Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Hogyan látjuk a villanyszerelési anyagok vásárlóit?

2006/7-8. lapszám | netadmin |  2986 |

Figylem! Ez a cikk 19 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Hogyan látjuk a villanyszerelési anyagok vásárlóit? Cikksorozatunk jelen elemében arra teszünk kísérletet, hogy a kereskedelmi rendszer egészét egy meghatározott aspektusból, egy országos hálózattal rendelkező nagykereskedő szempontjából mutassuk...

Hogyan látjuk a villanyszerelési anyagok vásárlóit?

Cikksorozatunk jelen elemében arra teszünk kísérletet, hogy a kereskedelmi rendszer egészét egy meghatározott aspektusból, egy országos hálózattal rendelkező nagykereskedő szempontjából mutassuk be. Természetesen hangsúlyozni kell, hogy az alábbiakban közöltek csak az érem egyik oldalát prezentálják: a közeljövőben további publikációkkal kívánjuk a megközelítésünket teljessé tenni.

Kezdjük talán a múltnál, közvetlenül a rendszerváltás előtti időszaknál. A villamossági kereskedelmi piacot akkoriban a Villért Rt. uralta. A szocializmus végnapjaiban jellemző volt az áruhiány, azaz a vevőnek kellett kiédesgetnie a nagykereskedőből az árut különböző fondorlatokkal. Ez volt a kánaán az "áruforgalmi előadók" részére, mert a bejött, szűkös árut annak a vevőnek "osztották le", aki hajlandó volt kisebb ajándékkal segíteni az "információáramlást". Például egy raklap "mcu-ért" járt egy jó konyak. Tévedés ne essék: nem a vevőnek, hanem az áruforgalmi előadónak. Azóta eltelt idestova 16-18 év, s a "szűkös" piac valódi kínálati jellegűvé változott, ahol több tíz nagykereskedő, legalább száz gyártó kínálja a portékáját a kiskereskedőknek, szerelőknek, kivitelezőknek. Ma a vevő "egyeduralkodó", aki szinte mindent megtehet az eladóval. Alkudozhat, kérhet azonnali kiszállítást, szinte következmények nélkül visszadobhatja az árut stb. Röviden: valódi verseny folyik a vevőkért. A ´90-es évekre jellemző 15%-os és a feletti haszonkulcsok mára szinte kivétel nélkül 10% alá zsugorodtak a nagykereskedelmi piacon a késhegyre menő verseny miatt (egyes esetekben picit javít a beszállító által fizetett évközbeni/évvégi bónusz). Több kereskedő a kíméletlen árversenyt úgy próbálja kikerülni, hogy saját márkákat hoz létre, s ezeket megkülönbözteti más gyártókétól. Jellemző, hogy ezek a saját márkák javarészt Kínából importált árut jelentenek.
S akkor szóljunk a vevőkről: a vevők között jól elkülöníthető csoportot képviselnek a viszonteladók és a kivitelezők (szerelők).

Kezdjük talán a viszonteladókkal.
A viszonteladók "árra hajtanak", azaz attól a beszállítótól rendelnek, aki a legjobb árat adja, persze társítva egyéb, ma már alapból elvárt szolgáltatásokkal. Ilyenek a már teljesen általános ingyenes kiszállítás (szinte értékhatártól függetlenül), az azonnali, raktárról való szállítás. Persze több komoly viszonteladó azért köt éves "keretszerződést" a fő beszállítójával, ahol megegyeznek az árakról, fizetési feltételről, esetleges év végi bónuszról. Ez mindkét fél érdeke. A beszállító biztosítja magát, hogy a vevője többé-kevésbé biztosan elkölt nála egy kitűzött éves összeget, míg a vevő biztosítja magának a lehető legjobb vásárlási feltételeket.
Az úgynevezett törzs-viszonteladók, akikkel éves szerződést kötöttek s folyamatos vásárlást biztosítanak, nem kérdezősködnek már árak felől, többnyire csak rendelnek. Persze az engedményeik az év eleji tárgyalásokkor rögzítésre kerülnek, így tudják, hogy milyen áron kapják a terméket. Az ő csoportjuk is szétválasztható olyanokra, akik jellemzően faxon küldik le a rendelést, illetve olyanokra, akik legtöbbször telefonon vagy szóban keresik meg a kereskedőt. A faxon érkező rendeléseket, mondani sem kell, könnyebb feldolgozni: "az írás megmarad, a szó elszáll" elv alapján sokkal könnyebb visszakeresni az esetleges hibákat, s tisztázható, ki követte azokat el.
Mindazonáltal sok vevő egyszerűen nem hajlandó faxon rendelni, csakis az elégíti ki, ha a túloldalon élő hang fogadja hívását, s annak diktálja be rendelését. Nem ritkán így félórákat telefonálnak egyben. Ilyenkor a vevő a polcait járja egy telefonnal, s ahol hiányt észlel, abból a típusból rendel. Ez az úgynevezett "polcfeltöltő" rendelés. Persze vannak beszállító cégek, akiknek az ügynökei saját termékeik "polcfeltöltését" elvégzik a vevő helyett. Meglátogatva a vevőt, az ügynök közösen a megrendelővel összeírja a polcfeltöltés anyagát. Sokszor ilyenkor az ügynök kisebb ajándékkal még hat is a vevőre, hogy "érdemes jól megtölteni azokat a polcokat". Az ilyen rendelésfelvétel is sokkal biztonságosabb, mint a telefonos rendelés, mert ez is "papíralapúvá" válik, s visszaellenőrizhető hiba esetén.


