Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Energia-tanúsítvány

2005/9. lapszám | netadmin |  2686 |

Figylem! Ez a cikk 20 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Energia-tanúsítvány 2002 -ben az Európai Unió megfogalmazott egy direktívát, miszerint a nemzeti építési előírásokba be kell vezetni egy olyan eljárást, amely jelzi az egyes létesítmények energetikai jellemzőit, minősíti az adott ingatlanok ...

Energia-tanúsítvány

2002 -ben az Európai Unió megfogalmazott egy direktívát, miszerint a nemzeti építési előírásokba be kell vezetni egy olyan eljárást, amely jelzi az egyes létesítmények energetikai jellemzőit, minősíti az adott ingatlanok energetikai háztartását. Ennek megfelelően a jövő év elejétől bevezetésre kerül az ún. energia-tanúsítvány, amely egy integrált mérőszám segítségével fejezi ki egy pontosan meghatározott létesítmény energiafogyasztási paramétereit. Konkrét formában ez tulajdonképpen egy kísérő adatlap, amit a tulajdoni laphoz lehet hasonlítani.
Az integrált energetikai mérőszám feltüntetése mellett azonban az energia-tanúsítvány egy további meghatározó jelentőségű vetülettel is rendelkezik. Tekintettel arra, hogy bevezetésének célja - összhangban az európai uniós direktívával - az energiatakarékosságra törekvő, környezetterhelést csökkentő közgondolkozás elősegítése, az energia-tanúsítvány lényeges célja, hogy egyfelől a korábban épült lakások esetén a mérőszám mellett feltüntesse az energiatakarékos megoldásokat is, másfelől új ingatlanok vonatkozásában az építésztervezőket ösztönözze alternatív, energetikailag kedvezőbb megoldások mérlegelésére az integrált mérőszám segítségével. Ez utóbbi szempont az, amely hosszú távra ható, döntő jelentőségű a rendelet megalkotói szerint.


Az elmúlt század olajválságait követően szerte a világon bevezettek előírásokat, szabványokat az energiatakarékosság fokozására, ezek elsősorban a létesítmények épületfizikai megoldásaira vonatkoznak. Ide tartoznak például a különböző szerkezeti elemekkel kapcsolatos hőátbocsátási tényezők meghatározása, majd az épületek különböző felületi elemeinek hasonló értékek szerinti szabványosítása. A most megjelenő rendelet tulajdonképpen továbbfejleszti a már meglévő előírásokat abban az irányban, hogy egyfelől megszigorítja az eddig érvényben lévő határértékeket, másfelől - s ezen van a hangsúly - bevezeti az integrált mérőszámot, amely felöleli az eddigi épületfizikai előírások szigorított határértékeit, illetve további paramétereket, energetikai vetületeket is figyelembe véve egységes határértékeket jelöl ki az egyes épülettípusok számára. A további paraméterek között kell említeni az épület épületgépészeti fogyasztóit (fűtés, hűtés, melegvíz-ellátás stb.) éppúgy, mint például a világítási rendszereket. Fontos tehát leszögezni a következőt: az energetikai tanúsítványban szereplő integrált mérőszám használt létesítmények esetében egy, a konkrét és aktuális energiafogyasztást rögzítő számérték, célja az adott ingatlan energetikai hatékonyságának objektív mérése. Új ingatlanok esetében ez az integrált mérőszám kötelező előírás, ami - tekintettel az építési engedély kiadására - köti a tervezőt bizonyos energiatakarékos megoldások előnyben részesítésére. Fontos kiemelni, hogy nemcsak új építésű épületek esnek ebbe a kategóriába, hanem azok is, amelyeken jelentős, építési engedély kiadásához kötött felújítási munkálatokat készülnek végrehajtani.

A tervezők feladata tehát annyiban válik összetettebbé az elkövetkező időszakban, hogy az épületszerkezeti számításokhoz a jövő évtől kezdődően hozzá kell kalkulálni az összes energiafogyasztó teljesítményét is, úgy, hogy a határérték figyelembe vételével megtalálják létesítmény számára optimális energetikai megoldást.
Ez természetesen azzal jár, hogy szorosabb együttműködést szükséges kialakítani a gépész-, illetve villamos tervezővel is, hiszen csak a lehetséges megoldások optimalizálásával lehet betartani a kötelezően elért határértékeket. Például az alternatív energiaforrá-sok alkalmazása jelentősen javít az integrált mutatón, ami viszont további, esetleg nagyobb energiafogyasztók telepítését is lehetővé teszi, hiszen még így is az adott határérték alatt marad az energiavételezés (például a klimatizálás kiváltása árnyékolástechnikai eszközökkel, s így szauna telepítési lehetősége). A használt lakások értelemszerűen nem tudják teljesíteni az újak számára meghatározott energetikai értékeket, az energia-tanúsítvány jelentősége itt nem más, mint a kedvezőbb energetikai alternatívák feltárása. Érdemes egy pillantást vetni a pénzügyi vetületre is: az energia-tanúsítvány direkt módon befolyásolja a piaci tendenciákat, árakat, azaz tényleges módon befolyásolhatja az ingatlanok piaci értékét. Az energetikai mérőszám eltérése két, egyébként teljesen megegyező tulajdonságokkal rendelkező családi ház esetében a piaci ár jelentős differenciálódásához vezethet: hiszen a mérőszám különbözősége utal az energiafogyasztás eltérő szintjére, így az épületek különböző technológiai fejlettségére, s az ebből fakadó rendszeres költségek szintjére is. Az energia-tanúsítvány bemutatása azon létesítményeknél válik nélkülözhetetlenné, amelyek bármely szempontból piaci áruvá válnak. Így tehát nemcsak az adásvételnél, hanem például öröklésből eredő tulajdonosváltozásnál vagy bérbeadási szerződésnél is kísérőlevélként funkcionál majd a közeljövőben.

