni, amelyik a kapu zárt állapotában működik. A működtető bak felszerelésekor általában 2-3 cm-rel előrébb kell pozicionálni, mert a kapu tehetetlenségéből adódóan a végállás-kapcsoló billenése után ennyivel mögötte fog megállni. A végálláskapcsoló mindig a motorra van szerelve. Az FCA bemeneti pontja a vezérlés nyitási végálláskapcsoló bemenete. Ide azt a végálláskapcsolót kell bekötni, amelyik a kapu nyitott állapotában működik. A működtető bak felszerelésekor általában 2-3 cm-rel előrébb kell pozicionálni, mert a kapu tehetetlenségéből adódóan a végálláskapcsoló billenése után, ennyivel mögötte fog megállni. A két végálláskapcsoló egyik ága közösítve van. Ezt a COMMON pontra kell kötni. A forgásiránynak megfelelően a végálláskapcsolók bekötését is fel kell cserélni. Lényeges, hogy vásárláskor az igénybevételnek megfelelő motort válasszunk. A motor terhelhetőségét célszerű 1,5-2-szeresére túlméretezni. Például egy 300-400 kg-os kapuhoz célszerű 600-800 kg-os kapumozgatására alkalmas motort választani. Gyakori használatra mindenképp olajkenésű motort javaslok.