Villanyszerelők Lapja

Elektromos kisautók a Budapesti Vidámparkban

2005. július 8. | Villanyszerelők Lapja |  5030 | |

Az alábbi tartalom archív, 14 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A dodzsem-autók működtetése rendkívül egyszerű, maguk a kisautók felépítése is könnyű áttekintést tesz lehetővé - nézzük hát!

A dodzsem-autók meghajtásáért egy főáramkörű, egyenfeszültségen üzemelő motor a felelős. A kisautó maximum 100 volt feszültségen üzemel, fontos adat, hogy 60 volt feszültség alatt már nem képes az üzemszerű működésre. Teljesítménye megközelíti az 1 kW-t.

A dodzsem szó az angol „dodge them” kifejezésből származik, melynek jelentése: „térj ki előlük”.

A hasonló konstrukciót képviselő elektromos motorokhoz hasonlóan azonban - miként tapasztalhatjuk a trolibuszokon vagy a villamosokon - a nyomaték kiugróan magas: ez garantálja a hozzávetőlegesen 200 kg súly gyors megmozgatását. Érdekességként kiemelhető, hogy a hétköznapi autókkal ellentétben a motor közvetlenül a kormányrúd végén került elhelyezésre: amikor elfordítjuk a kormánykereket, egyúttal a motorblokkot is elfordítjuk. A laikusok bizonyára csodálkoznak azon, hogy a meghajtásban főszerepet vállaló kerék nem más, mint a motor mozgó külső része, amelyre a gyártó olasz cég szakemberei a sérülések és a nagyfokú kopás elkerülése érdekében egy gumiköpenyt fektettek.

A szórakozásban jelentős szerep jut a világításnak is. A kisautók maguk azonban nem rendelkeznek különösebb világítástechnikai arzenállal: mindösszesen 4 darab 24 voltos izzót szereltek fel a kocsikra, az egyéb világítástechnikai eszközöket a csarnokban szerelték fel.

Egy menet, egy zseton!

A kisautók elindításához zsetonok vásárlása szükséges: ezeket aztán a kisautó külön e célra kiépített nyílásába kell helyezni. A jogtalan újbóli használat érdekében itt egy kis rafináltságot alkalmaztak a konstruktőrök: a cél az volt, hogy csupán egyszeri használatra váljon üzemképessé az autó.

Ezt úgy érik el, hogy a zseton behelyezésével egy berendezés tulajdonképpen megfordítja a rendszer polaritását. Az elektromos áram pozitív oldalát az érintkezővel kapcsolt felső acélháló adja. A negatív oldal a fémlemez, amelyen gurulnak az autók. Az áramkör záródását egy kapcsoló garantálja, a zárlat elkerülését maga a motor, mint ellenállás biztosítja. Amikor a zsetont behelyezzük, akkor egy kapcsoló zárja az áramkört. Ahhoz, hogy a menet végén a zseton a gyűjtőperselybe kerüljön, azaz újabb zsetont legyen szükséges vásárolni az újbóli használathoz, egy külön tekercset kell működtetni. Ezt úgy oldják meg, hogy megfordítják a polaritást, ekkor a dióda, ami addig záró irányban volt az áramkörben, nyitó pozícióba kerül, s engedi a tekercsnél záródni az áramkört: ez pedig engedi leesni a zsetont. Így ér véget a játékmenet. Minden menet végén megismétlődik ez a folyamat.

Külön említést érdemel, hogy a pozitív töltést hordozó felső fémháló speciális kialakítású, kifejezetten ilyen funkcióra gyártották Németországban. A kivitelezésnél a fő cél az volt, hogy minél folyamatossabbá tegyék a háló és a kisautó áramfelvevőjének érintkezését. A fémpadlóhoz történő folyamatos érintkezést a kocsik alján található fémkerék garantálja.

A látogatók egyik kedvenc mulatsága, hogy ütközéseket hoznak létre: ha teljes egészében direkt hajtást alkalmaztak volna, akkor a nagy forgalomban szinte füstölnének a motorok. Ennek okán egy kuplung található az autókban: ütközéskor a motor forog tovább, csak a hajtás tér vissza később.

Amikor az összes járművet igénybe veszik, körülbelül 200 A-es áramerősséggel folyik az áram. Ezért 95-ös kábelen szállítják a fémhálóba az áramot, méghozzá egy szabályozó készülékből, amely a 400 V-os, háromfázisú áramból egyenáramot állít elő. Tirisztoros szabályozásról van szó, egy potméterrel lehet közvetlenül beállításokat eszközölni.

Tekintettel arra, hogy a Vidámpark célcsoportja elsősorban a gyerekek, különös figyelmet fordítottak a biztonság kérdésére. A kötelező földelések mellet kerámia-szigetelésekkel látták el a felső háló rögzítéseit is, külön gondot fordítanak a kocsik elektromos szigetelésének épségére.


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem