Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Az ipari robot II.

2006/1-2. lapszám | netadmin |  6881 |

Figylem! Ez a cikk 19 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Az ipari robot II. Az ipari robotok felépítése, működése Az ipari robotok általában két jól elkülönülő egységből épülnek fel. Egyik a robotkar, mely a rászerelt megfogó eszköz segítségével a munkafolyamatot végzi. A másik a vezérlőegység, mely ...

Az ipari robot II.

Az ipari robotok felépítése, működése
Az ipari robotok általában két jól elkülönülő egységből épülnek fel. Egyik a robotkar, mely a rászerelt megfogó eszköz segítségével a munkafolyamatot végzi. A másik a vezérlőegység, mely a robotkar mozgását vezérli. A következőkben ezeknek a részletesebb felépítésével ismerkedhetünk meg.

A robotkar felépítése
A jobb oldali ábrán látható robotkar humanoid típusú, amely elnevezést az emberi kéz összetettségéhez hasonló felépítéséről kapta. Ez a típus az ipari robotok egyik legelterjedtebb fajtája, hiszen legtöbbször a robotokat az emberek által végzett munkafolyamatok kiváltására használják, így a robotnak is képesnek kell lenni az emberi kéz által végzett bonyolult mozgások véghezvitelére, ami legegyszerűbben hasonló felépítéssel sikerülhet. A humanoid robotok 5 vagy 6 szabadságfokúak, amit 5 vagy 6 egy szabadságfokú csukló egymásra építésével érnek el. A hat szabadságfok azt jelenti, hogy a robot munkaterének pontjait képes elérni (3 szabadságfok), és ezekben a pontokban a kar végén lévő megfogó bármely orientációban képes állni (3 szabadságfok).
Az előbb említett egy szabadsáfokú csuklók szabadságfoka a szögelfordulás, tehát mindegyik csukló a saját síkjában képes elfordulni. Mivel a csuklók síkjai egymással szöget zárnak be (az első, második és negyedik tengely a robotkar bármely pozíciójában merőlegesek egymásra, míg a harmadik tengely egy síkba esik a másodikkal, így szintén merőleges az első és negyedik tengely síkjára, az utolsó két tengely síkjának szöge pedig a pozíciótól függ), így a robotkar végén lévő megfogó már 6 szabadságfokban képes mozogni. Az egyes csuklók alapvetően három további részegységre bonthatók: motorra, áthajtásra és csapágyazásra.
A mai ipari robotok legnagyobb része 3 fázisú AC szervomotorokat használ, amelyek speciális háromfázisú motorok, fékkel és inkrementális jeladóval egybeépítve. A fékek a tengelyek pozíciójának megőrzését szolgálják a kar áramtalanítása esetén (összecsuklás elleni védelem), míg a jeladók a motor tengelyének pozícióját csatolják vissza a vezérlőegységbe a mozgás szabályzásához. A motorok hajtóműveket hajtanak, melyek a motor nyomatékának növelését szolgálják.


Mivel a hajtómű méretének és tömegének csökkentése nagyon fontos a robotkar működésének szempontjából, így a különböző robotgyártók különböző speciális hajtóműtípusokat használnak, melyek mindegyikének fő jellemzője a nagy áttétel (1:100) és a kis méret. Egyik ilyen, több gyártó által is használt hajtóműtípus a hullámhajtómű. Ennek lényeges tulajdonsága, hogy egy elliptikus korong (hullámgenerátor) által deformált, kívülről fogazott "lemezharangból" és egy belülről fogazott fogaskerékből áll. A két fogaskerék közti fogkülönbség tipikusan két fog, míg nagyságrendileg 200 foggal rendelkeznek. A hullámgenerátor egy körbefordulása a fogak összenyomódásának körülfordulásával jár, így a két fog különbség miatt a fogaskerekek egymáshoz képest két foggal, tehát nagyságrendileg egy század körrel (a fogszámok függvénye) fordulnak el. A hajtóműtípus további előnye, hogy a fogkülönbségek miatti folyamatos "előfeszítés" miatt gyakorlatilag nincs holtjátéka, egy szögpercnyi a pozicionálási pontossága, míg ismétlési pontossága néhány szögmásodpercnyi. A mellékelt ábrán egy ilyen hajtómű működési modellje látható.
A csukló harmadik fontos egysége a speciális csapágyazás, melynél az egyik legfontosabb kritérium a szögmerevség, hiszen a robotkar végének pontos pozicionálásához a csuklóknak a saját elfordulási síkjukban kell maradniuk a terhelés gyors változása (a robotkar gyors mozgása) közben is. A nagy szögmerevséget keresztgörgős csapágyazással érik el: ez olyan görgős csapágy, melyekben a hengeres görgők felváltva egyik, illetve a másik irányban ferdén állnak előfeszítve. Egy ilyen csapágy látható a mellékelt ábrán.
A speciális csapágytípus a nagy terhelhetőség szempontja miatt is szükséges a csuklókban való alkalmazáskor.
A robotkar tehát 5-6 egymásra épülő speciális precíziós szervohajtásból áll, melyet a vezérlő tesz egy kompletten mozgó rendszerré.
A robotkarban a vázon és a felsorolt csuklórészegységeken kívül az elektromos jeleket (robot I/O, motor-jeladók, kamera-kábelezés) és tápellátást (motorok, fékek) közvetítő elektromos, és a megfogót mozgató pneumatikus kábelezést találjuk általában. Mint az ábrán látható speciális kivitelű (belül lyukas) szervomotor és hajtómű párossal a robotkar kábelezése is egyszerűen megoldható.
A vezérlő felépítése


