Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Tanulságos történetek

Sziszüfosz a villanyszerelésben

2005/11. lapszám | netadmin |  3227 |

Figylem! Ez a cikk 20 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Sziszüfosz a villanyszerelésben Az alábbi tanulságos történet emblematikus alakjának a görög mitológiából ismert Sziszüfosz választható: az ismert történetben a hőst vétke miatt arra ítélték, hogy egy követ kell egy hegyre felgörgetnie, de útközb...

Sziszüfosz a villanyszerelésben

Az alábbi tanulságos történet emblematikus alakjának a görög mitológiából ismert Sziszüfosz választható: az ismert történetben a hőst vétke miatt arra ítélték, hogy egy követ kell egy hegyre felgörgetnie, de útközben mindig elfárad, legurul a kővel, és újra kell kezdenie munkáját. Hasonlatunk szerint éppígy járt az a villanyszerelő kolléga, aki a megfelelő információk és bekötési rajzok hiányában egy PLC készülék installálását végezte - szinte egy örrökkévalóságon át.

Az érintett budapesti kivitelező vállalkozás azt a megbízást kapta, hogy egy szolgáltató vállalat Balaton-felvidéki telepén a gázmotoros telep URH rádiófrekvenciás hálózathoz történő csatlakoztatására egy PLC-készüléket építsen s üzemeljen be. Vázlatosan úgy lehet jellemezni a készülékegyüttest, hogy a telepen a gázmotor tengelyéhez egy szinkrongenerátort csatlakoztattak, amely egy 0,4/10 kV-os transzformátorállomást lát el szükség esetén. A cél az volt konkrétan, hogy a transzformátorállomás állásjelzéseit és megszakítóit a szolgáltató rádiófrekvenciás módon is kapcsolhassa.
Érdemes előre jelezni a történet ismertetésénél, hogy a felmerült problémák részben általános installációs nehézségek voltak, részben pedig kifejezetten a PLC működtetésével függtek össze.
Az első probléma akkor jelentkezett, amikor kiderült, hogy nincs lehetőség az összeszerelt készülék telepítés előtti tesztelésére. Utólag könnyű okosnak lenni, mindenesetre kiderült, hogy a helyszínen már csak nagy áldozatok árán lehet a berendezés alapos kiismerését pótolni. A lemezházas transzformátorház kapcsolási, tehát elülső részébe került a PLC, illetve a rádiófrekvenciás jeltovábbító szekrény, míg a hátsó blokkba helyezték el a két darab akkumulátort és a töltőt. Megtörtént a vezetékezés és a megfelelő bekötések elkészítése, azt azonban hozzá kell tenni, hogy a gyártó típusrajzokat bocsátott csupán a szerelővállalkozás részére, azaz a konkrét munka lebonyolításához nem álltak rendelkezésre a megfelelő egyedi bekötési útmutatók, illetve tervezői segédlet. A szerelőknek így egyéni sejtésekre kellett támaszkodniuk. Elkészült a mű, olyan lett, amilyen: nem működött.

Már az első kiszállásnál az a probléma jelentkezett, hogy az az alvállalkozó, aki szinkrongenerátortól érkező állásjelzések kábelét kötötte volna be, egyszerűen nem végezte el a munkát. Ott álltak tehát a szerelők, s a csatlakoztatást nem lehetett elvégezni: indulás haza Budapestre.
Az egyeztetések után már rendelkezésre állt a megfelelő kábel, de újabb vita támadt abból, hogy ki melyik végét köti be. A szerelők megítélése szerint az lett volna a követendő, hogy a sorkapocssávra az alvállalkozó köti be a kábelt: végül is a gázmotorszállító cég képviselője ezt a feladatot ellátta. A következőkben vita alakult ki arról is, hogy ki biztosítja a segédfeszültségeket, melyik oldalról lesz megtáplálva a leválasztó relé. A gázmotoros cég képviselője ugyan biztosított jelzést a rendszerről, de visszacsatolást kért a transzformátor felől naplózási céllal, tehát hogy a szolgáltató miként használja a berendezését. Így azt igényelte, hogy a szerelők biztosítsák a feszültséget a transzformátor oldaláról a reléknek, hiszen a PLC felé érkező jeleket nem lehet közvetlenül a készülékbe juttatni, hanem egy relésorral ezt le kell előtte választani. A lefektetett kb. 20 méteres jelzőkábellel bármi történhet, ide nem lehet a PLC-ből jövő jelfeszültséget közvetlenül kiadni: leeshet a feszültség, mire a hurokban visszaérkezik, vagy túlterhelődhet a bemeneti oldal. Így tehát megosztották a rendszert, s a hosszú kábelen egy magasabb, jobban terhelhető 24 V-os feszültséget vezettek be.

