A maffia markában
2006/7-8. lapszám | netadmin | 3148 |
Figylem! Ez a cikk 19 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
A maffia markában Egyik este egy fiatalember keresett meg azzal a kéréssel telefonon, hogy Budapest környékén megnyíló vendéglátó-ipari létesítményük (értsd: kocsmájuk) érintésvédelmi felülvizsgálatát végezzem el, hiszen a tűzoltóság számára a je...
Egyik este egy fiatalember keresett meg azzal a kéréssel telefonon, hogy Budapest környékén megnyíló vendéglátó-ipari létesítményük (értsd: kocsmájuk) érintésvédelmi felülvizsgálatát végezzem el, hiszen a tűzoltóság számára a jegyzőkönyvet be kell mutatnia. Noha megjegyeztem, hogy a tűzoltóság egészen másfajta papírok bemutatását igényli, felajánlottam segítségemet az említett biztonságtechnikai ellenőrzésben. A költségek felőli érdeklődésére kijelentettem, hogy látatlanban nem lehet pontos árat kalkulálni, ehhez helyszíni szemlére van szükség, de hozzávetőlegesen az érintésvédelmi felülvizsgálat tizenötezer, a tűzvédelmi ellenőrzés harmincezer forintban kerül.

Mikor rövid időn belül visszahívott egy hölgy ugyanennek az ügynek a kapcsán,
rögtön értetlenségének adott hangot, miért kerül harmincezer forintba a tűzvédelmi
felülvizsgálat. Mire elismételtem a történetet, az árat elfogadta, de kijelentette,
hogy neki ez rendkívül sürgős lenne: már másnap reggel kiérkezik a tűzoltóság
szakembere. Gyorsan kijelentettem, hogy látatlanba nem állítok ki semmilyen
papírt. Mindazonáltal, egyéni habitusom szerint is, jól felfogott és hosszú
távú üzleti érdekeim szerint is próbáltam segíteni a hölgynek: annyit ajánlottam
fel, hogy a lakásom közelében található gyorsétterem parkolójában találkozzunk,
s ott kössünk szerződést, amely tartalmazza, hogy a megrendelő megbíz a létesítmény
biztonságtechnikai felülvizsgálatával, én pedig annyit vállalok, hogy ebbe
beleírom, hogy megkezdtem az ellenőrzést, és a jegyzőkönyv kiállítására várhatóan
két héten belül sor kerül. Ez a hölgy számára is előnyös volt, hiszen nyer
két hetet, a tűzoltó látja, hogy a szakmai munka elkezdődött, tehát nyugodtan
várhatja a kész dokumentumot.
A hölgy rendkívül hálásnak mutatkozott, és találkozó létre is jött. Átadtam
pneki az általam gyorsan kinyomtatott szerződést, felvettem az adatait, illetve
- várakozás szerint - bevezettük az erősen lealkudott árat, harmincezer forintot.
Megállapodás szerint kézzel rávezettem a szerződésre, hogy a felülvizsgálatokat
megkezdtem, és kb. két hét múlva várható a jegyzőkönyvek kibocsátása. Szóban
rögzítettem a megrendelő felé, hogy a dokumentumok az épület tényleges műszaki
állapotát fogják tükrözni: a feltárt hibák felsorolásra kerülnek, legfeljebb
bele lehet írni a jegyzőkönyvbe, hogy ha a fenti hibák elhárításra kerülnek,
akkor a létesítmény biztonságtechnikai szempontból megfelelő. Tehát egyértelműen
kijelentésre került, hogy ő ezért a pénzért nem "jó jegyzőkönyvet vesz", hanem
a valóságnak megfelelőt.
Másnap egy kollégával megjelentünk a helyszínen az előre egyeztetett időpontban,
ám a megrendelő nem jelentkezett. Ellenben a tűzoltóság szakembere már korábban
jelentkezett, és átvette a közleményemmel ellátott szerződést.
Végül véletlenül bejutottunk az épületbe! Bár ne sikerült volna! Érintésvédelmi
szempontból a kivitelezés katasztrofális volt. Az egész létesítményből hiányzott
az érintésvédelem, tűz- és életveszélyes megoldások sora fogadott bennünket:
gázcsőre, szigszalaggal szerelt elektromos vezeték, éghető faszerkezeten
nyitott elektromos kötések, érintésvédelem nélküli lámpák kézmagasságban,
a szivárvány minden színében játszó vezetékek futottak össze-vissza, káoszban.
Telefonon értesítetem a hölgyet, és részletesen ismertettem a helyzetet.
Azt is megemlítettem, hogy a szakmai helyreállítás költségei több százezer
forintra rúghatnak. A hölgy bepróbálkozott: állítsuk ki nyugodtan a jegyzőkönyvet,
ő majd megcsináltatja a hiányosságokat. Sajnálkoztam, hogy erre nincs mód:
részemről megtörtént a teljesítés. Sajnos képtelen volt megérteni, hogy nem
az ügyfél mondja meg, hogy mi kerüljön be a jegyzőkönyvbe, ennél sokkal többről
van itt szó.
