Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Tanulságos történetek

A maffia markában

2006/7-8. lapszám | netadmin |  3148 |

Figylem! Ez a cikk 19 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A maffia markában Egyik este egy fiatalember keresett meg azzal a kéréssel telefonon, hogy Budapest környékén megnyíló vendéglátó-ipari létesítményük (értsd: kocsmájuk) érintésvédelmi felülvizsgálatát végezzem el, hiszen a tűzoltóság számára a je...

A maffia markában

Egyik este egy fiatalember keresett meg azzal a kéréssel telefonon, hogy Budapest környékén megnyíló vendéglátó-ipari létesítményük (értsd: kocsmájuk) érintésvédelmi felülvizsgálatát végezzem el, hiszen a tűzoltóság számára a jegyzőkönyvet be kell mutatnia. Noha megjegyeztem, hogy a tűzoltóság egészen másfajta papírok bemutatását igényli, felajánlottam segítségemet az említett biztonságtechnikai ellenőrzésben. A költségek felőli érdeklődésére kijelentettem, hogy látatlanban nem lehet pontos árat kalkulálni, ehhez helyszíni szemlére van szükség, de hozzávetőlegesen az érintésvédelmi felülvizsgálat tizenötezer, a tűzvédelmi ellenőrzés harmincezer forintban kerül.

Mikor rövid időn belül visszahívott egy hölgy ugyanennek az ügynek a kapcsán, rögtön értetlenségének adott hangot, miért kerül harmincezer forintba a tűzvédelmi felülvizsgálat. Mire elismételtem a történetet, az árat elfogadta, de kijelentette, hogy neki ez rendkívül sürgős lenne: már másnap reggel kiérkezik a tűzoltóság szakembere. Gyorsan kijelentettem, hogy látatlanba nem állítok ki semmilyen papírt. Mindazonáltal, egyéni habitusom szerint is, jól felfogott és hosszú távú üzleti érdekeim szerint is próbáltam segíteni a hölgynek: annyit ajánlottam fel, hogy a lakásom közelében található gyorsétterem parkolójában találkozzunk, s ott kössünk szerződést, amely tartalmazza, hogy a megrendelő megbíz a létesítmény biztonságtechnikai felülvizsgálatával, én pedig annyit vállalok, hogy ebbe beleírom, hogy megkezdtem az ellenőrzést, és a jegyzőkönyv kiállítására várhatóan két héten belül sor kerül. Ez a hölgy számára is előnyös volt, hiszen nyer két hetet, a tűzoltó látja, hogy a szakmai munka elkezdődött, tehát nyugodtan várhatja a kész dokumentumot.
A hölgy rendkívül hálásnak mutatkozott, és találkozó létre is jött. Átadtam pneki az általam gyorsan kinyomtatott szerződést, felvettem az adatait, illetve - várakozás szerint - bevezettük az erősen lealkudott árat, harmincezer forintot. Megállapodás szerint kézzel rávezettem a szerződésre, hogy a felülvizsgálatokat megkezdtem, és kb. két hét múlva várható a jegyzőkönyvek kibocsátása. Szóban rögzítettem a megrendelő felé, hogy a dokumentumok az épület tényleges műszaki állapotát fogják tükrözni: a feltárt hibák felsorolásra kerülnek, legfeljebb bele lehet írni a jegyzőkönyvbe, hogy ha a fenti hibák elhárításra kerülnek, akkor a létesítmény biztonságtechnikai szempontból megfelelő. Tehát egyértelműen kijelentésre került, hogy ő ezért a pénzért nem "jó jegyzőkönyvet vesz", hanem a valóságnak megfelelőt.
Másnap egy kollégával megjelentünk a helyszínen az előre egyeztetett időpontban, ám a megrendelő nem jelentkezett. Ellenben a tűzoltóság szakembere már korábban jelentkezett, és átvette a közleményemmel ellátott szerződést.