Itt az a további nehézség jelentkezett, hogy míg a rádiós rendszer 12 V-os feszültségszinten üzemel, addig az ipari PLC 24 V-os üzemre lett kialakítva. Olyan keveredés kezdődött, amit végül már a szerelők nem tudtak kibogozni.
Például a PLC számára 24 V-os feszültséget kellett biztosítani az üzemszerű működéshez; a relék meghúzó tekercseinek működtetéséhez azonban a DC-feszültséget is előre kellett hozni a transzformátorházból, s ezt még tovább is kellett küldeni a szinkrongenerátorhoz. Ráadásul azért, hogy a PLC érzékelje a ki- és bemeneteket, saját maga részére előállít szintén 24 V feszültséget. Fontos szempont, hogy ez utóbbi feszültség galvanikusan le van választva, azért, hogy a külső tápfeszültség ne befolyásolja a mérőköröket, bemeneteket.
Fölösleges a gyötrelmeket részletezni: a nem működő rendszerben mértek éppúgy 48 V-ot, mint -12V-ot.
Telepítési feladat volt az akkumulátorok állapotának távmérése is. Ennek okán beszereltek egy 1 W-os ellenállást: így mérni lehetett az akkumulátor kapocsfeszültségét. A fordított relé-bekötés következtében azonban az akkumulátorok mélykisülési állapotba kerültek. Ezért másnap vissza kellett utazni, hiszen csak a feltöltött akkumulátor mellett lehetett tesztelni a rendszert. A tapasztalatlan szerelők azonban nem ipari kategóriájú töltőt építetettek be, így ez is rövid úton tönkrement, cserére szorult.
Kisütött a nap: a transzformátorházban a hőmérséklet meghaladta az 50 0C-t. Így a szerelők nekiláttak kivágni a transzformátorházba telepített szekrények oldalát, hogy megfelelő teljesítményű ventilátorral biztosítsák az üzemszerű működésre alkalmas hőmérsékletet. Érdemes volt azonban a hidegre is gondolni: a fűtést bordás fűtőellenállás beépítésével oldották meg, természetesen a szellőzőrácsok kialakítása is felemésztett egy munkanapot.

A szükséges munkák elvégzése után ismét leutazott a kis szerelőcsapat vidékre. Igen ám, de kiderült, hogy a kábel bekötését csak úgy lehet megoldani, ha átfúrják a transzformátorház oldalát: ismét egy teljes munkanap telt el.
A következő kiszállás alkalmával - figyeljék meg a napok és a kilométerek, a költségek halmozását - került felszerelésre a rádióberendezés és az antenna: kiderült ugyanis, hogy a transzformátor árnyékolja a megfelelő jeladást: így át kellett szerelni az antennát a kazánház tetejére a megfelelő vezetékezéssel és bekötésekkel együtt. Az állvány-készítéssel együtt ez a feladat is kitett egy egész napi elfoglaltságot.
Így rövidesen ismételten le kellett vonulni a kivitelezési helyszínre abból a célból, hogy a távolabbi helyen lévő átjátszónál az antennát lecseréljék kör-sugárzóra: ily módon oldható meg az, hogy a jelátvitel több helyszínről is biztosítható legyen.
A megrendelő továbbá megváltoztatta eredeti szándékát: a nyitásérzékelőt nem a rádióberendezéses szekrényhez kellett telepíteni, hanem a transzformátorház ajtajára: ezért teljesen szét kellett szerelni a transzformátorajtót, a telepítés időtartama 6 órát ölelt fel. Másnap lehet folytatni egy újabb kiszállás alkalmával!

A szerelők végső elkeseredésükben a gyártó cég hazai képviseletétől kértek műszaki tanácsadást. Meg is érkeztek a bekötési rajzok, de ezek értelmezhetetlenek voltak, és természetesen angolul, német logikai rend szerint tartalmazták a bekötéseket. Ezért külön fuvarral a kivitelezés helyszínére kellett szállítani a cég képviselőjét: ő mutatta meg végül a bekötések rendjét. Az elküldött rajzok ugyanis "butítottak" voltak: a szakember saját rajzai egészen másként festettek, mivel - amint kiderült - külön díjszabás ellenében az adott transzformátorházba egész sor konfigurációt is be lehet építeni, s az ő rajzai már pontos útmutatást közöltek. "Jaj, hát miért nem iratkoztak be a kedves kollégák cégünk speciális továbbképző tanfolyamára?"
A történet befejezése rendkívül prózai. Az ellenőrzéseket követően kiderült, hogy a rendszer alapjában rossz, funkcióit nem tudja ellátni. A szolgáltató embere - a műszaki átadás közeledtével - radikálisan oldotta meg a helyzetet: a pontos rajzok alapján teljesen újraépítette a rendszert. Mindent szétszedett, s egyenként újravezetékezte az egész berendezést, szakadó esőben, nyílt terepen. A gyötrelmes folyamat véget ért: mintegy 10-12 nap elteltével sor kerülhetett az átadásra az eredetileg egynapos telepítés helyett. A rendszer ma is üzemel.