A vezérlő feladata, hogy az előbb felsorolt hajtások szabályzásával a bejövő jeleknek és a beprogramozott utasításoknak megfelelően mozgassa a robotot. Ehhez egyrészt szüksége van a szervók hajtását közvetlenül végző szervoegységekre, a programot értelmező és futtató processzorra, és általában a robot tengelymozgásait összehangoló másik mozgató processzorra, mivel a hat tengely mozgásának szabályozott interpolálása speciális és jelentős számításigényű feladat. A programot futtató processzor általában egy CISC vagy RISC processzor (gyártótól függően), míg a mozgató processzor speciális feladatát egy DSP szokta betölteni. A rendszer működéséhez természetesen további hardverelemek is szükségesek, mint a belső vezérlő elektronika egyenáramát előállító szűrő- és kapcsolóüzemű tápegység, és a robotokra jellemző vészleállító elektronika, mely a vészkör megszakítása esetén a robotkart feszültségmentesíti. A környezettel való kommunikációt lebonyolító eszközök (24 V I/O, RS232, RS485, Ethernet, Profibus stb.) is szükségesek a robot működéséhez, valamint nélkülözhetetlen a motorok háromfázisú tápellátását előállító inverteregység is, mivel a változtatható nyomaték és sebesség eléréséhez a motorok táplálásának feszültségét és frekvenciáját is változtatni kell. Természetesen a vezérlő lelkét képező, a robot mozgását szabályzó processzor szabályzási algoritmusai meglehetősen bonyolultak, és a gyártók ipari titkai közé tartoznak, hiszen a robotkarba épített hardver mellett ez teszi a robotkart pontossá.
A vezérlés bonyolultságát szemléltetendő kiemeljük, hogy a mai modern ipari robotok, miközben egyenes vagy körinterpolációt végeznek, a vezérlő a hat tengely szabályzása mellett (pozíció interpoláció, sebesség interpoláció, gyorsulás interpoláció) már számol a karra ható gravitáció hatásával (robotpozíció- és installálásfüggő), és a robotkar gyorsulását és lassulását is képes optimalizálni (robotpozíció- és installálásfüggő).


A vezérlők természetesen további számítási kapacitástartalékkal is rendelkeznek, ezt jól mutatja, hogy általában két további külső tengelyt képesek a robotkar tengelyeinek mozgásához interpolálni. Emellett akár képesek a robotkart úgy szabályozni, hogy annak merevsége a mozgatás közben lecsökkenjen egy előre megadott értékre (összeszerelési alkalmazások), hogy a robot például a munkadarab sajátosságaiknak megfelelően megvezethető legyen.
Az említett funkciók mellett egyes típusú robotok operációs rendszere például alapkonfigurációban is képes az érzékelő nélküli ütközés-felismerésre is. Bekapcsolt ütközés-felismeréskor a rendszer a fent említett számítási feladatok mellett szimulálja a saját működését (tengelypozíciók, sebességek, nyomatékok, motoráramok), és ütközés első pillanatában érzékeli a tényleges és a szimulált rendszer viselkedésének (motoráramfelvétel-eltérés) eltérését, ennek megfelelően vészleállítja a robotkart, mielőtt nagyobb kár keletkezne a robotkarban vagy a környezetben. Ehhez természetesen a szimulált robotkarnak nagyon jól meg kell közelítenie a valós robot működését, valamint a szimulációnak valós idejűnek kell lenni. Ez ugyancsak jelentős számítási kapacitást igényel.
A vezérlők mérete eléggé gyártó-specifikus, de a miniatürizálás itt is jól tetten érhető. Míg akár egy-két évtizeddel ezelőtt is ruhásszekrény méretű vezérlőegységek voltak az átlagosak, addig manapság a kisebb robotokhoz (1-3 kg terhelhetőség) már cipősdoboznyi méretű vezérlőegységek is előfordulnak, amikbe az összes fent említett elektronikai egységet képesek belesűríteni. Kovács Gábor