Végül véletlenül bejutottunk az épületbe! Bár ne sikerült volna! Érintésvédelmi szempontból a kivitelezés katasztrofális volt. Az egész létesítményből hiányzott az érintésvédelem, tűz- és életveszélyes megoldások sora fogadott bennünket: gázcsőre, szigszalaggal szerelt elektromos vezeték, éghető faszerkezeten nyitott elektromos kötések, érintésvédelem nélküli lámpák kézmagasságban, a szivárvány minden színében játszó vezetékek futottak össze-vissza, káoszban.
Telefonon értesítetem a hölgyet, és részletesen ismertettem a helyzetet. Azt is megemlítettem, hogy a szakmai helyreállítás költségei több százezer forintra rúghatnak. A hölgy bepróbálkozott: állítsuk ki nyugodtan a jegyzőkönyvet, ő majd megcsináltatja a hiányosságokat. Sajnálkoztam, hogy erre nincs mód: részemről megtörtént a teljesítés. Sajnos képtelen volt megérteni, hogy nem az ügyfél mondja meg, hogy mi kerüljön be a jegyzőkönyvbe, ennél sokkal többről van itt szó.
A hölgy már a telefonban jelezte, hogy ez így nem lesz jó. Szó szót követett, abban maradtunk, hogy este találkozunk a gyorsétteremnél. Teljesen gyanútlanul megjelentem a helyszínen, az autómban várakoztam a hölgyre. Egyszer csak megjelent a hölgy, de kísérői is akadtak: a filmekből és a valóságból is ismert, tagbaszakadt, izomagyú legények fogták körül. Én egy újság mögé húzódtam és figyeltem meglehetősen nyugtalan viselkedésüket.
Egyszer csak megcsörrent a telefonom, ők hívtak, de hallották, hogy a közeli autóban megszólal a telefon. Odajöttek. Én bemutatkoztam, ők nem, mindazonáltal jelzésértékűen hosszan és erősen szorongatták kézfogáskor a kezemet. Kérdezik, hogy tudom-e, hogy miként mennek a dolgok ezen a településen? Azt feleltem, hogy általában úgy zajlanak az események, hogy a megbízási szerződés után elvégzem az ellenőrzést, majd erről jegyzőkönyvet állítok ki. Ezt követően pedig átadják a tiszteletdíjat. Azt a választ kaptam, hogy ők "szar" jegyzőkönyvet nem akarnak. Nevetséges lehetett a helyzet, de azért elmondtam, hogy ez a jegyzőkönyv nem "szar": a vonatkozó jogszabályoknak és szabványi előírásoknak maximálisan megfelel, és a kivitelezési helyszínen feltárt, valóságos hibákat tükrözi. Kérdezték, hogy hol van a szerződés: noha az autóban tartottam, azt feleltem, hogy a lakásomon felejtettem; tudtam ugyanis, ha előveszem, a helyszínen széttépik. Látva, hogy milyen irányba haladnak az események, direkt módon rákérdeztem: nyilvánvalóan nem akarnak fizetni, de akkor ki téríti meg az általam elvégzett munkát? Mire meglehetős szemtelenséggel visszakérdezett az egyik "izomagyú": te biztosan nagyon szereted a pénzt, ugye? Szorongatott helyzetben voltam, de azért megmondtam nekik, hogy csupán egy balekra volt szükségük a vendéglátóhely tűzoltóság felé történő átadására, de már kezdettől fogva nem kívántak fizetni, ha nem jó a papír. Közölték, hogy felejtsük el az egészet, majd elköszöntek.
És innentől kezdve csapdahelyzet állt elő: jóindulattal kiadtam egy olyan szerződést, amelyre rávezettem, hogy két héten belül rendelkezésre fog állni a jegyzőkönyv. Kellő rosszindulattal a hölgy eljátszhatná az időtartam letelte után a tűzoltóság irányában, hogy a biztonságtechnikai felülvizsgáló nem készítette el a jegyzőkönyvet, megszegte a szerződést. Perre nem is gondoltam: bármilyen ügyről is legyen szó, százezrek alatt nem érdemes perelni, hiszen többe kerül maga az eljárás.
Az az ötlet merült fel bennem, hogy küldjek egy levelet részben a megrendelő hölgynek, részben az illetékes katasztrófavédelmi szervezetnek, amelyben leírom, hogy a megrendelő jogszabályba ütköző magatartásra kívánt rávenni, történetesen, hogy egy hamis jegyzőkönyvet adjak ki. Ennek függvényében egyoldalúan elállok a szerződéstől. Óvatosságból nem írtam le, hogy a létesítmény életveszélyes állapotban van. Így jogilag legalább tiszta helyzetben vagyok. A katasztrófavédelemtől visszahívtak, megismerték a történetet, és csodálkoztak, hogy nem akarok rendőrségre menni. De hát őszintén: ismert vállalkozóként, harmincezer forintért tegyem ki a családomat zaklatásnak?
Azóta ennyiben maradt a dolog. Mi a tanulság? Próbál a vállalkozó segítőkész, normális lenni, feladatát jogszabályban és szabványokban rögzített módon ellátni, s erre verőlegényekkel kell szembenézni: 2006, Magyarország.

Epilógus
A történet azóta lezárult: a kocsmát megnyitották. Vajon elképzelhető-e, hogy minden szabálytalanságot szakszerűen elhárítottak? Vagy inkább mégis kerestek egy olyan felülvizsgálót, aki csak a nevét adta az ellenőrzéshez, ám magát a vizsgálatot már nem végezte el? A döntést a kellő élettapasztalattal rendelkező olvasóra bízzuk.