Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Nem csak villanyszerelőknek

Metrófelújítás - metróvilágítás

2005/12. lapszám | netadmin |  2998 |

Figylem! Ez a cikk 20 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Metrófelújítás - metróvilágítás Az elmúlt két évben alaposan felforgatta a budapestiek életét a 2-es metró felújítási munkálata. A több éves beruházás keretében nemcsak az egyes pályaszakaszokat, hanem az elöregedett állomásokat is rekonstruált...

Metrófelújítás - metróvilágítás

Az elmúlt két évben alaposan felforgatta a budapestiek életét a 2-es metró felújítási munkálata. A több éves beruházás keretében nemcsak az egyes pályaszakaszokat, hanem az elöregedett állomásokat is rekonstruálták. Érdekességeket felvonultató rovatunkban ez alkalommal a létesítés világítástechnikai szegmensében szerepet vállaló T. D. K. Lux Kft. világítástechnikai tervező mérnöke, Decsi Bálint úr mutatja be a megújult állomások világításának néhány elemét. A megújult állomások 2004-ben: Kossuth tér, Blaha Lujza tér; 2005-ben pedig: Batthyány tér, Astoria, Keleti Pályaudvar (Baross tér).
A cég a felújítást végző kivitelező társaságtól, illetve a közlekedési társaságtól kapott speciális megrendelést az első és második felújítási szakasznál. A feladat nehézsége abban foglalható össze, hogy egy ipari környezet felé orientált térben esztétikus, speciális világítási funkciók megvalósítására is alkalmas lámpatesteket kellett kiválasztani, legyártani, majd elhelyezni. A műszaki tervdokumentáció kézhezvétele után egyeztetés kezdődött a külföldi gyártó céggel, ennek eredményeképpen specifikálták a felszerelendő lámpatestek paramétereit, majd sor került a gyártásra és a szállításra.

Kiemelt hangsúly esett a típusok meghatározásánál az egyszerű karbantarthatóságra, a korszerű berendezésekre, az egységes arculat megteremtésére. A világítási berendezéseknek minimum IP 54 védettséggel kell rendelkezniük, illetve a lámpatesteket biztonsági üveglappal (a műanyagfedél helyett) kellett lezárni, tekintettel a fokozott porlerakódásra és könnyű tisztíthatóságra. A hatásfok emelésének érdekében a kifejezetten fényes tükörrel ellátott lámpatesteket részesítették előnyben, amelyek rendelkeznek keresztirányú matt lamellákkal a vonatvezető káros kápráztatásának kiküszöbölésére. Fő szempont volt az energiatakarékos működtetést is megvalósító elektronikus előtét alkalmazása, mely a beépített fényforrá-sok élettartamára is kedvező hatással van.
Három fő beépítési terület határolódik el egymástól: a metróalagút, az utasterek (lejtaknák, elosztócsarnokok, feszítőkamrák, felszíni csarnokok stb.), valamint az egyéb, az utazóközönség által nem látható üzemi terek. A metróalagutakban minimum IP 65-ös védettségű lámpatesteket kellett telepíteni, azzal a kiemelt elvárással, hogy a nagy sebességgel mozgó szerelvények kiváltotta mechanikai terhelésnek, a széllökéseknek, légörvényeknek is ellen tudjanak állni. Ennek megfelelően 2x18 W-os teljesítményű, masszív felépítésű, erősen rögzített, víz- és por ellen védett (IP 66-os) lámpatestek telepítésére került sor. Az alagutakban hozzávetőlegesen 5 méterenként, kétoldalt felváltva kerültek felszerelésre a lámpatestek.