Külön kategóriát alkot továbbá az ún. "igényre rendelés", amikor egy adott tételt megrendelnek a vevőnél, aki máris hívja a beszállítót, s bediktálja a tételt. Ilyenkor azért természetesen megkérdi, hogy az adott tétel van-e a beszállítójánál. Amennyiben nincs, s nem is tudja azt szinte azonnal biztosítani, akkor sokszor előfordul, hogy a vevő hívja a következő beszállítót, aki esetleg raktárról tudja szállítani az anyagot. A gyors szállítási határidők, a gyors reakció ma elengedhetetlenné vált a piacon. Akinél nincs áru, az forgalmat veszít.
A vevő-eladó kapcsolatban a nagykereskedő és viszonteladó viszonylatában még kevéssé van elterjedve az "E-business" (vagy E-commerce), amikor is a vevő közvetlenül a beszállítója kereskedelmi rendszerébe juttatja el a rendelését, melynek folytán azonnal ellenőrizheti a raktárról elérhető mennyiséget, az árakat. Ez a rendszer az "élő ember" kiküszöbölésével sokkal hatékonyabb lesz a jövőben, de egyelőre korlátokat jelent, hogy a vevők ódzkodnak tőle, illetve gyakori nehézség, hogy a beszállító még nem fejlesztett ki egy korrekt, használható programot. A nagykereskedő-gyártó viszonyban egyébként igencsak terjedőben az "e-business", melyet sokszor bónuszokkal is támogatnak a gyártók.

A kivitelezők vásárlásai
Kezdjük a törzs-kivitelezőkkel. Jellemző a kereskedő-kivitelező viszonyra, hogy ez egy jóval inkább bizalomra épülő kapcsolat, mint a nagykereskedő-kiskereskedő viszony. Egy kivitelező nem olyan mértékben dönt az ár alapján, mint a kiskereskedő. A kivitelező természetesen sokkal több törődést igényel, mert sokszor a beszállítójával együtt választják ki az anyagokat, amelyekkel pályázik egy árajánlaton/tenderen. Tehát a beszállító kereskedő aktívan részt vesz a kivitelezői árajánlat készítésében, támogatja műszaki információkkal. A kivitelező vásárlását sokszor megelőzi egy árajánlatadási fázis. A kereskedő lehetőség szerint olyan anyagokat ajánl a kivitelezőnek, amit raktárról vagy rövid határidővel tud szállítani. Így könnyebben tervezhetők a határidők, amikor szállításra kerül sor. A rendelés leadása általában szóban történik, de amennyiben már volt egy korábban közösen kidolgozott árajánlat, akkor nemigen marad tisztázatlan kérdés. Persze több milliós rendeléseknél semmiképpen sem árt az írásos rendelés, amire sokszor igencsak nehezen hajlandók a kivitelezők. A probléma a két fél viszonyában akkor lép fel, ha csúszás adódik egy-egy anyag szállításában. A kivitelezési határidők igencsak szorosak, a kivitelezőket csúszás esetén a megrendelő igencsak "szívesen" fenyegeti kötbérrel, így a kereskedőnek is maximálisan ügyelnie kell a szállítási határidők betartására.
A kisebb, ún. pultos kiszolgálást igénylő szerelők, akik javítási, karbantartási munkákat végeznek, általában nem egyeztetnek előre a kereskedővel. Egyszerűen besétálnak a boltba, s a raktáron lévő anyagokból választanak. Persze megtehetik, mert ma már egy komoly kereskedő az általános igényekre legalább 3-4 megoldással tud szolgálni. Dönthet a szerelő ár, minőség alapján, vagy a kettőt vegyítve. Esetleg valamilyen ún "akciós" terméket vesz meg, amihez megfelelő vásárlás esetén tárgyi ajándék társul. Jellemző ezekre a vevőkre, hogy nem alkudoznak hosszasan, s nem az ár a döntő tényező, hanem a korrekt, precíz és gyors kiszolgálás. Egy országos villa-
mossági kereskedőcég vezetője