Metrófelújítás - metróvilágítás
2005/12. lapszám | netadmin | 2998 |
Figylem! Ez a cikk 20 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Metrófelújítás - metróvilágítás Az elmúlt két évben alaposan felforgatta a budapestiek életét a 2-es metró felújítási munkálata. A több éves beruházás keretében nemcsak az egyes pályaszakaszokat, hanem az elöregedett állomásokat is rekonstruált...
Az elmúlt két évben alaposan felforgatta a budapestiek életét a 2-es metró
felújítási munkálata. A több éves beruházás keretében nemcsak az egyes pályaszakaszokat,
hanem az elöregedett állomásokat is rekonstruálták. Érdekességeket felvonultató
rovatunkban ez alkalommal a létesítés világítástechnikai szegmensében szerepet
vállaló T. D. K. Lux Kft. világítástechnikai tervező mérnöke, Decsi Bálint úr
mutatja be a megújult állomások világításának néhány elemét. A megújult állomások
2004-ben: Kossuth tér, Blaha Lujza tér; 2005-ben pedig: Batthyány tér, Astoria,
Keleti Pályaudvar (Baross tér).
A cég a felújítást végző kivitelező társaságtól, illetve a közlekedési társaságtól
kapott speciális megrendelést az első és második felújítási szakasznál. A feladat
nehézsége abban foglalható össze, hogy egy ipari környezet felé orientált térben
esztétikus, speciális világítási funkciók megvalósítására is alkalmas lámpatesteket
kellett kiválasztani, legyártani, majd elhelyezni. A műszaki tervdokumentáció
kézhezvétele után egyeztetés kezdődött a külföldi gyártó céggel, ennek eredményeképpen
specifikálták a felszerelendő lámpatestek paramétereit, majd sor került a gyártásra
és a szállításra.
Kiemelt hangsúly esett a típusok meghatározásánál az egyszerű karbantarthatóságra,
a korszerű berendezésekre, az egységes arculat megteremtésére. A világítási
berendezéseknek minimum IP 54 védettséggel kell rendelkezniük, illetve a lámpatesteket
biztonsági üveglappal (a műanyagfedél helyett) kellett lezárni, tekintettel
a fokozott porlerakódásra és könnyű tisztíthatóságra. A hatásfok emelésének
érdekében a kifejezetten fényes tükörrel ellátott lámpatesteket részesítették
előnyben, amelyek rendelkeznek keresztirányú matt lamellákkal a vonatvezető
káros kápráztatásának kiküszöbölésére. Fő szempont volt az energiatakarékos
működtetést is megvalósító elektronikus előtét alkalmazása, mely a beépített
fényforrá-sok élettartamára is kedvező hatással van.
Három fő beépítési terület határolódik el egymástól: a metróalagút, az utasterek
(lejtaknák, elosztócsarnokok, feszítőkamrák, felszíni csarnokok stb.), valamint
az egyéb, az utazóközönség által nem látható üzemi terek. A metróalagutakban
minimum IP 65-ös védettségű lámpatesteket kellett telepíteni, azzal a kiemelt
elvárással, hogy a nagy sebességgel mozgó szerelvények kiváltotta mechanikai
terhelésnek, a széllökéseknek, légörvényeknek is ellen tudjanak állni. Ennek
megfelelően 2x18 W-os teljesítményű, masszív felépítésű, erősen rögzített, víz-
és por ellen védett (IP 66-os) lámpatestek telepítésére került sor. Az alagutakban
hozzávetőlegesen 5 méterenként, kétoldalt felváltva kerültek felszerelésre a
lámpatestek.
Felmerülhet persze a kérdés, hogy miért kell az alagutakat is megvilágítani?
Az alagútvilágítás fő szerepe az éjszakai karbantartáskor van: a sín feszültségmentesítését
is jelzi a kivilágított alagút, illetve általános világítást szolgáltat. Ha
üzemidőben kell sürgős karbantartást végezni, akkor a lámpatestek egyharmadát
kapcsolják be.
A kivitelezési munkák másik fő, és egyben leglátványosabb területe az utastérben
elhelyezett lámpatestek installálása volt. Az eltérő világítási funkcióknak
megfelelően a megrendelő felől elvárásként lépett fel az, hogy egyazon lámpatest-házba
többféle teljesítményű fényforrás is alkalmazható legyen. Még egyszer hangsúlyozni
kell a gyártó cég rugalmasságát: a megrendelés érdekében változtatott a gyártott
termékek egyes paraméterein. Ha figyelembe vesszük, hogy a felújított utasterekbe
több száz lámpatest került elhelyezésre, és hasonló mennyiség az alagutakba,
akkor érzékelhető a rugalmas hozzáállás mértéke a kivitelezésben érintett felek
részéről.