A hölgy már a telefonban jelezte, hogy ez így nem lesz jó. Szó szót követett,
abban maradtunk, hogy este találkozunk a gyorsétteremnél. Teljesen gyanútlanul
megjelentem a helyszínen, az autómban várakoztam a hölgyre. Egyszer csak
megjelent a hölgy, de kísérői is akadtak: a filmekből és a valóságból is
ismert, tagbaszakadt, izomagyú legények fogták körül. Én egy újság mögé húzódtam
és figyeltem meglehetősen nyugtalan viselkedésüket.
Egyszer csak megcsörrent a telefonom, ők hívtak, de hallották, hogy a közeli
autóban megszólal a telefon. Odajöttek. Én bemutatkoztam, ők nem, mindazonáltal
jelzésértékűen hosszan és erősen szorongatták kézfogáskor a kezemet. Kérdezik,
hogy tudom-e, hogy miként mennek a dolgok ezen a településen? Azt feleltem,
hogy általában úgy zajlanak az események, hogy a megbízási szerződés után
elvégzem az ellenőrzést, majd erről jegyzőkönyvet állítok ki. Ezt követően
pedig átadják a tiszteletdíjat. Azt a választ kaptam, hogy ők "szar" jegyzőkönyvet
nem akarnak. Nevetséges lehetett a helyzet, de azért elmondtam, hogy ez a
jegyzőkönyv nem "szar": a vonatkozó jogszabályoknak és szabványi előírásoknak
maximálisan megfelel, és a kivitelezési helyszínen feltárt, valóságos hibákat
tükrözi. Kérdezték, hogy hol van a szerződés: noha az autóban tartottam,
azt feleltem, hogy a lakásomon felejtettem; tudtam ugyanis, ha előveszem,
a helyszínen széttépik. Látva, hogy milyen irányba haladnak az események,
direkt módon rákérdeztem: nyilvánvalóan nem akarnak fizetni, de akkor ki
téríti meg az általam elvégzett munkát? Mire meglehetős szemtelenséggel visszakérdezett
az egyik "izomagyú": te biztosan nagyon szereted a pénzt, ugye? Szorongatott
helyzetben voltam, de azért megmondtam nekik, hogy csupán egy balekra volt
szükségük a vendéglátóhely tűzoltóság felé történő átadására, de már kezdettől
fogva nem kívántak fizetni, ha nem jó a papír. Közölték, hogy felejtsük el
az egészet, majd elköszöntek.
És innentől kezdve csapdahelyzet állt elő: jóindulattal kiadtam egy olyan
szerződést, amelyre rávezettem, hogy két héten belül rendelkezésre fog állni
a jegyzőkönyv. Kellő rosszindulattal a hölgy eljátszhatná az időtartam letelte
után a tűzoltóság irányában, hogy a biztonságtechnikai felülvizsgáló nem
készítette el a jegyzőkönyvet, megszegte a szerződést. Perre nem is gondoltam:
bármilyen ügyről is legyen szó, százezrek alatt nem érdemes perelni, hiszen
többe kerül maga az eljárás.
Az az ötlet merült fel bennem, hogy küldjek egy levelet részben a megrendelő
hölgynek, részben az illetékes katasztrófavédelmi szervezetnek, amelyben
leírom, hogy a megrendelő jogszabályba ütköző magatartásra kívánt rávenni,
történetesen, hogy egy hamis jegyzőkönyvet adjak ki. Ennek függvényében egyoldalúan
elállok a szerződéstől. Óvatosságból nem írtam le, hogy a létesítmény életveszélyes
állapotban van. Így jogilag legalább tiszta helyzetben vagyok. A katasztrófavédelemtől
visszahívtak, megismerték a történetet, és csodálkoztak, hogy nem akarok
rendőrségre menni. De hát őszintén: ismert vállalkozóként, harmincezer forintért
tegyem ki a családomat zaklatásnak?
Azóta ennyiben maradt a dolog. Mi a tanulság? Próbál a vállalkozó segítőkész,
normális lenni, feladatát jogszabályban és szabványokban rögzített módon
ellátni, s erre verőlegényekkel kell szembenézni: 2006, Magyarország.
Epilógus
A történet azóta lezárult: a kocsmát megnyitották. Vajon elképzelhető-e, hogy
minden szabálytalanságot szakszerűen elhárítottak? Vagy inkább mégis kerestek
egy olyan felülvizsgálót, aki csak a nevét adta az ellenőrzéshez, ám magát
a vizsgálatot már nem végezte el? A döntést a kellő élettapasztalattal rendelkező
olvasóra bízzuk.