Felmerülhet persze a kérdés, hogy miért kell az alagutakat is megvilágítani? Az alagútvilágítás fő szerepe az éjszakai karbantartáskor van: a sín feszültségmentesítését is jelzi a kivilágított alagút, illetve általános világítást szolgáltat. Ha üzemidőben kell sürgős karbantartást végezni, akkor a lámpatestek egyharmadát kapcsolják be.
A kivitelezési munkák másik fő, és egyben leglátványosabb területe az utastérben elhelyezett lámpatestek installálása volt. Az eltérő világítási funkcióknak megfelelően a megrendelő felől elvárásként lépett fel az, hogy egyazon lámpatest-házba többféle teljesítményű fényforrás is alkalmazható legyen. Még egyszer hangsúlyozni kell a gyártó cég rugalmasságát: a megrendelés érdekében változtatott a gyártott termékek egyes paraméterein. Ha figyelembe vesszük, hogy a felújított utasterekbe több száz lámpatest került elhelyezésre, és hasonló mennyiség az alagutakba, akkor érzékelhető a rugalmas hozzáállás mértéke a kivitelezésben érintett felek részéről.
Az utastérben elhelyezett lámpatesteknél a legfontosabb kiválasztási szempont a könnyű szerelhetőség, a fényforrások cseréjének gyors, zökkenőmentes lebonyolítása volt. A karbantartóknak ugyanis egy-egy üzemmentes éjszaka alatt (4-5 óra) kell egy állomás fényforrásainak teljes cseréjét elvégezni, így könnyű belátni, hogy kitüntetett figyelem esett a gyors szerelhetőségre. A lejtaknában különösen nehéz a szerelők dolga, hiszen a nem vízszintes talajon a lámpa üvegburájának lenyitása, valamint a fényforrás cseréje komoly karbantartói felkészültséget igényel (pl. állványozás). Ehhez olyan lámpára van szükség, ami könnyen nyílik, illetve gyorsan zárható, stabilan rögzített (a metróban keletkező szélhatásoknak ellenáll), megőrzi a megfelelő tömítettséget. Szintén kiemelt hangsúly esett a lámpatestek tartósságára: a felszerelt berendezések elektronikus előtétjeinek teljesíteniük kell a releváns előírásokat, a megrendelő elvárásának megfelelően - folyamatos üzemelés mellett is 10-12 év üzemidővel számoltak. A megrendelő az utasterekbe egyaránt igényelt szimmetrikus, illetve aszimmetrikus fényeloszlású lámpatesteket. A szimmetrikus fényeloszlás azt jelenti, hogy a lámpatest egyenletesen világítja meg a kívánt területet, mindkét a hossztengellyel párhuzamos irányba. Az aszimmetrikus fényeloszlásnál az oldalirányú megvilágítási szögeket egyedileg állítják be. Minden állomás peronján a biztonsági sáv felett húzódó lámpatestek aszimmetrikus kivitelűek, amelyek feladata a peron, illetve a biztonsági sáv megvilágítása, elősegítve a ki- és beszállást. Ezt a hatást a fénycső elhelyezkedésének, illetve a tükör beállításának megváltoztatásával érik el. Természetesen a lámpatest külső megjelenése teljesen azonos a szimmetrikus típussal, a szemlélő számára a különbség szinte észrevehetetlen. A közlekedőhelyiségekben, az állomásokon elsősorban 1x58 W teljesítményű lámpatestek lettek felszerelve. A kitüntetett pontokon, ahol megemelt világítási szintet kellett biztosítani, 2x58 W-os teljesítményű berendezések világítanak. Ilyen például a peronok záró szakasza, ahol már nincs lehetőség a lámpasor folytatására: így az utolsó lámpatestek emelt szintű világítást biztosítanak. Ezen túlmenően a szükségvilágító lámpatestek felszerelésére is sor került. Az elvárás az volt, hogy robusztus kivitelű, vandálbiztos, és mindemellett korszerű készülékeket telepítsenek a szakemberek. Elsősorban LED-es berendezéseket választottak ki erre a célra a hosszú élettartam, megbízható, karbantartást kevésbé igénylő működés figyelembe vételével. A rendszer érdekességeként kiemelhető, hogy a metróban 220 V DC feszültséget használnak a szükségvilágítási lámpatestek táplálására. A biztonság érdekében feszültség-kimaradás esetére a lámpák hozzávetőlegesen egytizede működésben maradhat a központi akkumulátoregységnek köszönhetően. A pánik elkerülése céljából erre nagy hangsúlyt helyeztek. A menekülési útvonalat kijelölő szükségvilágító lámpatestek a központi táplálású akkumulátortelepen felül még saját akkumulátorról is kaphatnak táplálást, ami újabb három órás működést biztosít.

Végül, ki kell emelni az indirekt világítás jelentőségét. Az utasok komfort- és biztonságérzetének emelésének érdekében, valamint nem utolsó sorban esztétikai szempontból az állomások átalakításánál döntő szempont volt az, hogy minél nagyobb összefüggő nyílt tereket képezzenek, illetve a megvilágítási szintet a lehetőségek határáig emeljék. Ennek érdekében külön lámpatesteket helyeztek el a magasabban fekvő álmennyezetek megvilágítására is. Az indirekt világító lámpatestek állítható fényeloszlással, IP 65-ös védettséggel rendelkeznek. Ilyen lámpatestek világítják meg a Keleti pályaudvar állomás elosztócsarnokában kialakított "látványpanel" területét, ahol az utazóközönség közvetlen betekintést nyer az alagút "Tübing" szerkezetének részletes felépítésébe. Összefoglalásként elmondható, hogy a felújított állomásokkal, az új építészeti megoldásokkal (nyitott, tágabb terek, emeltebb szintű világítást fehér burkolatok, újszerű design) komfortosabbá vált a metróval való közlekedés.