Az utastérben elhelyezett lámpatesteknél a legfontosabb kiválasztási szempont
a könnyű szerelhetőség, a fényforrások cseréjének gyors, zökkenőmentes lebonyolítása
volt. A karbantartóknak ugyanis egy-egy üzemmentes éjszaka alatt (4-5 óra) kell
egy állomás fényforrásainak teljes cseréjét elvégezni, így könnyű belátni, hogy
kitüntetett figyelem esett a gyors szerelhetőségre. A lejtaknában különösen
nehéz a szerelők dolga, hiszen a nem vízszintes talajon a lámpa üvegburájának
lenyitása, valamint a fényforrás cseréje komoly karbantartói felkészültséget
igényel (pl. állványozás). Ehhez olyan lámpára van szükség, ami könnyen nyílik,
illetve gyorsan zárható, stabilan rögzített (a metróban keletkező szélhatásoknak
ellenáll), megőrzi a megfelelő tömítettséget. Szintén kiemelt hangsúly esett
a lámpatestek tartósságára: a felszerelt berendezések elektronikus előtétjeinek
teljesíteniük kell a releváns előírásokat, a megrendelő elvárásának megfelelően
- folyamatos üzemelés mellett is 10-12 év üzemidővel számoltak. A megrendelő
az utasterekbe egyaránt igényelt szimmetrikus, illetve aszimmetrikus fényeloszlású
lámpatesteket. A szimmetrikus fényeloszlás azt jelenti, hogy a lámpatest egyenletesen
világítja meg a kívánt területet, mindkét a hossztengellyel párhuzamos irányba.
Az aszimmetrikus fényeloszlásnál az oldalirányú megvilágítási szögeket egyedileg
állítják be. Minden állomás peronján a biztonsági sáv felett húzódó lámpatestek
aszimmetrikus kivitelűek, amelyek feladata a peron, illetve a biztonsági sáv
megvilágítása, elősegítve a ki- és beszállást. Ezt a hatást a fénycső elhelyezkedésének,
illetve a tükör beállításának megváltoztatásával érik el. Természetesen a lámpatest
külső megjelenése teljesen azonos a szimmetrikus típussal, a szemlélő számára
a különbség szinte észrevehetetlen. A közlekedőhelyiségekben, az állomásokon
elsősorban 1x58 W teljesítményű lámpatestek lettek felszerelve. A kitüntetett
pontokon, ahol megemelt világítási szintet kellett biztosítani, 2x58 W-os teljesítményű
berendezések világítanak. Ilyen például a peronok záró szakasza, ahol már nincs
lehetőség a lámpasor folytatására: így az utolsó lámpatestek emelt szintű világítást
biztosítanak. Ezen túlmenően a szükségvilágító lámpatestek felszerelésére is
sor került. Az elvárás az volt, hogy robusztus kivitelű, vandálbiztos, és mindemellett
korszerű készülékeket telepítsenek a szakemberek. Elsősorban LED-es berendezéseket
választottak ki erre a célra a hosszú élettartam, megbízható, karbantartást
kevésbé igénylő működés figyelembe vételével. A rendszer érdekességeként kiemelhető,
hogy a metróban 220 V DC feszültséget használnak a szükségvilágítási lámpatestek
táplálására. A biztonság érdekében feszültség-kimaradás esetére a lámpák hozzávetőlegesen
egytizede működésben maradhat a központi akkumulátoregységnek köszönhetően.
A pánik elkerülése céljából erre nagy hangsúlyt helyeztek. A menekülési útvonalat
kijelölő szükségvilágító lámpatestek a központi táplálású akkumulátortelepen
felül még saját akkumulátorról is kaphatnak táplálást, ami újabb három órás
működést biztosít.
Végül, ki kell emelni az indirekt világítás jelentőségét. Az utasok komfort-
és biztonságérzetének emelésének érdekében, valamint nem utolsó sorban esztétikai
szempontból az állomások átalakításánál döntő szempont volt az, hogy minél nagyobb
összefüggő nyílt tereket képezzenek, illetve a megvilágítási szintet a lehetőségek
határáig emeljék. Ennek érdekében külön lámpatesteket helyeztek el a magasabban
fekvő álmennyezetek megvilágítására is. Az indirekt világító lámpatestek állítható
fényeloszlással, IP 65-ös védettséggel rendelkeznek. Ilyen lámpatestek világítják
meg a Keleti pályaudvar állomás elosztócsarnokában kialakított "látványpanel"
területét, ahol az utazóközönség közvetlen betekintést nyer az alagút "Tübing"
szerkezetének részletes felépítésébe. Összefoglalásként elmondható, hogy a felújított
állomásokkal, az új építészeti megoldásokkal (nyitott, tágabb terek, emeltebb
szintű világítást fehér burkolatok, újszerű design) komfortosabbá vált a metróval
való közlekedés.