A rendelet épületkategóriánként megállapít egy határértéket, amelyhez tehát a tervezőknek tartaniuk kell magukat, illetve használt lakások esetén egyértelműsíti az ingatlan energetikai besorolását. Ezen mérőszámok kidolgozása folyamatban van, egyúttal azonban megjegyzendő, hogy az évek során az ország fejlettségi szintje, illetve az energiapolitika függvényében a mérőszámok változtathatók.
Az energia-tanúsítvány kiállítása szakértői tevékenység. Ennek megfelelően építészek, felsőfokú végzettséggel rendelkező villamos és épületgépész szakemberek vállalkozhatnak arra, hogy elsajátítsanak egy tananyagot, amely feljogosítja őket arra, hogy ezt a minősítő bizonylatot kiállítsák. Az OLÉH feladatkörébe fog tartozni a tananyag biztosítása, valamint vizsgabizottságok kijelölése. Jelenleg zajlik a vizsgaanyag elkészítése, amit írásos és digitális formában is nyilvánosságra hoznak (utóbbi az Internetre történő felhelyezést tartalmazza, így bárki hozzájuthat majd). Külön tanfolyam elvégzése nem képezi majd a jogosítvány megszerzésének feltételét, így kötelező oktatásra nem kerül sor, minden jelentkező önállóan fog felkészülni. Fontos kiemelni, hogy a jogosultság megszerzésének feltétele az érvényes kamarai tagság. Egyelőre nincs pontosan meghatározva az a kérdés, hogy a tervek szerint elméleti és gyakorlati részekből felépülő vizsga letétele után a jelentkezőknek a regisztrációhoz külön díjat kell-e fizetniük, vagy ezt már felöleli a kamarai tagsági díj.

Fontos szempont, hogy az energia-tanúsítvány kiadásának jogosultsága személyre szól. Természetesen egy vállalkozás rendelkezhet ilyen profillal, de kizárólag a tanúsítvány kiállítására jogosultságot szerzett szakértő alkalmazásával, és a bizonyítványra a kiállító személy nevét, pecsétjét kell rávezetni. A tanúsítvány kiállítására jogosult szakértőket nem szabad összetéveszteni az ún. energia-auditorokkal. Ez utóbbi komplexebb szakma, alaposabb felkészültséget igényel, mint az a szerepkör, amit az energia-tanúsítványok kiadása igényel. A létesítmények energia-tanúsítványainak nyilvántartását az OLÉH fogja ellátni, mindazonáltal a kamarákkal és az ÉMI-vel együttműködésben. Az ingatlanok adás-vétele során az eladónak kell ezt bemutatnia, a tulajdoni lap kíséretében. Kérdés egyelőre, hogy milyen számítási eljárással kerüljön megállapításra a tanúsítvány kiállításának költsége. Vannak szakemberek, akik amellett érvelnek, hogy államilag kötött árak legyenek megállapítva, és akadnak a szabad piaci árképzés preferálásának támogatói is. Az azonban leszögezhető, hogy mindenképpen figyelembe kell venni a kamarai díjszabások mértékét, a mérnöknapok vonatkozásokban. Várhatóan egy lakásméretű ingatlan esetében a kiadás nem haladhatja meg az ingatlanok adás-vételénél szokásos ügyvédi költséget. Ki kell emelni azonban, hogy ez egy nagyon összetett kérdés: semmiképpen nem lehet összevetni egy panellakás energetikai felmérésének költségét egy családi házéval, hiszen az előbbinél tulajdonképpen csupán egyszer kell a tényleges munkát elvégezni, tekintettel a lakások hasonló kialakítására, rendeltetésére. Szintén, a más és más rendeltetésű épületek esetében jelentősen eltérhetnek a költségek: nem lehet összevetni egy lakóépületet egy ipari csarnokkal. Amenynyiben a piacon a későbbiekben nem kívánatos tendenciák alakulnának ki, úgy a rendeletalkotó kötelessége, hogy beavatkozzon az árképzésbe.
A rendelettervezet jelenleg tárcaközi egyeztetésen van, megjelentetése hozzávetőlegesen szeptemberre várható.